|

وضعیت معاملات بورس در هفته اخیر | سهامداران به سود برمی گردند؟

بورس تهران روز سه‌شنبه با کاهش شاخص کل و افت شاخص هم‌وزن به کار خود پایان داد. ارزش معاملات خرد دیروز ۱۰ درصد کاهش یافت و شاهد ادامه خروج پول حقیقی از بازار سهام بودیم.

اقتصاد وضعیت معاملات بورس در هفته اخیر | سهامداران به سود برمی گردند؟

در روند روز معاملاتی گذشته، بازار سهام شاهد کاهش شاخص کل هم‌وزن و افت شاخص کل بورس تهران بود. معاملات سهام روز سه‌شنبه همراه با واکنش منفی معامله‌گران حقیقی نسبت به اخبار سیاسی اخیر و خروج پول حقیقی از بازار بود. رنگ قرمز در ۸۸ درصد معاملات مشاهده شد، در حالی که دامنه نوسان قیمتی به ۳ درصد محدود ماند.

در بین صنایع بورسی نیز صنعت تولید محصولات کامپیوتری با ۷.۱ میلیارد تومان ورود پول حقیقی بالاترین میزان ورود پول حقیقی را در بین صنایع به ثبت رساند. صنعت استخراج کانه‌های فلزی با ۶.۹ میلیارد تومان و صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی با ۴.۳ میلیارد تومان در جایگاه‌های بعدی قرار گرفتند. از سوی دیگر صنعت محصولات شیمیایی با ۷۰.۶ میلیارد تومان خروج پول حقیقی بیشترین میزان کاهش مالکیت حقیقی را به ثبت رساند و صنعت فلزات اساسی با ۵۸.۵ میلیارد تومان و صنعت بانک‌ها و مؤسسات اعتباری با ۳۴.۹ میلیارد تومان دیگر صنایعی بودند که میزان بیشتری از مالکیت حقیقی خود را از دست دادند.

روند معاملات سهامی ۳۰ روز اخیر

بازار سهام روز‌ سه‌شنبه را با روند خروجی ۳۳۰ میلیارد تومانی جریان پول حقیقی پشت سر گذاشت. ارزش معاملات خرد سهام تغییرات زیادی نداشت و با ۱۰ درصد کاهش در سطح ۲ همتی باقی ماند و شاهد افت قیمت بیشتر نماد‌های شاخص‌ساز بورس تهران به نسبت سهم‌های سبک بودیم.

دیروز خالص جریان پول حقیقی در صندوق‌های درآمد ثابت مثبت بود و ۱۲۵ میلیارد تومان پول حقیقی به موقعیت‌های درآمد ثابت وارد شد. دیروز ۳۰۲ میلیارد تومان پول حقیقی نیز وارد صندوق‌های با پشتوانه طلا شد و همچنان با خروج پول از صندوق‌های سهامی مواجه هستیم.

سه‌شنبه ارزش صف‌های خرید سهام با کاهش ۲۴ درصدی به سطح ۲۱۴ میلیارد تومانی نزول کرد و ارزش صف‌های فروش نیز با ۹ درصد افزایش در سطح هزار و ۲۷۰ میلیارد تومانی قرار گرفت و شکاف ارزش صف‌های خرید و فروش در بازار سهام افزایش یافت.

روز معاملاتی گذشته سرانه خرید هر کد حقیقی از ۲۴.۱ میلیون تومان روز دوشنبه تا ۲۶.۹ میلیون تومان افزایش داشت. سرانه فروش هر کد حقیقی رشد کرد و بار دیگر در سطح ۴۰.۶ میلیون تومان ایستاد. با این اوصاف معاملات روز سه‌شنبه شاهد غلبه بیشتر فروشندگان بود و بار دیگر شکاف سرانه فروش و سرانه خرید افزایش یافت.

پیش بینی بورس چهار‌شنبه

با توجه به روند معاملاتی روز‌های اخیر ، قیمت‌های جهانی و خبر‌های اثرگذار بر روند معاملات؛ روز چهار‌شنبه با سطح مقاومتی ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار واحدی شاخص کل آغاز خواهد شد. بازار سهام در این روز‌ها شاهد شروع مجدد روند نزولی اخیر بوده اما این بار دامنه نوسان قیمتی در محدوده ۳ درصدی محدود شده و بورس تهران با سرعت بیشتری افت تراز شاخص‌های سهامی خود را مشاهده می‌کند. با توجه به افزایش تنش‌های خاورمیانه و اخبار منفی منتشر شده در حوالی صنایع شاخص‌سازی همچون فلزات اساسی و محصولات شیمیایی؛ به نظر می‌رسد معاملات سهامی امروز فشار عرضه بالایی را به همراه خواهد داشت اما باید به این نکته نیز توجه کرد که تراز شاخص کل در سطوح پایین‌تری قرار دارد. بورس تهران در حال حاضر شاهد خروج جریان پول حقیقی از موقعیت‌های سهامی و ورود سرمایه حقیقی به صندوق‌های سرمایه‌گذاری در‌آمد ثابت و صندوق‌های با پشتوانه طلا است.

با این منوال پیش بینی می‌شود که بازار سهام امروز ارزش معاملات خردی در سطح ۱ تا ۳ همتی داشته باشد. بورس تهران احتمالاً معاملات امروز را با کاهش تراز شاخص‌های اصلی آغاز کند. احتمال بازدهی منفی شاخص‌های اصلی بازار سهام و عملکرد ضعیف‌تر شاخص کل هم‌وزن به نسبت شاخص کل در انتهای معاملات امروز بالا است. جریان پول حقیقی در سهام برای معاملات امروز منفی پیش بینی می‌شود و ورود پول حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت محتمل است. صفوف خرید سهام کاهش می‌یابد و در سمت صفوف فروش سهام نیز احتمال افزایش وجود دارد. احتمالاً در انتهای معاملات امروز سرانه خرید هر کد حقیقی در بالای سطح ۲۲ میلیون تومانی قرار گیرد و سرانه فروش نیز در بالای ۳۵ میلیون تومان قرار گیرد. فرابورس تهران احتمالاً افت تراز بیشتری در شاخص‌های اصلی خود به نسبت بورس داشته باشد؛ اما احتمالاً شکاف بازدهی در بین شاخص کل و هم‌وزن بورس و فرابورس کاهش یابد.

منبع: اقتصادنیوز
کدخبر: 338120

ارسال نظر

 

آخرین اخبار

پربازدیدترین