|

بی توجهی سازمان امور مالیاتی به رأی دیوان عدالت | ماجرا چیست؟

احمدرضا عابدی، رئیس دیوان عدالت اداری، در نامه‌ای به محمدهادی سبحانیان، رئیس سازمان امور مالیاتی، بر اجرای معافیت مالیاتی مزایای رفاهی و انگیزشی کارکنان تأکید کرد. او با اشاره به آرای صادره از هیئت عمومی دیوان عدالت اداری نوشت: پرداختی‌های مختلف تحت عنوان حق شاغل که برای امور رفاهی و انگیزشی انجام می‌شود و تعریف مزد و حقوق را شامل نمی‌شود، از جمله حق اولاد، حق عائله‌مندی و مزایای رفاهی مانند ایاب و ذهاب و مهدکودک، به شاغل پرداخت می‌گردد. این پرداخت‌ها صرف‌نظر از اینکه شخص در زمان پرداخت مشغول به کار باشد یا در مرخصی استعلاجی یا استحقاقی، از شمول مالیات حقوق خارج بوده و به عبارتی معاف از مالیات حقوق است.

اقتصاد بی توجهی سازمان امور مالیاتی به رأی دیوان عدالت | ماجرا چیست؟

سازمان امور مالیاتی چند ماهی است که در برابر حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر معافیت مالیاتی در پرداخت‌های مربوط به رفاه حقوق‌ بگیران، موانع ایجاد کرده و با آن مخالفت می‌کند.

مردادماه سال جاری، رئیس هیئت عمومی دیوان عدالت اداری رأی به ابطال بخشنامه کسر مالیات از رفاهیات و پرداخت‌ های انگیزشی حقوق‌بگیران داد.

بخشنامه‌ای که مربوط به خردادماه سال ۱۴۰۱ از سوی سازمان امور مالیاتی بود و طبق آن، از پرداخت‌هایی نظیر حق اولاد، حق عائله مندی، رفاهیاتی مانند ایاب ذهاب، مهدکودک و ... مالیات دریافت می‌شد.

اما با وجود تاکید دیوان عدالت اداری بر لغو چنین بخشنامه‌ای، خبری از توجه سازمان امور مالیاتی به این مهم نبود و این سازمان بر تداوم رویه قبلی یعنی مالیات ستانی از مولفه های اشاره شده پافشاری کرد.

با این حال، اوایل مهرماه امسال، احمدرضا عابدی، رئیس دیوان عدالت اداری در نامه‌ای به محمدهادی سبحانیان رئیس سازمان امور مالیاتی بر اجرای معافیت از مالیات مزایای رفاهی و انگیزشی کارکنان تأکید کرد و با اشاره به آرای صادره از هیئت عمومی دیوان عدالت اداری نوشت: پرداختی‌های مختلف با عنوان حق شاغل که برای امور رفاهی و انگیزشی و بدون صدق تعریف مزد و حقوق انجام می شود و بدون حصر موارد از جمله پرداختی با عنوان حق اولاد، حق عائله‌مندی، رفاهیاتی مانند ایاب ذهاب، مهدکودک و... که به شاغل پرداخت میشود؛ صرف‌نظر از اینکه اصولاً هنگام پرداخت مشغول به فعالیت بوده یا در مرخصی استعلاجی یا استحقاقی به سر میبرد (بدون اینکه در قبال میزان کارایی و بهرهوری و فعالیت وی باشد)؛ از شمول مالیات حقوق خارج بوده و به عبارتی معاف از شمول مالیات حقوق است.

در ادامه این نامه بیان شده بود: هرچند احکام مربوط به مالیات‌بردرآمد حقوق به‌موجب قوانین بودجه سنواتی و به‌صورت سالانه مقرر می‌شوند؛ اما بااین‌حال در قانون بودجه ۱۴۰۳ نیز تغییری که بیانگر شمول مالیات بر رفاهیات کارکنان باشد؛ ایجاد نشده است. با این وجود متأسفانه آن دستگاه (سازمان امور مالیاتی) بدون توجه به آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری اقدام به اخذ مالیات از اقلام مذکور کرده که این امر موجبات نارضایتی عمومی را ایجاد کرده است.

رئیس دیوان عدالت اداری در این نامه تصریح کرد: در راستای تمکین پذیری از آرای هیئت عمومی دیوان عدالت اداری شایسته است دستورات و اقدامات مقتضی را به‌منظور رعایت مفاد آرای مذکور و تمکین از آن به عمل آورده تا ضمن تحقق حاکمیت قانون از ورود شکایات به دیوان عدالت اداری جلوگیری شود.

سرپیچی زیرمجموعه وزارت اقتصاد از رای دیوان عدالت اداری/ آقای سبحانیان حواستان هست؟

سرپیچی زیرمجموعه وزارت اقتصاد از رای دیوان عدالت اداری/ آقای سبحانیان حواستان هست؟

اما بررسی‌های تابناک از سامانه مالیات ستانی از حقوق‌بگیران نشان می‌دهد که با وجود تأکید دوباره دیوان عدالت اداری مبنی بر اجرای مصوبه معافیت مالیاتی در پرداخت‌های رفاهی و انگیزشی کارکنان، همچنان سازمان امور مالیاتی در حال کسر مالیات از مزایای رفاهی و انگیزشی کارکنان است. اقدامی که بر خلاف قانون و رأی دیوان عدالت اداری است و مشخص نیست که چرا سبحانیان عالی‌ترین مقام مالیاتی کشور، بر عدم اجرای قانون و رأی دیوان عدالت اداری پافشاری می‌کند و در این میان دود بی‌توجهی رئیس سازمان امور مالیاتی به چشم میلیون‌ها حقوق‌بگیر می‌رود. این سوالی است که همتی وزیر اقتصاد به‌عنوان مقام بالادستی سبحانیان هم باید پاسخ‌گوی آن در مقابل افکار عمومی و حقوق‌بگیران باشد.

منبع: تابناک
کدخبر: 337888

ارسال نظر