|

۱۰ خبر خوش اقتصادی امروز (۹دی‌ماه)

در این بسته خبری مهم‌ترین اخبار خوب اقتصادی یکشنبه، ۹ دی ماه را بررسی می‌کنیم.

گسترش نیوز: ما هر روز در این بسته خبری، مهم‌ترین اخبار مثبت حوزه اقتصادی را مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید:

بانکی‌ها بورس را پولدار کردند

baste-eghtesadi.jpg

در دومین روز معاملات بورس تهران در این هفته بانکی‌ها با افزایش نرخ مواجه شدند و از تاثیرگذران شاخص‌های بازار سهام بودند و شاخص کل بورس امروز با ۵۳۵ واحد رشد مواجه شد. امروز برخی از نمادهای بانکی در کنار فلزی‌ها بیشترین تاثیر را روی نوسانات شاخص‌های بازار داشتند. از جمله این نمادها می‌توان به بانک ملت، فولاد مبارکه اصفهان و بانک تجارت اشاره کرد. هریک از نمادهای یاد شده به ترتیب ۱۱۰، ۱۰۲ و ۷۸ واحد تاثیر مثبت روی شاخص‌های بازار داشتند. در عین حال گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید نیز با ۹۹ واحد تاثیر مثبت سعی کرد شاخص بازار را در سطح بالاتر نگه دارد. در طرف مقابل ملی صنایع مس ایران، نفت سپاهان و سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین هر یک به ترتیب ۸۲، ۶۰ و ۴۷ واحد تاثیر کاهنده روی شاخص‌های بازار داشتند. امروز بانکی‌ها با رشد یک دست قیمت‌ها روبه‌رو شدند و برخی از نمادهای شاخص‌ساز توانستند بیش از سه درصد در نرخ پایانی افزایش یابند. از جمله این نمادها می‌توان به نماد بانک تجارت و بانک ملت اشاره کرد. در گروه فلزات اساسی شاهد نوسان نرخ عمدتا کمتر از دو درصد به سمت بالا یا پایین بودیم. در این گروه فولاد مبارکه اصفهان که در بازار اول بورس معامله می‌شود در نرخ پایانی حدود یک درصد رشد را تجربه کرد و از تاثیرگذارها روی شاخص کل بود. ارزش معاملات بورس تهران به رقم ۸۲۴ میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به‌دست شدن ۲.۵ میلیارد سهم وارواق مالی بود. همچنین تعداد معاملات این بازار به رقم ۱۴۵ هزار و چهار رسید. شاخص کل فرابورس با ۳.۲ رشد مواجه شد و به رقم ۱۸۶۹ را تجربه کرد. ارزش معاملات این بازار به رقم ۳۹۷ میلیارد تومان رسید و حجم معاملات آن به ۶۱۹ میلیون سهم و ارواق مالی را تجربه کرد.

حبوبات و لبنیات ارزان شد

بانک مرکزی گزارش نرخ خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در هفته منتهی به پایان آذرماه را منتشر کرد که بر اساس آن نرخ لبنیات و حبوبات با کاهش همراه بوده است. این گزارش نشان می‌دهد که نرخ خرده‌فروشی چهار گروه لبنیات ۰.۸ درصد، حبوب ۰.۲ درصد، سبزی‌های تازه ۱.۴ درصد و قند و شکر ۰.۲ درصد نسبت به هفته قبل از آن کاهش داشته‌اند. نرخ روغن نباتی نیز در مدت مشابه ثابت بوده است. در گروه لبنیات نرخ ماست پاستوریزه نسبت به هفته قبل معادل ۳.۳ درصد کاهش، ولی بهای ماست غیرپاستوریزه ۳.۳ درصد، پنیر غیرپاستوریزه ۰.۱ درصد و شیر پاستوریزه ۰.۸ درصد افزایش داشت و نرخ سایر اقلام بدون تغییر بود. در این هفته، در گروه برنج، نرخ برنج وارداتی غیر تایلندی معادل ۱.۳ درصد کاهش و در مقابل بهای برنج داخله درجه یک و درجه دو به ترتیب ۰.۲ درصد و ۱.۴ درصد افزایش یافت.در گروه حبوبات نیز، نرخ لوبیا چیتی و لوبیا چشم بلبلی هریک معادل ۰.۲ درصد و لوبیا سفید ۰.۱ درصد افزایش، ولی بهای سایر اقلام بین ۰.۲ درصد تا ۰.۹ درصد کاهش یافت.

