|

ایران خودرو بازار را در بهت فرو برد | این محصول با افزایش قیمت عجیبی روبرو شد

اطلاعات منتشر شده ایران خودرو درباره هایما نشان می‌دهد این محصول مونتاژی ایران خودرو در پایان نیمه اول سال جاری به نسبت مدت مشابه سال گذشته با افت تولید حدود ۳۵ درصدی مواجه شده است. آبی‌های جاده مخصوص در پایان شهریور ۱۴۰۳ حدود ۶ هزار و ۸۷۰ دستگاه انواع هایما را در خطوط تولید خود تکمیل کردند.خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص در همین بازه زمانی در سال گذشته تولید بیش از ۱۰ هزار و ۵۰۰ دستگاه هایما تولید کرده بود. این کاهش تیراژ به زبان عدد افت تولیدی حول و حوش سه هزار و ۶۵۰ دستگاهی را نشان می‌دهد.

اقتصاد ایران خودرو بازار را در بهت فرو برد | این محصول با افزایش قیمت عجیبی روبرو شد

با توجه به اینکه کاهش عرضه می‌تواند تأثیر منفی بر قیمت بازار خودروها داشته و موجب افزایش قیمت محصولات خودروسازان شود، اعلام کاهش تولید حدود ۳۵ درصدی هایما برای علاقه‌مندان به این خودروی چینی خبر ناخوشایندی به شمار می‌آید. بررسی روند تولید هایما از فروردین تا شهریور ۱۴۰۳ نشان می‌دهد که این محصول مونتاژی ایران خودرو نوساناتی را تجربه کرده است.

 آبی‌های جاده مخصوص در فروردین ۱۴۰۳ تولید تنها ۶ دستگاه هایما را نهایی کردند. اما در اردیبهشت امسال کم کاری در تولید هایما را به نوعی جبران کردند و نزدیک به هزار و ۸۰۰ دستگاه انواع هایما را در کارنامه خود ثبت کردند. اما خرداد که از راه رسید تولید هایما در خطوط تولید ایران خودرو با کاهش همراه شد. آبی‌های جاده مخصوص در آخرین ماه از فصل بهار سال جاری حول و حوش هزار و ۵۵۰ دستگاه انواع هایما را در خطوط تولید خود تکمیل کنند. بنابراین خودروساز ساکن کیلومتر ۱۴ جاده مخصوص کاهش تیراژ نزدیک به ۲۳۰ دستگاهی را در خرداد ۱۴۰۳ تجربه کرد.

روند کاهشی تولید هایما در تیر نیز ادامه داشت. ایران خودرویی‌ها در اولین فصل تابستان حول و حوش هزار و ۱۰۰ دستگاه انواع هایما تولید کردند. این افت تولید محصول مونتاژی ایران خودرو به زبان درصد حدود ۳۰ درصد است و انتظار می‌رود ایران خودرویی‌ها در دومین ماه از فصل تابستان ۱۴۰۳ تا حدی تیراژ تولید این محصول خود را افزایش دهند. این خودروساز در مرداد امسال بیش از هزار و ۱۲۰ دستگاه انواع هایما را در خطوط تولید تکمیل کردند. بنابراین شاهد رشد تولیدی (هر چند اندک) حدود ۲ درصدی هستیم.

شهریور امسال روند تولید هایما تا حدی بهبود یافت و مدیران تولید ایران خودرو با برنامه‌ریزی توانستند تیراژ تولید هایما را تا حوالی هزار و ۳۰۰ دستگاه افزایش دهند. بنابراین شاهد هستیم که رشد تولید هایما در شهریور به نسبت مرداد نزدیک به ۱۵ درصد در کارنامه ایران خودرو ثبت شده است. اما همان طور که مشاهده کردید دوران طلایی هایما در اردیبهشت و خرداد ۱۴۰۳ بوده و این دوران طلایی در ماه‌های دیگر تکرار نشد. براساس بررسی خبرنگار اقتصادنیوز،‌ به نظر می‌رسد بخشی از کاهش تیراژ تولید هایما در تابستان امسال ناشی از تخصیص پیدا نکردن ارز به ایران خودرو برای واردات قطعات CKD هایما باشد.

ایران خودرویی‌ها در پایان شهریور ۱۴۰۳ حول و حوش ۶ هزار و ۸۷۰ دستگاه انواع هایما تولید کردند. با توجه به ۱۸۶ روزی که در نیمه اول سال جاری گذشت می‌توان گفت آبی‌های جاده مخصوص به طور میانگین روزانه ۳۷ دستگاه  هایما را در خطوط تولید تکمیل و روانه بازار کردند.  بررسی «اقتصادنیوز» از سبد محصولاتی ایران خودرو نشان می‌دهد این خودروساز چهار مدل هایما شامل هایما S۷ پلاس، هایما S۵، هایما S۸ و هایما X۷ را در سبد محصولاتی خود جای داده است. باید منتظر ماند و دید آیا تغییری در روند تولید این خانواده خودرویی چینی اتفاق خواهد افتاد یا حضور هایما در سبد محصولاتی ایران خودرو کم رنگ خواهد شد؟

منبع: اقتصادنیوز
کدخبر: 336952

ارسال نظر

 

آخرین اخبار