|

خودرو برقی ناجی اقتصاد چینی ها شد

رشد اقتصادی چین به طور چشمگیری تحت تأثیر افزایش فروش خودروهای برقی قرار گرفته است. در بزرگترین بازار خودروی جهان، فروش در ماه سپتامبر به ۲.۱۱ میلیون دستگاه رسید که نسبت به ۲.۰۴ میلیون دستگاه در سال گذشته افزایش قابل توجهی را نشان می‌دهد. بر اساس اطلاعات انجمن خودروهای مسافری چین، در نه ماه نخست سال، فروش خودروها نسبت به سال گذشته ۱.۹ درصد رشد داشته است.

اقتصاد خودرو برقی ناجی اقتصاد چینی ها شد

فروش خودروهای الکتریکی و پلاگین هیبریدی با افزایش ۵۰.۹ درصدی، ۵۲.۸ درصد از مجموع فروش را به خود اختصاص داد. این سومین ماه پیاپی است که تعداد خودروهای باتری‌دار، از جمله پلاگین‌ها، از فروش خودروهای بنزینی در چین بیشتر شده است.

ثبت رکورد جدید برای غول خودروسازی چین

بی‌وای‌دی، غول خودروسازی چین، با فروش بیش از ۴۰۰ هزار خودرو در ماه سپتامبر برای اولین‌بار، رکورد جدیدی را در زمینه تحویل ماهانه به ثبت رساند.

فروش خودروهای برقی و پلاگین هیبریدی که چین آن را به عنوان «خودروهای انرژی جدید» طبقه بندی می‌کند، در ماه سپتامبر به ۱.۱۲ میلیون در چین و ۷.۱۳ میلیون در ۹ ماه اول سال رسید.

فروش جهانی خودروهای برقی در سال جاری با کاهش تولید خودروسازان خارج از چین کاهش یافته است. با این حال، فروش در چین به دلیل بسته گسترده یارانه‌ها برای مصرف‌کنندگانی که با وسایل نقلیه قدیمی‌تر برای خودروهای برقی و خودروهای کم‌مصرف‌تر معامله می‌کنند، افزایش یافته است.

تسلا بیش از ۷۲ هزار دستگاه خودرو در بازار داخلی چین فروخت که ۶۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشت که بهترین ماه امسال آن است. تسلا بر این باور است که حدود یک سوم فروش خود را در چین خواهد داشت. خودروسازانی همچون بی‌وای‌دی، لی‌آتو و اکسپنگ، بهترین ماه خود را سپتامبر ثبت کردند. پرفروش‌ترین سازندگان خودروهای انرژی نو در چین در هشت ماه اول بی‌وای‌دی، جیلی و تسلا بودند.

دولت چین در جولای، یارانه ای بیش از ۲۸۰۰ دلار آمریکا را اعلام کرد تا مصرف کنندگان، خودروی قدیمی را کنار بگذارند و آن را با یک خودروی برقی جایگزین کنند. یارانه برای یک وسیله نقلیه احتراقی با سوخت کارآمدتر اندکی بیش از ۲۱۰۰ دلار آمریکاست. ۱.۱ میلیون مصرف‌کننده تا اواخر سپتامبر، برای استفاده از یارانه ثبت نام کرده بودند.

رویترز گزارش کرد که صادرات خودرو چین در ماه سپتامبر ۲۲ درصد رشد کرد و به ۳.۵۵ میلیون دستگاه خودرو در ۹ ماه اول سال رسید، رشدی که با واکنش شدید خودروسازان چینی در بازارهای بزرگ خارج از کشور همزمان شده است. چین در سال گذشته با پشت سر گذاشتن ژاپن به بزرگترین صادرکننده خودرو در جهان تبدیل شد.

واردات خودروهای برقی چینی با درجه کیفی ۳ و ۴

خودروهای برقی چینی با درجه کیفی ۳ و ۴ که به بازار ایران وارد می‌شوند، عمدتاً از شرکت‌های خودروسازی کوچک و ناشناخته تولید می‌شوند. این شرکت‌ها به دلیل عدم شهرت و سابقه قوی، خودروهایی با تکنولوژی‌های قدیمی و کیفیت پایین عرضه می‌کنند. معمولاً این خودروها دارای مسافت پیمایشی محدودی هستند و بسیاری از آن‌ها نمی‌توانند با یک بار شارژ بیش از ۲۰۰ تا ۵۰۰ کیلومتر را طی کنند. در حالی که برندهای معتبر چینی مانند BYD به زودی خودروهایی با قابلیت پیمایش بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر را به بازار معرفی خواهند کرد (با قیمت پایه حدود ۹۰۰ میلیون تومان)، خودروهای وارداتی به ایران قادر به رقابت با این استانداردها نیستند.

یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های این خودروها، کیفیت پایین ساخت و وجود مشکلات فنی متعدد است. بسیاری از این خودروها به باتری‌های کم‌ظرفیت و فناوری‌های شارژ نامناسب مجهز هستند که منجر به عمر کوتاه باتری و نیاز به تعویض مکرر آن‌ها می‌شود. همچنین، سیستم‌های الکترونیکی و کنترلی این خودروها نیز دارای ایرادات زیادی هستند که ممکن است به خرابی‌های مکرر و هزینه‌های بالای تعمیر منجر گردد. این مشکلات باعث می‌شود که مصرف‌کنندگان با چالش‌های جدی مواجه شوند.

 

منبع: اقتصاد نیوز
کدخبر: 337750

ارسال نظر

 

آخرین اخبار