|

رقابت سخت شیبا و پپه در بازار ارز دیجیتال | منتظر نبرد خونین باشیم؟

میم کوین نوعی ارز دیجیتال است که بر پایه ایده‌های جذاب و طنزآمیز ناشی از رویدادها و شخصیت‌های دنیای فرهنگ، سیاست و سرگرمی ایجاد می‌شود.

اقتصاد رقابت سخت شیبا و پپه در بازار ارز دیجیتال | منتظر نبرد خونین باشیم؟

میم کوین‌ها به عنوان جزئی از دنیای وسیع و متنوع ارزهای دیجیتال، به طور روزافزون در زندگی مردم در سرتاسر جهان نفوذ می‌کنند. این افزایش محبوبیت، تأثیرات متقابلی بین ارزهای دیجیتال و فرهنگ ایجاد می‌کند. بنابراین، می‌توان گفت که میم کوین‌ها در گسترش پذیرش ارزهای دیجیتال در میان عموم مردم نقش بسزایی ایفا می‌کنند.

دوج کوین

دوج کوین (Dogecoin) اولین میم کوین دنیاست که در سال ۲۰۱۳ به‌عنوان جایگزینی سرگرم‌کننده برای ارزهای دیجیتال سنتی مانند بیت کوین ایجاد شد. نام و لوگوی آن که یک سگ نژاد شیبا اینو است، از یک میم اینترنتی الهام گرفته شده است. برخلاف بیت کوین که برای کمیاب بودن طراحی شده، دوج کوین عمداً فراوان است؛ هر دقیقه ۱۰,۰۰۰ سکه جدید استخراج می‌شود و هیچ محدودیتی برای عرضه آن وجود ندارد.

در بیشتر دوران موجودیتش، دوج کوین عموماً به‌عنوان یک میم کوین سرگرم‌کننده و محبوب در جامعه خود شناخته می‌شد، اما ارزش نسبتاً کمی داشت. این وضعیت در سال ۲۰۲۱ تغییر کرد؛ یعنی زمانی که دوج کوین به یکی از ده ارز دیجیتال بزرگ از نظر ارزش بازار تبدیل شد. این افزایش ارزش به‌دلیل فراوانی دوج کوین، حمایت سرمایه‌گذاران خرد در رسانه‌های اجتماعی و توییت‌های ایلان ماسک بود.

دوج کوین توسط بیلی مارکوس و جکسون پالمر، دو دوست از ردیت که هرگز یکدیگر را ملاقات نکرده بودند، به‌عنوان یک شوخی راه‌اندازی شد. با وجود این، به سرعت محبوبیت پیدا کرد و در ماه اول بیش از یک میلیون بازدیدکننده داشت. این ارز دیجیتال هنوز هم چیزی از محبوبیت خود را از دست نداده و نام آن همچنان در بین بهترین میم کوین‌ های جهان به چشم می‌خورد.

شیبا اینو

شیبا

شیبا اینو (Shiba Inu) یک ارز دیجیتال غیرمتمرکز است که در اوت ۲۰۲۰ توسعه‌دهنده ناشناسی ملقب به ریوشی (Ryoshi) آن را بر بستر بلاک چین اتریوم ساخت. نام این میم کوین از نام یک نژاد سگ ژاپنی گرفته شده است. تصویر این سگ در لوگوی دوج کوین هم به‌ کاررفته است.

این میم کوین توکن رمزنگاری شده‌ای بر اساس استاندارد ERC20 اتریوم است و به کاربران اجازه می‌دهد با پرداخت مبالغ نه‌چندان زیادی، میلیون‌ها و شاید میلیاردها عدد از این توکن را خریداری کنند. سازندگان شیبا اینو صرافی غیرمتمرکزی با نام شیبا سواپ (ShibaSwap) هم ساخته که برای تبدیل انواع کوین و توکن به شیبا اینو کاربرد دارد. سازنده، ارز دیجیتال شیبا اینو را قاتل دوج کوین می‌دانند و بر این باور است که ممکن است در آینده جای آن را هم بگیرد.

