|

خواب شوم ترامپ برای بازار ارز دیجیتال | شکست سخت در انتظار بازار است؟

در دنیای پر افت و خیز ارز دیجیتال؛ حتی فرد بزرگی مثل ترامپ نیز نمی تواند ضمانت کننده موفقیت یک کوین باشد. رئیس جمهور سابق آمریکا علی رغم شهرت و نفوذی که دارد؛ در مورد کوین جدیدی که راهی بازار کرده است با شکست مواجه شده است.

اقتصاد خواب شوم ترامپ برای بازار ارز دیجیتال | شکست سخت در انتظار بازار است؟

در تاریخ ۱۶ اکتبر (۲۵ مهر ماه)، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور پیشین ایالات متحده، توکن ورلد لیبرتی فایننشال (WLFI) را معرفی کرد. اما پس از گذشت تقریباً یک روز از آغاز معاملات، فروش این توکن به شدت پایین بود. تا صبح روز ۱۷ اکتبر (۲۶ مهر ماه)، وب‌سایت مربوط به توکن نشان می‌داد که تنها ۸۴۸.۶۳ میلیون WLFI، معادل ۱۲.۷ میلیون دلار بر اساس قیمت پیش‌فروش، به فروش رفته و ۱۹.۱ میلیارد سکه به ارزش ۲۸۷ میلیون دلار همچنان باقی مانده است. میزان فروش در روز اول تنها ۴.۲۴ درصد از کل عرضه را شامل می‌شد.

با این حال، بررسی این آمار در روز ۱۹ اکتبر (۲۸ مهر ماه) به شکل روشن‌تری عدم موفقیت این رویداد را نشان می‌دهد و ۴ روز پس از راه‌اندازی توکن، تنها ۸۹۴.۵۷ میلیون توکن با ارزشی معادل ۱۳.۴۱ میلیون دلار پیش فروش شده و بیش از ۱۹.۱۰ میلیارد توکن با ارزش ۲۸۶.۵۸ میلیون دلار باقی‌مانده است. در واقع باید گفت که طی ۳ روز گذشته، تنها ۷۰۰ هزار دلار توکن WLFI به فروش رفته است که نشان می‌دهد این پروژه تنها پس از یک روز، شاهد افت شدید خرید توکن بوده است.

اما چرا این توکن علیرغم شهرت رئیس جمهور سابق، در همین شروع معاملات با چنین شکستی مواجه شد؟ در ادامه نگاهی به گزارش وب‌سایت کوین تلگراف (Cointelegraph) داریم که در آن پنج دلیل اصلی این عملکرد ضعیف پروژه پر سر و صدای ترامپ را بررسی می‌کند.

محدودیت در خرید توکن ترامپ

برخلاف اکثر پیش فروش‌های توکن که برای هر کسی آزاد و قابل خرید به صورت ناشناس هستند، تنها سرمایه‌گذاران معتبر آمریکایی یا افراد غیرمقیم معتبر می‌توانستند توکن دیفای ترامپ را خریداری کنند. کاربران باید ابتدا از فرآیند شناسایی هویت (KYC) عبور می‌کردند تا هویت‌شان تأیید شود. این معیارها عملاً اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی‌ها را از خرید محروم می‌کرد.

طبق تعریف، یک سرمایه‌گذار معتبر در آمریکا باید یکی از این شرایط را داشته باشد:

درآمد سالیانه بیش از ۲۰۰,۰۰۰ دلار

ثروت خالص دارایی بیش از ۱ میلیون دلار

شریک عمومی، مدیر اجرایی یا مدیر شرکتی که اوراق بهادار ثبت نشده صادر می‌کند

برای افراد خارج از آمریکا نیز محدودیت‌هایی وجود داشت. آنها باید مدرک اقامت خارج از آمریکا را ارائه می‌دادند تا بتوانند در خرید شرکت کنند.

عدم قابلیت انتقال یا معامله  توکن WLFI

برخلاف اکثر ارزهای دیجیتال، WLFI قابل انتقال از یک کیف پول به کیف پول دیگر نیست. این بدان معناست که سرمایه‌گذاران معتبر نمی‌توانند توکن را به افراد غیرمعتبر بفروشند و هیچکس خارج از آمریکا نمی‌تواند آن را به یک ساکن آمریکا بفروشد. در واقع، دارندگان اصلاً نمی‌توانند توکن را بفروشند. این محدودیت در شرایط و ضوابط فروش توکن به صراحت ذکر شده بود.

