|
کدخبر: 42977

۱۰ خبر خوش اقتصادی امروز (۱۶ دی)

ما در این بسته خبری مهم‌ترین اخبار خوب اقتصادی یک‌شنبه، ۱۶ دی ماه را بررسی می‌کنیم.

گسترش نیوز: ما هر روز در این بسته خبری، مهم‌ترین اخبار مثبت حوزه اقتصادی را مرور می‌کنیم. با ما همراه باشید:

baste-eghtesadi.jpg

شاخص بورس در مسیر صعود

شاخص بورس و اوراق بهادار تهران در معاملات شانزدهمین روز از دی ماه با رشد بیش از ۱۶۸ واحدی به پله ۱۶۱ هزار و ۲۷۵ واحدی رسید. در معاملات امروز تعداد ۲ هزار و ۴۸۱ سهم اوراق بهادار به ارزش ۵ میلیون و ۷۳۹ هزار و ۸۶۲ ریال در بیش از ۱۶۵ هزار نوبت معاملاتی داد و ستد شد. نماد‌های پربیننده معاملات امروز پالایش نفت اصفهان، سایپا با روند نزولی بانک ملت، بانک تجارت، بانک پاسارگاد، بانک صادرات ایران و ایران خودرو با روند صعودی به کار خود پایان دادند. شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با رشد بیش از ۱۱ واحدی به پله ۱۸۸۳ واحدی رسید.

ثبات نرخ ارز

نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران پیش‌بینی کرد که ثبات نسبی نرخ ارز همچنان ادامه خواهد داشت. محمدرضا انصاری اظهار کرد: آنچه که از ارزیابی بازار ارز در طول هفته‌های گذشته می‌توان به‌دست آورد آن است که دولت توانسته لااقل برای کوتاه مدت نرخ ارز را کنترل کند و صرف این مسئله برای اقتصاد کشور می‌تواند به عنوان عاملی تاثیرگذار مطرح شود. نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران این را نیز گفت که با توجه به ثبات نسبی شکل گرفته، این تصور که بازار ارز در ماه‌های منتهی به پایان سال با شوک قیمتی خاصی رو به رو می‌شود، سخت است و پیش‌بینی می‌شود ثبات نسبی اخیر فعلا حفظ شود.

ریزش نرخ طلا و سکه در بازار

رئیس کمیسیون تخصصی و جواهر گفت: با توجه به نرخ جهانی طلا و همچنین نرخ ارز در بازار داخلی سبب شد تا امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید به نرخ ۳میلیون و ۶۴۰ هزار تومان در بازار داد و ستد شود. محمد کشتی آرای گفت: امروز هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم با نرخ ۳میلیون و ۵۵۰ هزار تومان، هر قطعه نیم سکه یک میلیون و ۸۹۰هزار تومان، هر قطعه ربع سکه نیز یک میلیون و ۱۹۰ هزار تومان داد و ستد شد. وی افزود: نگاهی به قیمت‌های روز گذشته حکایت از کاهش قیمت‌ها دارد. کشتی‌آرای خاطر نشان کرد: قیمت‌ها در بازار تقریبا تثبیت شده و بازار سکه و طلا اکنون آرام است.

قیمت مرغ به زیر ۱۴هزار تومان رسید

رئیس اتحادیه پرنده و ماهی از کاهش نرخ مرغ به زیر ۱۴ هزارتومان خبر داد و گفت: نرخ این کالا در مراکز خرده فروشی به کیلویی ۱۳ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است.

مهدی یوسف خانی گفت: نرخ هرکیلوگرم مرغ آماده طبخ در عمده فروشی درب کشتارگاه ۱۲۶۰۰تومان، توزیع درب واحدهای صنفی ۱۲۸۰۰ تومان، خرده فروشی ۱۳۸۰۰ تومان، خرده فروشی مرغ شمال ۱۳۳۰۰ تومان و نرخ عمده مرغ کشتار شمال در میدان بهمن ۱۲۳۰۰ تومان است.

کاهش قیمت ماهی

یک منبع آگاه از کاهش قیمت ماهی نسبت به هفته‌های اخیر خبر داد و گفت: هم اکنون قیمت هر کیلو شیر جنوب ۵۰ هزار، کپور ۲۵ هزار، قزل آلا ۲۶ هزار و ۵۰۰، شیر نیزه‌ای ۳۰ هزار، تیلاپیا وارداتی ۳۳ هزار، سفید پرورشی ۲۵ هزار، آزاد دزفولی ۱۲ هزار، هامور جنوب ۲۵ هزار، حلوای سیاه ۶۰ هزار، شوریده بندر ۴۷ هزار، راشگو جنوب ۱۱۰ هزار، سرخو ۶۵ هزار، سنگسر طلایی ۴۵ هزار، سارم ۲۵ هزار و سنگسر شهری ۳۵ هزار تومان است.