مرغ ارزان شد

یک منبع آگاه از کاهش ۵۰۰ تومانی نرخ مرغ آماده به طبخ در خرده فروشی‌ها نسبت به روز گذشته در بازار خبر داد. یک منبع آگاه گفت: امروز نرخ هر کیلو مرغ زنده درب مرغداری ۹ هزار و ۸۰۰، مرغ آماده به طبخ در کشتارگاه ۱۲ هزار و ۸۰۰، توزیع درب واحد‌های صنفی ۱۳ هزار و خرده فروشی ۱۴ هزار تومان است. به گفته وی، نرخ هر کیلو ران مرغ با کمر ۱۳ هزار و ران مرغ بدون کمر برابر با نرخ مرغ ۱۴ هزار تومان است. این منبع آگاه با اشاره به نرخ سایر مشتقات در بازار افزود: نرخ هر کیلوگرم سینه با کتف ۲۲ هزار، سینه بدون کتف ۲۳ هزار و فیله مرغ ۲۶ هزار تومان است. وی کاهش تقاضا را دلیل اصلی افت ۵۰۰ تومانی نرخ مرغ آماده به طبخ در بازار اعلام کرد و گفت: باتوجه به ثبات نرخ مرغ زنده، اما نرخ مرغ آماده به طبخ نسبت به روز گذشته در بازار کاهش یافته است. این منبع آگاه ادامه داد: با وجود کاهش عرضه مرغ زنده به کشتارگاه ها، نوسان نرخ نهاده‌های دامی و کاهش جوجه ریزی نمی‌توان پیش‌بینی دقیقی راجع به وضعیت نرخ مرغ طی روز‌های آتی از بازار داشت.

کاهش نرخ گوشت قرمز در راه است

رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده کشور گفت: قرار است با هدف کنترل نرخ در بازار هر هفته ۵۰ هزار راس دام سبک به کشور وارد شود و اکنون مراحل اداری و واریز پول آن انجام شده و ورود نخستین گله در هفته جاری خواهد بود. منصور پوریان با تاکید بر اینکه برای رصد دقیق، دام‌های وارداتی مستقیم به کشتارگاه‌ها برده می‌شوند، اظهار کرد: دام‌های زنده پس از کشتار در کشتارگاه‌ها در قصابی‌های توزیع می‌شوند.وی ادامه داد: با این روش امکان رصد دام‌های وارداتی و کنترل نرخ آن وجود دارد. پوریان با یادآوری اینکه درحال‌حاضر مهم‌ترین مشکل بازار گوشت قرمز مربوط به بخش توزیع است، افزود: قصابان گوشت مورد نیاز خود را از منابع مختلف تامین و به بهانه گران خریدن به مردم گران می‌فروشند، اما با رصد دام‌های وارداتی و عرضه مستقیم از کشتارگاه از تخلف احتمالی قصابان جلوگیری می‌شود. به گفته وی دام‌های وارداتی تقربیا ۶۰ درصد نیاز کشتارگاه‌ها را تامین می‌کنند و ادامه ورود آنها می‌تواند در عرض ۲ تا ۳ هفته نرخ گوشت قرمز در بازار را کاهش دهد. رئیس مجمع ملی صادرکنندگان دام زنده کشور ابراز امیدواری کرد واردات هفتگی ۵۰هزار راس دام زنده از نوسان نرخ گوشت قرمز در ایام منتهی به نوروز تا ابتدای سال ۹۸ جلوگیری کند. پوریان به دامداران توصیه کرد که هر چه زودتر اقدام به عرضه دام‌های خود به بازار کنند چرا که با ورود نخستین گله کاهش نرخ گوشت قرمز در بازار اجتناب ناپذیر است.

