|

بورسی ها دست از معاملات کشیدند! | پیش بینی جدید درباره بورس فردا

بورس اوراق بهادار تهران پنجمین روز نزولی خود را نیز سپری کرد تا هفته آخر مهر ماه ۱۴۰۳ برای بازار سرمایه یکی از سخت‌ترین هفته‌های کاری محسوب شود و بازدهی مهر ماه نیز همچون ماه‌های گذشته منفی ثبت شود.

اقتصاد بورسی ها دست از معاملات کشیدند! | پیش بینی جدید درباره بورس فردا

در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش معاملات به زحمت به ۲۹۰۰ میلیارد تومان رسیده است و ارزش بازار بورس تهران حوالی ۶۵۳۵ هزار میلیارد تومان ایستاده است تا فاصله خود را با سطح ۷ هزار همتی بیشتر کرده باشد.

 خبرهایی در بین اهالی بازار سرمایه دست به دست می‌شد که معامله‌گران تالار بورس تهران دست از معاملات خود برداشته‌اند هر چند که این کار یک حرکت نمادین است و اتفاق خاصی را در بازار رقم نمی‌زند اما بازخورد این خبر می‌تواند وضعیت بازار را نشان دهد. بورس تهران پنجمین روز منفی متوالی خود را نیز با افت بیش از ۱۹ هزار واحدی شاخص به پایان برد تا عدد شاخص به رقم ۲ میلیون و ۲۱ هزار واحدی برسد. 

 در بازار امروز تنها گروه فلزات اساسی توانست بیش از ۲۲۱ میلیارد تومان ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دهد و بالاترین گروه از نظر ارزش معاملاتی باشد. گروه شیمیایی و گروه بانکی نیز به ترتیب با ۵۴ و ۴۶ میلیارد تومان ارزش معاملات در رتبه‌های بعدی جای گرفتند که خود نشان از وضعیت فاجعه بار در ارزش معاملاتی است.

 در مقابل در بازار ارز و سکه شاهد رونق و افزایش قیمت هستیم و سکه طلا مرز ۵۴ میلیون تومان را نیز شکست. تا این موضوع شایعه برگزاری جلسه تیم اقتصادی برای بازار سرمایه را داغ‌تر کند.

محدودکردن دامنه نوسان برای بازار سرمایه باز هم می‌تواند خطرناک باشد. مسوولان و تیم اقتصادی دولتی که از آزادی‌های اقتصادی صحبت می‌کنند باید در اولین اقدام خود آزادی عمل بیشتری را به بازار بدهد تا خود را با اوضاع و شرایط وقف دهد. قطعاً بازار می‌تواند خود را از این وضعیت ایجاد شده نجات دهد چرا که محدود شدن بازار کاری از پیش نمی‌برد. بازار آزاد دلار و سکه محدود نیست و معاملات کاملاً با شرایط پیش می‌رود. نبود این آزادی عمل در بازار سرمایه با ایجاد محدودیت باعث خواهد شد سرمایه بیش از پیش از بورس اوراق بهادار تهران خارج شود.

 اخبار تنش‌ها در منطقه باعث شده است که بازار این روند و وضعیت را به خود بگیرد و عراقچی در این باره عنوان کرده است که هر حمله‌ای علیه ایران، به معنای عبور از خط‌قرمز برای ما است. چنین حمله‌ای را بی‌پاسخ نمی‌گذاریم.

 اما تنها اخبار تنش در منطقه وضعیت بازار را این گونه نکرده است. مواردی همچون بودجه بندی سال آینده؛ انتخابات آمریکا و وضعیت سودآوری شرکت‌ها در نیمه نخست سال جاری و از مهم‌تر از آن نرخ بهره‌ای که بانک مرکزی تغییری در آن ایجاد نمی‌کند می‌تواند از عواملی باشد که به بحران بازار سرمایه در این روزها کمک کرده است.

 در کنار این اخبار گروه خودرویی، لیدر سنتی بازار سرمایه نیز خبرهایی را منتشر کرده است تا در خصوص افزایش نرخ و میزان تولید شش‌ماهه دوم برای اهالی بازار سرمایه شایعاتی را ایجاد کند.

 ایران خودرو اعلام کرده است که تحقق افزایش تولید خودرو، نیازمند بازنگری در سیاست قیمت‌گذاری است. سیاستی که در سال‌های اخیر زیان هنگفتی به خودروسازان تحمیل کرده است. در سال‌های اخیر به واسطه فروش محصولات به قیمتی کم‌تر از بهای تمام شده تولید، زیان ناشی از قیمت‌گذاری دستوری افزایش هنگفتی داشته و نقدینگی خودروسازان نیز از مسیرهایی غیر از فروش محصولات و منابعی چون تسهیلات گران بانکی و یا پیش‌فروش محصولات تأمین شده است.

 بررسی تکنیکال شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران:

 شاخص کل پنجمین روز منفی خود را نیز تمام کرد تا افت نزدیک به ۱۰۰ هزار واحدی را برای خود رقم بزند و بازدهی شاخص برای مهر ماه به عدد منفی ۴ درصدی رسیده است.

 از نظر تکنیکال بازار می‌تواند این محدوده را به عنوان سطح حمایتی در نظر بگیرد البته که طی شرایطی مثل تغییر نرخ دلار نیما، کاهش نرخ بهره، آرام‌شدن تنش‌های منطقه‌ای و غیره.

نمودار-بورس

 

منبع: اکوایران
کدخبر: 338547
  • کار زار ارسالی در

    الهی آب خوش از گلویت پاینن نرود صید ی خیر نبینی واگذارت به خدا

  • ناشناس ارسالی در

    چجوری شب سرت را روی بالش می‌زاری آه و ناله سهامداران چنا ن به زمین بزنه که متوجه بشی باعث ط لاق بین زن و شوهر باعث سکته و و و و شدید

ارسال نظر

 

آخرین اخبار