|

حذف یارانه این دسته افراد قطعی شد | چگونه استعلام کنیم ؟

دولت در راستای سیاست‌های جدید یارانه‌ای خود به‌دنبال حذف یارانه برخی از خانوارها است تا توزیع یارانه‌ها به‌صورت عادلانه‌تری انجام شود.

اقتصاد حذف یارانه این دسته افراد قطعی شد | چگونه استعلام کنیم ؟

به دنبال سیاست‌های جدید دولت در حوزه یارانه‌ها و به‌روزرسانی داده‌های اقتصادی خانوارها، احتمال حذف یارانه برخی دهک‌ها به‌ویژه دهک‌های بالای درآمدی مطرح است.

به‌گفته علیرضا محمدی، رئیس مرکز مطالعات و اطلاعات رفاه ایرانیان، جدیدترین به‌روزرسانی اطلاعات خانوار‌ها در مهرماه امسال عملیاتی خواهد شد.

این به‌روزرسانی می‌تواند منجر به تغییر در ترکیب یارانه‌بگیران و حذف یارانه خانوار‌هایی شود که شرایط لازم برای دریافت یارانه را ندارند.

بر اساس بند «د» تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۲، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است که هر شش ماه، با اتکا به داده‌های متقن و ثبتی از پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان، درآمد سرانه خانوار‌ها و قدرت خرید مردم را مورد ارزیابی قرار دهد.

در این راستا، دولت به‌دنبال شناسایی گروه‌های مشمول حمایت و حذف یارانه‌های پردرآمد‌ها است. با این حال، به‌جز سال ۱۳۹۳ که در آن برخی از یارانه‌بگیران از دریافت یارانه انصراف دادند، هیچ اقدام گسترده‌ای برای حذف یارانه‌بگیران فاقد شرایط صورت نگرفته است.

در سال جاری، با توجه به برگزاری آزمون وسع، امکان حذف یارانه خانوار‌های پردرآمد وجود دارد. در این آزمون، علاوه بر معیار‌های اقتصادی مانند درآمد و دارایی، شاخص‌های غیراقتصادی نظیر جنسیت سرپرست خانوار، تعداد افراد معلول و بیمار خاص در خانوار و تعداد اعضای فعال در سن کار نیز لحاظ خواهد شد.

در حال حاضر، از مجموع جمعیت کشور، حدود ۷۹ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر مشمول دریافت یارانه نقدی هستند. این در حالی است که در سال گذشته، تعداد یارانه‌بگیران حدود ۸۱ میلیون نفر اعلام شده بود. با توجه به کسری منابع در نیمه اول سال جاری و عدم امکان افزایش مبلغ یارانه، دولت در تلاش است تا با ساماندهی و به‌روزرسانی اطلاعات، یارانه‌های افراد واجد شرایط را تقویت و یارانه‌های بی‌نیازان را حذف کند.

با عملیاتی شدن آزمون وسع، انتظار می‌رود که یارانه خانوار‌هایی که در دهک‌های بالای درآمدی قرار دارند، به‌تدریج حذف شود. این اقدام نه‌تن‌ها می‌تواند به بهبود وضعیت معیشتی خانوار‌های کم‌درآمد کمک کند، بلکه به توزیع عادلانه‌تر یارانه‌ها نیز منجر خواهد شد.

بنابراین، خانوار‌هایی که به دلیل وضعیت اقتصادی خود باید از یارانه برخوردار شوند، می‌توانند از این تغییرات بهره‌مند شوند.

استعلام دهک خانوار با کد ملی

استعلام دهک خانوار با کد ملی ۱۴۰۳ به صورت آنلاین و از طریق سامانه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها امکان پذیر است. افرادی که قصد اطلاع از دهک خود برای انجام امورات گوناگون از جمله تعیین مبلغ یارانه و اعتراض به آن، دریافت وام و تسهیلات یا موارد این چنینی دیگر را داشته باشند، کافی است به حساب خود در این سامانه مراجعه کنند. با توجه به طرح جدید هدفمندسازی یارانه ها و پرداخت مبالغ ۴۰۰ و ۳۰۰ هزار تومان به ترتیب برای دهک های اول تا سوم و دهک های چهارم تا دهم، بسیاری از مردم در پی استعلام دهک خانوار خود و اعتراض به آن هستند. چرا که در بسیاری از موارد، افرادی به بالاتر اعلام شدن دهک شان معترض هستند. اگر چه دهک بندی یارانه ها بر اساس اطلاعات موجود از اموال و گردش حساب خانوارها انجام می گیرد، اما گاهی اوقات امکان ثبت اشتباه اطلاعات و در نتیجه اشتباه در دهک بندی وجود دارد.

با توجه به اهمیت دهک خانوار در تعیین مبلغ یارانه ها، افراد باید اطلاع کاملی از نحوه مشاهده دهک بندی داشته باشند. به منظور تسهیل این امر، دولت امکان مشاهده وضعیت دهک بندی یارانه با کد ملی ۱۴۰۳ و اعتراض به آن را با دو روش مختلف فراهم ساخته است. از آن جایی که هر دو روش استعلام دهک درآمدی افراد به صورت آنلاین می باشد، متقاضیان بدین منظور نیازی به مراجعه حضوری نخواهند داشت. البته دقت داشته باشید که دهک درآمدی خانوارها علاوه بر تعیین مبلغ یارانه، برای امورات دیگر از جمله دریافت وام و تسهیلات گوناگون هم تاثیرگذار است. به همین خاطر، در این مقاله شیوه استعلام دهک درآمدی از طریق سایت مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها را به صورت کامل برای تان توضیح می دهیم. پس با ما همراه باشید تا اطلاعات کاملی از نحوه ورود به سایت استعلام دهک خانوار و مشاهده وضعیت دهک بندی یارانه ها در این سامانه به دست آورید.

ابتدا باید نشانی سامانه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها یعنی hemayat.mcls.gov.ir را در مرورگر خود قرار داده و سرچ کنید. جهت ورود به این سایت و استعلام دهک خانوار، می توانید از گوشی موبایل یا سیستم های رایانه ای استفاده کنید.

پس از این که آدرس فوق را سرچ کردید، مستقیما به سامانه حمایت وارد شده و تصویر زیر برای تان نمایش داده می شود. برای وارد شدن به حساب خود در این سایت و مشاهده دهک بندی یارانه با کد ملی ۱۴۰۳، از گوشه بالا و سمت چپ صفحه گزینه «ورود / ثبت نام» را بزنید.

با انتخاب گزینه قبل، پنجره زیر باز شده و امکان ثبت نام یا ورود را برای شما فراهم می کند. برای ورود مستقیم به حساب خود در سامانه مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، بر روی عنوان «ورود از طریق پنجره ملی خدمات دولت هوشمند» کلیک کنید.

 

 

منبع: اقتصاد 100
کدخبر: 337812

ارسال نظر

 

آخرین اخبار