میوه ارزان می‌شود

معاون وزیر و مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران با بیان اینکه بخش زیادی از ذخیره‌سازی میوه شب عید انجام شده و نگرانی از میوه شب عید وجود ندارد، گفت: پیش‌بینی می‌شود نرخ پرتقال در ایام عید کمتر از ۴ هزار تومان و سیب به نرخ مناسب‌تری عرضه شود.

حسین شیرزاد مدیرعامل سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در پاسخ به اینکه شب عید نزدیک می‌شود و مردم نگران‌اند که آیا میوه شب عید با نرخ مناسب دستشان می‌رسد، گفت: مردم اصلا نگران نباشند، کمیته ملی تنظیم بازار کشور و کمیته راهبردی ملی تنظیم بازار میوه عید، ذخیره‌سازی ۴۰ هزار تن پرتقال و ۳۰ هزار تن سیب را مصوب کرده و قرار است ۲۰ درصد ذخیره‌سازی احتیاطی هم برای سیب و پرتقال در نظر گرفته شود و درمجموع برای خرید ۱۰۰ هزار تن تأمین اعتبار شده است. وی با بیان اینکه هیچ نگرانی برای تأمین میوه شب عید وجود ندارد، گفت: نزدیک به ۲۰ هزار تن سیب به استان‌ها حمل و در سردخانه‌ها ذخیره شده و ۳۰ هزار تن پرتقال هم از سورتینگ‌داران خریداری شده است و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

تولید خودرو افزایش یافت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت علیرغم سیر نزولی قبلی در زمینه تولید خودرو درحال‌حاضر تولید خودرو رو به افزایش است.

رحمانی با حضور در فراکسیون مستقلین مجلس گفت: یک میلیون خودرو به ارزش ۱۵ هزار میلیارد تومان پیش‌فروش شده بود که طبق آخرین تصمیم قرار شد ۸۰ درصد تولید برای پیش‌فروش‌های قبلی اختصاص یابد و ۲۰ درصد به فروش‌های جدید اختصاص داده شود. رحمانی افزود: خودروسازهای داخلی علی‌رغم مشکلات بسیار در مجموع توانسته‌اند جلوی ۱۵ میلیارد دلار واردات را با شرایط فعلی ارزی بگیرند. وزیر صمت با اشاره به ارائه تسهیلات به تولیدکنندگان گفت: با استفاده از تبصره ۱۸ قانون بودجه بنا داریم تسهیلات بیشتری برای تقویت خودروسازان تخصیص دهیم تا تحولی در این زمینه ایجاد شود.

کارت اعتباری سفر فعال می‌شود

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی با اعلام خبر فعال‌سازی کارت‌های اعتباری سفر، از اجرای این طرح برای رونق سفر در مناطق کمتر توسعه یافته کشور خبر داد.

ولی‌الله تیموری از برنامه‌ریزی و اجرای یک طرح گردشگری داخلی خبر داد و گفت: بالای ۶۰ درصد از ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور ما حداقل یک بار در سال سفر را تجربه می‌کنند. به همین دلیل می‌توان گفت که به نوعی سفر در برنامه و سبد خانوار بیشتر مردم ما قرار گرفته و در سطح داخلی به اندازه کافی انجام می‌شود. اما مشکل اینجاست که ۹۰ درصد سفرها عموما به شکل انفرادی و خارج از تور بوده و به شکل برنامه‌ریزی شده نیست. این موضوع از چند جهت برای ما اهمیت پیدا کرده است. به همین دلیل برای ساماندهی آن اقدام به ایجاد طرحی کردیم که سفرهای داخلی را برای مردم در پکیج و به صورت برنامه‌ریزی شده تبیین می‌کند. وی همچنین درباره میزان مبلغ حمایتی که در این طرح برای هر خانوار در نظر گرفته شده است، گفت: برای این موضوع اشل‌های مختلفی در نظر گرفته شده که براساس شرایط مختلف در نظر گرفته می‌شود. کارت‌هایی که برای این موضوع تدارک دیده شده، مبلغ‌دار بوده و از حداقل پنج میلیون تومان تا پنجاه میلیون تومان نیز در آن هست و می‌توان از آنها برای تمام هزینه‌های سفر داخلی استفاده کرد. به‌زودی جزییات نحوه دریافت این کارت‌ها اعلام می‌شود.

