|

گزارش اختصاصی گسترش نیوز:

قیمت نان و فروش سلیقه ای نانوایان! | معروف ترین نان ها در جهان را بشناسید

مردم هر روز با خرید و مصرف نان سر و کار دارند و روز خود را با خرید نان آغاز می کنند. قیمت نان در شهریور ماه گران شد اما برخی نانوایی ها با سودجویی هایی اقدام به فروش گران تر از نرخ مصوب نیز کردند. در این گزارش به بررسی اتفاقات اخیر در حوزه نان پرداخته و به معرفی چند نوع نان معروف در جهان نیز می پردازیم.

اقتصاد قیمت نان و فروش سلیقه ای نانوایان! | معروف ترین نان ها در جهان را بشناسید

گسترش نیوزسارا سمیع شمسنان بخش مهمی از فرهنگ هر کشور است و به هر جای دنیا که سفر کنید، نان های مخصوص به آن منطقه را می توانید ببینید. مصرف روزانه نان بخش مهمی از انرژی شما را تامین کرده و همچنین پروتئین، مواد معدنی از جمله آهن و کلسیم و برخی ویتامین‌هایی مانند تیامین و نیاسین را به بدن شما می رساند. در مقایسه با سایر مواد غذایی مانند گوشت و شیر، نان از نظر قیمت و وزن، بیشترین ارزش غذایی را دارد.

امروز روز جهانی نان نام گذاری شده است و به همین مناسبت خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز به حواشی مربوط به قیمت نان در کشور پرداخته و در ادامه به معرفی معروف ترین نان های موجود در جهان می پردازد.

نانوایی-فروش

چرا نان گران شد؟

دلیل گرانی نان به هزینه های مربوط به تولید آن برمی گردد. اغلب نانواها بر این موضوع اعتراض داشتند که هزینه های مربوط به پخت و عرضه نان با میزان درآمد آن هم خوانی ندارد و در چند قدمی ورشکستگی قرار دارند. برخی از نانوایی ها که با آرد غیر یارانه ای پخت نان را دارند با قیمتی جدا از قیمت مصوب نان به فروش می پرداختند و البته نان های با کیفیت تری را هم عرضه می کردند. اما هستند نانوایی هایی که آراد یارانه ای از دولت می گیرند اما در فروش اقدام به گران فروشی می کنند. نانواها به بهانه مختلف مثل اضافه کردن کنجد به نان آپشن هایی ساخته و از این ترفند قیمت نان را بالا می بردند تا به گفته خودشان، دخل شان به خرج شان بخورد. اما این اقدام خلاف مقرارات بود و در نهایت در سال جاری قیمت نان در تاریخ ۱۹ شهریور به نرخ های جدید اعلام شد.

قیمت-نان

در جدول فوق می توانید میزان افزایش قیمت نان را مشاهده کنید. وضعیت قیمت ها در فروش نان‌ های کنجدی بسیار وخیم تر است و با وجود اینکه برای فروش نان به این شکل سازوکار  مشخصی وجود دارد، نانوایان در تهران این نان ها را به قیمت‌ های بسیار بالاتر و با سودهای عجیب به فروش می‌ رسانند. به عنوان مثال قیمت نان سنگک کنجدی که حداکثر باید ۶ هزار و ۵۰۰ تومان تا ۹ هزار تومان باشد، بدون نظارت دولت ۱۵ تا ۳۰ هزار تومان به دست مردم می رسد!

معروف ترین نان ایرانی در سراسر جهان

سنگک ایرانی در دسته بهترین نان‌های جهان قرار دارد. نان سنگک دارای فیبر، پروتئین و ویتامین‌های گروه B است  که برای سلامتی بدن بسیار مفید است. از دیگر خواص نان سنگک می‌ توان به شامل بودن گلوتن کمتر نسبت به نان‌ های سفید معمولی، کمک به کنترل قند خون، حفظ وزن و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی اشاره کرد. به همین دلیل مصرف نان سنگک به عنوان یک گزینه سالم برای نان‌ های روزمره توصیه می‌ شود.

نان-سنگک

معرفی معروف ترین نان های موجود در جهان

نان در سراسر جهان اهمیت ویژه ای دارد و هر کشور یا بهتر است بگوییم در هر اقلیمی با توجه به ویژگی های جغرافیایی آن منطقه، نان های مخصوصی را طبخ می کنند. معروف ترین نان خارجی بین ایرانی ها نان باگت است که مصرف چشمگیری در کشور دارد. نان باگت یک نوع نان باریک و بلند فرانسوی است. باگت به معنای چوب‌ دستی یا باتون است. این نان کلاسیک فرانسوی در ابتدا، گرد با پوسته‌ ای خوش طعم و درون آن حجیم و متراکم بود. نان باگت رفته‌رفته به شکل بیضوی و کشیده‌ ی امروزی درآمد.

نان-باگت

 
نان کاراوای روسیه یکی از خوراکی های مهم در مراسم‌ عروسی این کشور است و قوانین ظریفی برای فرایند پخت‌ و پز آن دارند. طبق سنت‌ ها، یک زن متأهل که از زندگی‌ خود بسیار راضی است باید خمیر را مخلوط کند و یک مرد متأهل نیز باید قرص گرد آن را در اجاق بگذارد. حتی شکل گرد آن نیز یک نمادگرایی باستانی است و گفته می‌شود که به دوران پرستش خورشید در روسیه باستان برمی گردد.
نان-کاراوای-روسیه

نان چاودار در طول قرون وسطی از محبوبیت خاصی در سرتاسر اروپا برخوردار بود. این نان به روش‌های گوناگونی از جمله نان مسطح چاودار، نان چندغله‌ی مخلوط با زیره یا مثل نان پومپرنیکل آلمانی درست می‌شود و می‌توان آن را با انواع غذاها میل کرد. طعم، بافت و حتی رنگ نان چاودار به ترکیبات آن بستگی دارد. برای اینکه یک نان در گروه نان‌های چاودار قرار بگیرد، دست کم بخشی از آرد آن باید از آرد چاودار تهیه شود.

نان-چاودار

تورتیلا  نانی دیگر است که ترتیا نیز نامیده می شود. این نان نوعی نان نازک، مسطح و بدون تخمیر مکزیکی است که به طور سنتی از ذرت کاملاً آسیاب شده تهیه می‌شود؛ البته امروزه از آرد ساده یا آرد گندم کامل هم برای پخت آن استفاده می‌کنند. تورتیلا ۱۰ هزار سال قبل از میلاد مسیح توسط آزتک‌ ها و مایاها در کو‌هستان‌های مکزیک ابداع ‌شده است. این نان یکی از مواد غذایی پر مصرف در مکزیک به شمار می‌رود و بخش مهمی از غذاهای مکزیکی مثل بوریتو، تاماله، کیسادیا و تاکو را تشکیل می‌ دهد.

تورتیلا

کلام پایانی

همان طور که اشاره کردیم نان جایگاه ویژه ای در سفره مردم دارد و هم از نظر سلامت باید همواره مورد بررسی قرار بگیرد و هم از نظر قیمت باید دولت مراقب این موضوع باشد که با گرانی های سلیقه ای، نان را هم از سفره مردم کم نکند!

در صورت تمایل به پیگیری اخبار روز اصناف و تغییرات مربوط به قیمت اقلام خوراکی در بازار کشور، به سرویس اصناف پایگاه خبری گسترش نیوز مراجعه کنید.

کدخبر: 338045 سارا سمیع شمس

ارسال نظر

 

آخرین اخبار

پربازدیدترین