|

خبر خوش شبانه دولت به بازنشستگان | افزایش ۴۰ درصدی حقوق حتمی شد

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به صدور احکام متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، اعلام کرد که حقوق مهرماه بازنشستگان همراه با مابه‌التفاوت ناشی از متناسب‌سازی پرداخت شده و از این پس نیز حقوق بازنشستگان تا پایان سال با اعمال رقم ناشی از ۴۰ درصد اجرای متناسب‌سازی در سال ۱۴۰۳ واریز خواهد شد این در حالیست که کمترین میزان افزایش مستمری هر بازنشسته کمتر از یک میلیون تومان نخواهد بود.

اقتصاد خبر خوش شبانه دولت به بازنشستگان | افزایش ۴۰ درصدی حقوق حتمی شد

رضا فیضی‌نژاد در این باره اظهار کرد: در راستای اجرای ماده ۴ آئین‌نامه اجرایی متناسب‌سازی، سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه از مردادماه مکلف شدند تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی، جداول متناسب‌سازی را تهیه و امتیازات آن را نهایی کرده و با اعمال ضریبِ سالِ بازنشستگی جداول را به صندوق‌های بازنشستگی منتقل کنند. پس از ارائه این جداول به صندوق‌های بازنشستگی، صندوق‌ها باید اقدام به صدور احکام متناسب‌سازی می‌کردند.

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری تصریح کرد: در همین راستا، سازمان امور اداری و استخدامی طی هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی و اطلاعات مربوط به سامانه سینا، فایل اطلاعات شاغلان را دریافت کرده و آنها را در گروهای ۲۰گانه قرار داد و میانگین هر گروه را با اعمال ضریب حق شغل، حق شاغل، فوق‌العاده شغل، ایثارگری، سختی کار و... گرفت و به امتیازی برای میانگین یک گروه رسید. پس از آن، ۹۰ درصد حقوق متناظرِ بازنشسته گروه همان دستگاه در نظر گرفته شد تا مطابق آن، در سال ۱۴۰۳، بر اساس حقوق شاغل همطراز، ۴۰ درصد از آن برای بازنشسته اعمال شود.

بنابر اظهارات فیضی‌نژاد در نهایت عصر روز ۳۰ مهرماه، جداول متناسب‌سازی توسط سازمان امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه به صندوق بازنشستگی ارائه شد.

تا پایان امسال حقوق بازنشستگان کشوری با اعمال اجرای ۴۰ درصد متناسب‌سازی، به حساب بازنشستگان واریز می‌شود

وی ادامه داد: براین اساس، صندوق بازنشستگی با استفاده از ظرفیت کارشناسان معاونت فنی، احکام اصلاحی بازنشستگان را در کمتر از ۱۲ ساعت صادر کرد و به طور همزمان نیز حقوق مهرماه بازنشستگان همراه با مابه‌التفاوت ناشی از متناسب‌سازی حقوق پرداخت شد. به عبارتی از این پس، حقوق بازنشستگان کشوری تا پایان سال با اعمال رقم ناشی از ۴۰ درصد اجرای متناسب‌سازی به حساب بازنشستگان واریز خواهد شد.

میانگین ۲ میلیون تومان به حقوق بازنشستگان اضافه می‌شود 

کمترین میزان افزایش حقوق، یک میلیون تومان است

اما از آنجایی که رقم ناشی از اعمال ۴۰ درصد متناسب‌سازی مستمری برای برخی از بازنشستگان به کمتر از یک میلیون تومان رسیده است، معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری توضیح داد که باتوجه به اینکه صندوق بازنشستگی در تصویب‌نامه مکلف شده تا مبلغ ناشی از متناسب‌سازی را عینا به صورت جداگانه در احکام اصلاحی درج کند، از همین رو این مبلغ واقعی ناشی از اعمال متناسب‌سازی در حکم آنها قید شود و مابه‌التفاوت آن تا سقف یک میلیون تومان در فیش منعکس و پرداخت می‌شود، از همین رو، برای آن دسته از افرادی که رقم ناشی از اعمال متناسب‌سازی آنها به کمتر از یک میلیون تومان می‌رسد، تا پایان سال یک میلیون تومان به صورت مستمر برای آنها به عنوان حداقل مبلغ ناشی از اعمال متناسب‌سازی براساس تصویب‌نامه هیات دولت، پرداخت خواهد شد.

وی تاکید کرد: به طور مثال ممکن است برای یک بازنشسته رقم ناشی از اعمال ۴۰ درصد متناسب‌سازی براساس گروه و شرایط شاغل همطراز او، به کمتر از یک میلیون تومان برسد، عین مبلغ استحقاقی متناسب‌سازی در حکم اصلاحی بازنشستگی او اعمال شده و مابقی آن تا سقف یک میلیون تومان در فیش او اعمال می‌شود.

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری با اشاره به اینکه در حال حاضر احکام اصلاحی برای یک میلیون و ۶۳۲ هزار بازنشسته کشوری صادر شده است، گفت: البته سازمان امور اداری و استخدامی هنوز جداول تعدادی از دستگاه‌ها مانند شرکت مخابرات، هیات علمی و دانشگاه‌ها را که دارای جداول خاصی هستند و مجموع بازنشستگان در این دستگاه‌ها به کمتر از ۷۰ هزار نفر می‌رسد را تهیه و به صندوق بازنشستگی کشوری ارائه نکرده است؛ به محض ارائه این جداول، برای این تعداد نیز احکام اصلاحی ناشی از متناسب‌سازی صادر خواهد شد.

فیضی‌نژاد در پاسخ به این سوال که با اعمال ۴۰ درصد ناشی از متناسب‌سازی به طور میانگین چقدر به حقوق بازنشستگان کشوری افزوده خواهد شد؟ بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود که به طور میانگین ۲ میلیون تومان به حقوق بازنشستگان اضافه شده باشد.

پرداخت مابه‌التفاوتهای افزایش حقوق‌های نیمه نخست سال، تا پایان آبان‌

معاون فنی و امور بیمه‌ای صندوق بازنشستگی کشوری در پاسخ به این سوال که مبلغ مابه‌التفاوت ناشی از اجرای قانون مذکور طی ۶ ماه گذشته چه زمانی به حساب بازنشستگان واریز می‌شود؟ نیز گفت: باتوجه به اینکه تاکنون برای ۶ ماه ابتدایی سال ۱۴۰۳، به صورت علی‌الحساب ۶ میلیون تومان به حساب هر بازنشسته پرداخت شده است، مابه‌التفاوت این مبلغ براساس اعلام سازمان برنامه و بودجه تا پایان آبان‌ماه پرداخت خواهد شد.

همچنین شایان ذکر است که وضعیت حقوق بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری در استان‌های مختلف به صورت تفکیکی و طبق جدول ارائه شده اعلام شده است.

بر اساس اطلاعات صندوق بازنشستگی کشوری؛ وضعیت حقوق بازنشستگان در استان‌های کشور به صورت تفکیکی و طبق جدول ارائه شده اعلام شد.

آمار بازنشستگان کشوری تا پایان خردادماه ۱۴۰۳ به ۱٬۷۱۸٬۴۴۶ نفر رسیده است. بیشترین تعداد مربوط به بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش با بیش از یک میلیون و ۹۲ هزار نفر است.

 

جدول-حقوق

همچنین میانگین حقوق خردادماه بازنشستگان در سال ۱۴۰۳، رقمی در حدود ۱۳٬۲۳۸٬۰۰۰ تومان بوده است.

منبع: ایسنا
کدخبر: 339059

ارسال نظر

 

آخرین اخبار