بسته حمایتی مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی فردا واریز می‌شود

سرپرست سازمان تأمین اجتماعی از واریز بسته حمایتی مستمری‌بگیران این سازمان خبر داد و گفت: این بسته حمایتی برای ۲میلیون و ۶۰۰هزار مستمری‌بگیر تأمین اجتماعی فردا دوشنبه ۱۰ دی واریز می‌شود. محمدحسن زدا گفت: ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش که حقوق زیر ۳ میلیون می‌گیرند بسته حمایتی را دریافت خواهند کرد. وی ادامه داد: تا پایان سال دو مرحله دیگر نیز سبد حمایتی به بازنشستگان ارائه خواهد شد که در مرحله اول، به‌صورت نقدی خواهد بود و به هر بازنشسته ۲۰۰هزار تومان تعلق می‌گیرد. به‌گفته زدا، بسته حمایتی به مستمری‌بگیرانی که تا کنون این بسته را از سایر نهادها دریافت نکرده‌اند، تعلق می‌گیرد و بازنشستگان مشمول بعد از همپوشانی بسته را دریافت می‌کنند. افرادی که از نهادهای دیگر بسته حمایتی گرفته‌اند اسمشان در لیست سازمان تأمین اجتماعی نخواهد بود.

افزایش ۱۱ برابری انرژی تولیدی ایران

وزیر نیرو گفت: در شرایط فعلی، نقش آب و برق علی‌رغم وجود تحریم‌ها در کشور بسیار پررنگ است تا جایی که می‌توان به مردم این خبر خوش را داد که تحریم‌ها خللی در تامین آب و برق آنها ایجاد نخواهد کرد. رضا اردکانیان امروز در حاشیه مراسم تبادل تفاهمنامه میان وزارت نیرو و معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری در جمع خبرنگاران اظهار کرد: شرایط فعلی ما در مقایسه با سایر جوامع در طی چهار دهه اخیر، بسیار افتخار آمیز بوده است. با وجود این‌که جمعیت ما نسبت به چهل سال قبل حدود سه برابر شده است ولی میزان انرژی تولیدی در کشور بیش از ۱۱ برابر افزایش یافته است.

او با بیان این‌که علی‌رغم تحریم‌هایی که به کشور اعمال شده است، وضعیت خوبی را در صنعت آب و برق داریم، در این باره گفت: مردم نباید نگران تامین آب و برق باشند، چراکه تمام تدابیر برای این مسئله اندیشیده شده است.

پیش‌بینی افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی صادرات زعفران

عضو شورای ملی زعفران گفت: پیش‌بینی می‌شود میزان صادرات زعفران ایرانی در امسال با افزایش ۳۰ تا ۴۰ درصدی به ۳۰۰ تن برسد.

علی حسینی با بیان اینکه امسال تولید زعفران در کشور افزایش داشت، اظهار کرد: تولید زعفران در امسال از ۳۵۰تن به ۴۰۰ تن افزایش یافته است. وی همچنین از افزایش نرخ زعفران در بازار جهانی خبر داد. به گفته حسینی درحال‌حاضر هر کیلوگرم زعفران درجه یک در بازار جهانی ۱۱۰۰ دلار به فروش می‌رسد. این عضو شورای ملی زعفران کمترین نرخ معامله زعفران در بازار جهانی را ۷۰۰ دلار عنوان کرد.

منابع: تسنیم، اقتصادآنلاین، ایسنا، باشگاه خبرنگاران جوان، خبرآنلاین

کدخبر: 42463

ارسال نظر