علاوه بر این، توکن WLFI تنها برای رأی دادن در پروتکل دیفای آینده این پروژه قابل استفاده است و در حال حاضر هیچ انتظاری برای کسب سود از این پروتکل وجود ندارد. این محدودیت در کاربرد و عدم چشم‌انداز سودآوری می‌تواند یکی دیگر از دلایل اصلی استقبال بسیار ضعیف از این توکن باشد.

ارز دیجیتال

از کار افتادن وب‌سایت

علیرغم فروش تنها چند صد میلیون توکن به چند هزار کاربر، وب‌سایت این پروژه حتی نتوانست این میزان کم ترافیک را مدیریت کند. در همان روز نخست برخی کاربران بارها گزارش دادند که هنگام تلاش برای خرید توکن با پیام «این صفحه کار نمی‌کند» مواجه شدند. این امر نیز بدون شک در افزایش تردید کاربران و تغییر نظر آنها در خصوص خرید توکن ترامپ موثر بود.

تصور کلاهبرداری بودن پروژه

دلیل دیگر فروش ضعیف توکن، ممکن است این عقیده رایج باشد که پروژه یک نوع کلاهبرداری و فریب است. برخی ناظران اظهار داشته‌اند که معتقدند عدم قابلیت انتقال عمداً به صورت کاملاً روشن و واضح از خریداران پنهان شده تا توکن‌های بیشتری فروخته شود.

این نگرانی‌ها در شبکه‌های اجتماعی نیز منعکس شد. توییت و ویدیو ترامپ درباره راه‌اندازی توکن WLFI نیز به همین دلیل با یک کامیونیتی نوت همراه شد که هشدار می‌دهد:

در حاشیه متن ذکر شده که توکن قابل انتقال نیست و در کیف پول قفل شده است، بنابراین نمی‌توانید آن را برداشت کنید تا زمانی که این «طرح» صلاح بداند. پیپر پروژه را بخوانید!

همچنین، ولادیمیر جوکیچ (Vladimir Djukic)، بنیانگذار توکن رفلکتو (Reflecto)، در توییتر نوشت:

آمریکا را دوباره بزرگ کنیم (Make America Great Again) به دوباره از آمریکا کلاهبرداری کنیم (Make America Scam Again) تبدیل شده است. توکن WLFI قابل معامله نیست و شما فقط با کندوکاو عمیق در وایت پیپر که در پایین سایت پنهان شده، این را متوجه خواهید شد. این راهی عالی برای از دست دادن حامیان ترامپ است.

 خرید طاقت‌فرسا

ارز+دیجیتال

دلیل دیگر فروش کند توکن ممکن است این باشد که فرآیند خرید برای بسیاری از سرمایه‌گذاران بالقوه بیش از حد ناامیدکننده است. برخی ممکن است نداند آیا سرمایه‌گذار معتبر هستند یا خیر، زیرا ممکن است حتی معنای این اصطلاح را ندانند.

علاوه بر این، فرآیند تأیید هویت توسط شرکت سامساب (Sumsub) انجام می‌شد و نیاز به آپلود پاسپورت یا گواهینامه رانندگی داشت. برخی کاربران ممکن است به این شرکت اعتماد نداشته باشند یا تمایلی به آپلود مدارک شناسایی خود نداشته باشند.

در نتیجه

علیرغم عملکرد ضعیف فروش توکن، ترامپ همچنان از حمایت بسیاری در جامعه ارزهای دیجیتال آمریکا برخوردار است. یک کمیته اقدام سیاسی متحد با ترامپ بین ژوئیه و سپتامبر بیش از ۷.۵ میلیون دلار در قالب ارزهای دیجیتال جمع‌آوری کرده است.

جالب توجه است که طبق تحقیقات گلکسی دیجیتال (Galaxy Digital)، معاون رئیس جمهور کامالا هریس نیز در مقایسه با رئیس جمهور فعلی جو بایدن، برای جامعه ارزهای دیجیتال مطلوب‌تر به نظر می‌رسد. هریس اخیراً تلاش کرده است تا رأی‌دهندگان حوزه ارزهای دیجیتال را با وعده ارائه مقررات منطقی برای این دارایی‌ها به عنوان بخشی از برنامه تعهد اقتصاد فرصت (Opportunity Economy pledge) خود جلب کند.

منبع: میهن بلاکچین
کدخبر: 338502

ارسال نظر

 

آخرین اخبار

پربازدیدترین