پپه

پپه (Pepe) در آوریل ۲۰۲۳ به‌عنوان یک میم کوین بر بستر بلاک چین اتریوم راه‌اندازی شد. این ارز دیجیتال به‌سرعت محبوبیت پیدا کرد و به یکی از پرمعامله‌ترین رمزارزها تبدیل شد، به طوری که ارزش بازار آن به حدود ۵ میلیارد دلار هم رسید.

پپه کوین دارای ویژگی‌های منحصربه‌‌فردی است. این ارز از مکانیسم تورم‌زدایی استفاده می‌کند که طی آن درصد کوچکی از توکن‌ها در هر تراکنش سوزانده می‌شوند. همچنین، برخلاف برخی از میم کوین‌های دیگر، پپه کوین هیچ مالیات اضافی بر تراکنش‌ها اعمال نمی‌کند.

در اوت ۲۰۲۳، پروژه پپه کوین با مشکلاتی مواجه شد که باعث شد مقدار قابل‌توجهی از توکن‌ها به‌طور غیرمنتظره از کیف پول پروژه منتقل شوند. این اتفاق باعث نوسانات قیمت و نگرانی در جامعه کاربران شد. در پی این رویداد، تغییراتی در مدیریت پروژه و توزیع توکن‌ها صورت گرفت.

دیجن

دیجن (Degen) میم کوینی است که اواخر سال ۲۰۲۳ در شبکه اجتماعی غیرمتمرکز فارکستر (Farcaster) راه‌اندازی شد. این توکن به‌سرعت به بزرگ‌ترین میم کوین در شبکه لایه دوم بیس تبدیل شد و به‌عنوان یک دسته جدید از توکن‌ها شناخته شد.

توزیع اولیه دیجن از طریق یک ایردراپ عادلانه انجام شد که ۱۵% از کل عرضه ۳۷ میلیارد توکن را به کاربران فعال در کانال فارکستر اختصاص داد. ۱۵% دیگر نیز برای تأمین نقدینگی در نظر گرفته شد. این روش توزیع باعث شد تا سریعاً یک جامعه اصلی از دارندگان متعهد شکل بگیرد که با هویت و داستان پروژه ارتباط برقرار کردند.

موفقیت دیجن نشان داد که فارکستر می‌تواند بستر مناسبی برای راه‌اندازی میم کوین‌ها باشد.دیجن با بهره‌گیری از یک جامعه موجود در کانال degen توانست به‌سرعت رشد کند و به یک پروژه قابل‌توجه در فضای کریپتو تبدیل شود.

داگز

داگز۱

داگز (DOGS) یک ارز دیجیتال جدید از نوع میم کوین است که روی شبکه تون عرضه شد. این ارز دیجیتال الهام گرفته از یک شخصیت سگ به نام اسپاتی است که توسط پاول دوروف، بنیانگذار تلگرام، طراحی شده است. اسپاتی در ابتدا به‌عنوان یک استیکر ساده برای یک حراج خیریه ایجاد شد، اما به‌سرعت به یک نماد محبوب در فضای ارزهای دیجیتال تبدیل شد.

داگز دارای عرضه کل ۵۵۰ میلیارد توکن است که از این میزان، ۵۱۶.۷۵ میلیارد توکن در گردش است. استراتژی توزیع این ارز دیجیتال شامل ایردراپ توکن‌های داگز به کاربران بر اساس فعالیت و مشارکت آنها در پلتفرم تلگرام بوده است. ۸۱.۵٪ از کل عرضه به جامعه کاربری اختصاص یافته که ۷۳٪ آن به کاربران قدیمی تلگرام و ۸.۵٪ برای پاداش به سازندگان استیکر، معامله‌گران و اعضای آینده جامعه در نظر گرفته شده است.

۱۰٪ از کل عرضه برای تیم داگز و توسعه آینده پروژه اختصاص یافته که عمدتاً دارای دوره قفل ۱۲ ماهه است. ۸.۵٪ باقیمانده نیز برای تأمین نقدینگی در صرافی‌های متمرکز و غیرمتمرکز یا سایر رویدادهای مرتبط با نقدینگی در نظر گرفته شده است.

منبع: میهن بلاکچین
کدخبر: 338550

ارسال نظر

 

آخرین اخبار