۴ صفر از پول ملی حذف می‌شود

رئیس کل بانک مرکزی از برنامه این بانک برای حذف ۴ صفر از پول ملی خبر داد. عبدالناصر همتی گفت: نقدینگی ۱۷۰۰ هزار میلیاردی ۳۰ درصد قدرت خود را به دلیل تورم از دست داده است، به همین دلیل در نظر داریم۴ صفر را از پول را حذف کنیم، که باید هر چه زودتر این تصمیم گرفته و انجام شود، حذف ۴صفر به این معنا است که به جای ۱۰ هزار تومان گفته شود ۱۰ تومان. رئیس کل بانک مرکزی صیانت از سپرده‌های مردم و ثبات بازار پول را مهم‌ترین دغدغه بانک مرکزی خواند و تأکید کرد که این امر اصل مهم بانک مرکزی در پیشبرد طرح اصلاح نظام بانکی است. داده‌های بانک جهانی و صندوق بین‌المللی پول حاکی از آن است که دست‌کم ۵۰ کشور جهان تاکنون اقدام به حذف صفر از پول ملی خود کرده‌اند که در برخی از این کشورها برای تکمیل چرخه روانی نسبت به تغییر نام واحد پول نیز اقدام شده است.

پرداخت عوارض خروج به مسافرانی که سفر نکرده‌اند

معاون مالیات بر ارزش افزوده سازمان امور مالیاتی گفت: عوارض خروج از کشور مسافرانی که موفق به خروج از کشور و استفاده از وجوه واریزی نشدند، به صورت سیستمی به آنها بازگردانده می‌شود.

محمد مسیحی اظهار کرد: استرداد سیستمی عوارض خروج از کشور برای اشخاصی که موفق به خروج از کشور و استفاده از وجوه واریزی نشده‌اند از طریق سامانه عملیات الکترونیکی نظام مالیات بر ارزش افزوده به نشانی www.evat.ir امکان‌پذیر است. مسیحی اضافه کرد: استرداد عوارض خروج از کشور به حساب شخصی که شماره ملی وی در رسید پرداخت درج شده است، واریز می‌شود.

افزایش ۱۵ درصدی تولید زغال‌سنگ در۹ ماهه امسال

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: میزان تولید زغال سنگ از ابتدای امسال تا پایان آذرماه نسبت به سال قبل حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزارتن افزایش داشته است. رضا رحمانی از افزایش ۲۵ درصدی تولید زغال سنگ از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه خبر داد و گفت: تولید کنسانتره زغال سنگ در این مدت حدود یک میلیون و ۲۵۰ هزار تن بود و این درحالی است که تولید سال قبل در همین مدت حدود یک میلیون تن بوده است. رحمانی در نشست با فعالان زغال سنگ کشور با بیان اینکه ذخایر ما قابل توجه است و بازار مطمئنی در کشور داریم، اظهار کرد: طرح جامع زغال سنگ در آینده نزدیک و برای نخستین بار در کشور تدوین و ابلاغ می‌شود.

پتروشیمی‌ها راه‌های دور زدن تحریم را بلدند

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی گفت: واحدهای پتروشیمی کشور راه‌های دور زدن تحریم را بلدند و شرایط بین‌المللی کنونی کشور خللی در فعالیت واحدها ایجاد نمی‌کند.

محمدی با اشاره به این‌که شرایط بین‌المللی کنونی ایران محدودیت‌هایی را برای صنعت پتروشیمی ایجاد کرده است، اظهار کرد: شرکت‌های پتروشیمی راه‌های بسیار خوبی را برای حل مسائل و محدودیت‌های خود پیدا کرده‌اند و تلاش می‌شود، به مشکل خاصی برخورد نکنند. معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی تصریح کرد: امیدواریم تأمین مالی طرح‌های پتروشیمی از طریق فروش اوراق مشارکت در ماه‌های آتی به سرانجام برسد تا بتوانیم بخشی از مشکلات مالی طرح‌ها را رفع کنیم.

راه‌اندازی واگن‌های ویژه «سریر» رجا در مسیر تهران - شیراز

شرکت حمل و نقل ریلی رجا در جهت گسترش خدمات ریلی مسافری و به منظور رفاه حال هم‌وطنان، واگن‌های ویژه «سریر» را در قطار مسیر تهران- شیراز راه‌اندازی کرد.

روابط عمومی و امور بین الملل شرکت رجا با اعلام این خبر افزود‌: دو واگن جدید از نوع پلور سبز با نام تجاری ۴ تخته «سریر» از ۱۱ دی ۹۷ در سامانه‌ی فروش بلیت قطار‌های رجا تعریف شده است. واگن‌های «سریر» جزو لوکس‌ترین واگن‌های کشور است که از نظر تسهیلات رفاهی و خدماتی در کلاس بالا به هم‌وطنان گرامی در مسیر تهران- شیراز خدمات رسانی می‌کند. واگن‌های سریر، یکروز در میان در مسیر تهران- شیراز و بالعکس تردد می‌کند و قیمت بلیت این واگن‌ها در حالت نرمال، صد و ۲۸ هزار و پانصد تومان است، که با توجه به شناور بودن قیمت بلیت قطارها، مبالغ مورد نظر بسته به ایام و فصول سال ممکن است تغییراتی (کاهش یا افزایش) داشته باشد.

منابع: خبرآنلاین، ایسنا، اقتصادنیوز، باشگاه خبرنگاران جوان، تسنیم، الف اقتصادی، فارس اقتصادی،

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها