|

نهضت ملی مسکن وارد مرحله جدید می شود | صبر مجلس تمام شد

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس خواستار تسریع در افزایش سرمایه بانک مسکن شد، با اشاره به اینکه کمبود و گرانی مسکن یکی از اصلی‌ترین نگرانی‌های مردم است.

اقتصاد نهضت ملی مسکن وارد مرحله جدید می شود | صبر مجلس تمام شد

او ادامه داد: کمبود و افزایش قیمت مسکن به عنوان یکی از چالش‌ها و نگرانی‌های اصلی مردم و کشور مطرح شده است. از این رو، شایسته است که بانک مسکن، به عنوان تنها بانک دولتی و تخصصی در این حوزه، از حمایت ویژه بانک مرکزی و نهادهای اجرایی مربوطه برخوردار شود تا به حل مشکلات مردم کمک کند.

وی بیان کرد: انتظار می رود سایر بانک‌ها نیز برای تداوم و تحقق طرح نهضت ملی مسکن و تامین مالی این پروژه، همکاری لازم را داشته باشند.

سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس تخصیص و توزیع بهینه منابع و پرداخت تسهیلات را ارزشمند توصیف و تصریح کرد: اداره مطلوب بانک مبتنی بر حکمرانی داده ها که در دست پیگیری است، ماندگار و اثرگذار است.

بیشترین معاملات مسکن در این منطقه تهران صورت گرفت

نایب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک تهران بیشترین میزان ثبت معاملات مسکن را مربوط به منطقه ۹ این شهر دانست.

داود بیگی نژاد با بیان اینکه روند ثبت معاملات مسکن  نسبت به مدت مشابه سال گذشته کم رونق بوده است و خریداران واقعی مسکن در مقایسه با گذشته روند کاهشی داشته اند گفت: طبق آمارها میزان خرید مسکن واحدهای نوساز روند کاهشی داشته و آمارهای کف بازار مسکن حاکی از آن است واحدهای ۵ سال ساخت استقبال بیشتری داشته اند.

وی ادامه داد: آمارها حاکی از آن است که قراردادهای مسکن در برخی از مناطق از جمله ۵ تهران صعودی بوده است و بعد از آن هم مناطقی از جمله ۱۰ ،۲ و ۴ هم در مراحل بعدی قرار دارد.

بانک-مرکزی-دو

به گزارش بانک مرکزی، قیمت خانه در تهران میانگین متری ۸۸ میلیون است. با در نظر گرفتن دستمزد ۷ میلیون تومانی وزارت کار و قیمت بالای مسکن، ۱۵۴ سال نیاز است تا تهرانی‌ها بتوانند خانه‌دار شوند. همین امر، مردم را ناچار به ترک تهران و مهاجرت به شهرستان‌ها کرده است. در این شرایط وزارت راه‌ و شهرسازی برای کاهش زمان انتظار خرید خانه در تهران چه برنامه‌ای دارد؟

بیگی نژاد با بیان اینکه  طی یک سال گذشته در ۴ منطقه ۱۲ ،۱۸،۱۹ و ۲۰  تقاضای مسکن کاهشی بوده است گفت: منطقه ۹ تهران با ۱۱۶  درصد بیشترین میزان ثبت معاملات مسکن را داشته  و پس از آن منطقه ۱۳ تهران با ۶۶.۷ درصد بیشترین درخواست مسکن را داشته است.

او یاد آور شد: منطقه ۱۲ تهران با منفی ۷ ونیم درصد، منطقه ۱۶ با منفی ۲.۳ درصد و منطقه ۱۸ با منفی ۸.۲ درصد و منطقه ۲۰ تهران با منفی ۲.۹ درصد کمترین میزان معاملات مسکن را در تهران ثبت کرده اند.

وام-مسکن

چگونه می‌توان به بهبود وضعیت مسکن کمک کرد؟

برای بهبود وضعیت مسکن، می‌توان اقدامات و سیاست‌های متعددی را در نظر گرفت. برخی از راه‌های کمک به بهبود وضعیت مسکن عبارتند از:

تسهیل در دسترسی به مسکن: ایجاد برنامه‌ها و سیاست‌هایی که به افراد با درآمد متوسط و پایین‌تر اجازه می‌دهند تا به مسکن مناسب دسترسی پیدا کنند.

توسعه مسکن متناسب با نیازها: ساخت مسکن متناسب با نیازها و ظرفیت مالی مردم در مناطق مختلف.

ترویج ساخت و ساز پایدار و محیطی: تشویق به احداث ساختمان‌های پایدار از نظر مصرف انرژی و مواد.

تسهیلات وام مسکن: ارائه تسهیلات مالی مناسب و قابل دسترس برای افراد برای خرید یا ساخت مسکن.

توسعه امکانات شهری: ایجاد امکانات عمومی مانند حمل و نقل عمومی، مراکز خرید و آموزشی نزدیک به مسکن.

سیاست‌های مالی مناسب: اجرای سیاست‌های مالی که به تعادل بازار مسکن کمک کند و از افزایش ناپایدار قیمت‌ها جلوگیری کند.

توسعه مسکن اجتماعی: ایجاد برنامه‌ها و پروژه‌های مسکن اجتماعی برای افراد با نیازهای ویژه و اقتصاد ضعیف.

ارتقاء قوانین و مقررات: بهبود قوانین مرتبط با ساخت و ساز مسکن به منظور ارتقاء کیفیت و ایمنی ساختمان‌ها.

این اقدامات می‌توانند بهبود وضعیت مسکن در یک جامعه را تسریع بخشند و به ساماندهی بازار مسکن کمک کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
کدخبر: 336397

ارسال نظر

 

آخرین اخبار