|

ماه عسل کاسبان تحریم به پایان رسید | تجارت ایران در آستانه تولدی دوباره!

سیدیوسف حسینی، رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تبریز اظهار داشت: تشکیل دوباره شورای عالی صادرات غیرنفتی تنها زمانی مؤثر خواهد بود که مصوبات آن به اجرا درآید؛ در غیر این صورت، برگزاری این شورا مشابه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی، تنها به هدررفت زمان حاضران منجر می‌شود.

اقتصاد ماه عسل کاسبان تحریم به پایان رسید | تجارت ایران در آستانه تولدی دوباره!

سید یوسف حسینی، رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز، بر ضرورت تشکیل شورای عالی صادرات غیرنفتی تأکید کرد و اصرار وزیر صمت بر احیای این شورا را منطقی دانست. وی همچنین تصریح کرد که تشکیل دوباره شورا زمانی مؤثر خواهد بود که مصوبات آن به اجرا درآید.

حسینی افزود: اکنون شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی که ماهانه با حضور فعالان بخش خصوصی و مسئولان دولتی برگزار می‌شود اما وقتی مصوبات این شورا اجرا نمی‌شود برگزاری آن تنها به هدررفت وقت حاضران می‌انجامد و تاثیری در تسهیل شرایط صادرکنندگان ندارد. با این حال تشکیل این نهاد امیدواری بازرگانان را به تسهیل شرایط تجارت بالا می‌برد و صادرات جان می‌گیرد اما واقعیتی اکنون وجود دارد این است که صادرات روز به روز در حال کاهش است و تا زمانی که پشت درهای بسته برای تجارت کشور تصمیم‌گیری می‌شود شرایط تغییری نخواهد داشت.

وی اظهار کرد: ریاست شورای عالی صادرات غیرنفتی با رئیس جمهور است و در آن جمعی از وزیران و رئیس بانک مرکزی در کنار رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز حضور دارند اما پنج سال پیش کاسبان تحریم شرایطی را رقم زدند که به تعطیلی این شورا انجامید و اکنون تشکیل دوباره این شورا می‌تواند نفوذ بخش خصوصی را بر سیاست‌گذاری‌ها بالا ببرد، این شورا همچنین محل چکش‌کاری مشکلات و واگذاری کار به کاردان است و تاکید صریح وزیر صمت بر احیای این شورا می‌تواند ضمانتی بر اجرای مصوبات باشد، ضمن اینکه مصوبات این شورا در صورت لزوم در اختیار هیات وزیران قرار می‌گیرد.

کارت-بازرگانی-هوشمند

رئیس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق بازرگانی تبریز در ادامه گفت‌وگو از تک‌نرخی شدن ارز به عنوان حلال مشکلات صادرکنندگان یاد کرد و گفت: بازرگانان به تعهدات ارزی خود پایبند هستند و هیچ ایرانی نیست که خواهان بازگرداندن ارز به کشور نباشد اما نحوه بازگشت آن نباید به ضرردهی صادرکننده بینجامد البته حل این مشکلات کار سختی نیست اما این کاسبان تحریم هستند که بر سر راه حل مشکلات مانع‌تراشی می‌کنند.

وی اضافه کرد: دولتی‌ها اظهار می‌کنند غیر از ارز حاصل از صادرات منبعی برای تامین ارز موردنیاز واردات ندارند آنها درست می‌گویند اما ارز موردنیاز واردات را به چه قیمتی از صادرکننده دریافت می‌کنند؟

حسینی خاطرنشان کرد: این رویه اشتباه به بیش‌اظهاری و کم‌اظهاری واردکنندگان و صادرکنندگان انجامیده و صادرکنندگان شناسنامه‌دار را به خروج از عرصه صادرات سوق داده است؛ من رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تبریز هستم و در جلساتی که در اتاق تبریز برگزار می‌شود خیلی‌ از حاضرین را نمی‌شناسم، این تعدد افراد برآمده از افزایش صدور کارت‌های بازرگانی است و این افزایش شمار بازرگانان در شرایطی اتفاق افتاده که صادرات ما نسبت به واردات کمتر و تراز تجاری منفی شده است.

منبع: ایلنا
کدخبر: 338592

ارسال نظر

 

آخرین اخبار