|
کدخبر: 58694

اختصاصی گسترش‌نیوز:

بیکاران کدام کشورها تامین هستند؟

در استونی علاوه بر بیکاران، افرادی که برای خود اشتغال ایجاد می‌کنند و نیز دانش‌آموزان و دانشجویان زیر ۱۸ سال هم کمک‌هزینه ماهانه می‌گیرند.

گسترش‌نیوز: مزایای بیمه بیکاری به‌عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های نظام رفاهی، در بسیاری از کشورهای جهان نهادینه شده است اما مقدار مزایایی که به افراد تعلق می‌گیرد از کشوری به کشور دیگر متفاوت است. در ادامه با تعدادی از کشورهایی که پیشرفته‌ترین نظام‌های رفاهی را دارند آشنا خواهید شد. با گسترش‌نیوز همراه باشید.

bikaran.jpeg

استونی

بودجه سالانه استونی، این کشور کوچک و کم‌جمعیت ( استونی فقط یک و نیم میلیون جمعیت دارد) به‌هیچ‌عنوان زیاد نیست بااین‌حال شهروندان استونی می‌توانند بدون آنکه به ادارات و سازمان‌ها مراجعه کنند و درگیر کاغذبازی و پر کردن فرم‌های مختلف شوند از خدمات رفاهی بهره‌مند شوند. مردم به‌صورت رایانه‌ای، خدمات رفاهی موردنیاز خود را درخواست می‌دهند.

بیکاران دو نوع مزایا دریافت می‌کنند. مزایا و تسهیلات بیکاری به کسانی تعلق می‌گیرد که نامشان در صندوق بیمه بیکاری ثبت‌شده باشد و در طول سه سال اخیر حداقل یک سال کار کرده باشند و بدون آنکه خود بخواهند بیکار شده باشند. بیکاران در صد روز اول، معادل ۵۰ درصد یک حقوق کامل و بعدازآن معادل ۴۰ درصد یک حقوق کامل را دریافت می‌کنند. علاوه بر این صندوق بیکاری تمامی هزینه‌های درمانی فرد را تقبل می‌کند. مزیت نظام رفاهی استونی در این است که این خدمت، دائمی است و تا زمان اشتغال فرد ادامه خواهد داشت.

نظام بیمه بیکاری استونی به بیکاران محدود نمی‌شود و برخلاف بسیاری از کشورها، قشر کم‌درآمد هم کمک‌هزینه قابل‌توجهی دریافت می‌کنند. جالب اینجاست که افرادی که برای خود اشتغال ایجاد می‌کنند و دانش‌آموزان و دانشجویان زیر ۱۸ سال هم کمک‌هزینه ماهانه می‌گیرند. مقدار این کمک‌هزینه حدود ۴ دلار در روز است.

نظام رفاهی استونی در قبال والدین بسیار سخاوتمند است: تامین هزینه‌های زندگی والدین در ۴۵۳ روز اول به عهده دولت است. والدین بعدازاین مدت می‌توانند به کار سابق خود بازگردند. مقدار این کمک ۱۰۰ دلار در ماه است. مقدار مزایای مشخص‌شده برای والدین فقیر به مراتب بیشتر است.

نظام رفاهی استونی مزایای خاصی برای معلولان و کسانی که از بیماری‌های طولانی‌‌مدت رنج می‌برند قائل شده است. مقدار این مزایا بسته به شدت معلولیت یا بیماری بین ۱۷ تا ۷۴ دلار در ماه است. این قشر در زمینه هزینه‌های پزشکی و دارو و نیز مخارج حمل‌ونقل و هزینه‌های دیگری که بیمه سلامت پوشش نمی‌دهد می‌توانند روی کمک نظام رفاهی کشور خود حساب کنند.

ایرلند

در ایرلند اگر کمتر از ۶۶ سال داشته باشید و ۳ سال از ۷ سال گذشته را بیکار بوده باشید می‌توانید از مزایای در نظر گرفته شده استفاده کنید. همچنین باید به اداره حمایت اجتماعی ثابت کنید که علی‌رغم داشتن توانایی کار، بیکار مانده‌اید. افراد واجد شرایط هر هفته ۱۸۸ دلار دریافت می‌کنند. والدین مبلغ بیشتری دریافت می‌کنند. اگر به میل خود، کارتان را رها کرده باشید، به خاطر سوء عملکرد اخراج شده باشید یا درآمدتان بیشتر از ۵۵ هزار دلار باشد از این خدمات بهره‌مند نمی‌شوید. اگر در جلساتی که به‌منظور بازگشت شما به کار برگزار می‌شود حضور پیدا نکنید جریمه خواهید شد.

معلولانی که مقیم ایرلند باشند و معلولیتشان حداقل یک سال ادامه داشته باشد و توانایی کار کردن را نداشته باشند از مزایای خوب نظام رفاهی این کشور بهره‌مند می‌شوند. کارشناسان نظام رفاهی ایرلند بعد از بررسی گزارش پزشکان متقاضیان درباره واجد شرایط بودن یا نبودن آنها تصمیم می‌گیرند. افراد واجد شرایط هر هفته تا سقف ۱۲۶ یورو دریافت می‌کنند. معلولی که بتواند برای خود کار مناسبی پیدا کند در کنار مبلغ گفته‌شده، هر هفته ۳۵۰ یوروی دیگر هم دریافت خواهد کرد. البته این افراد قبل از اشتغال باید اجازه مقامات را دریافت کنند.

چند کشور دیگر هم بهترین نظام رفاهی را برای بیکاران و معلولان خود طراحی کرده‌اند. این کشورها به ترتیب عبارت‌اند از: فرانسه، آلمان، ایتالیا، ژاپن، کشورهای اسکاندیناوی، روسیه، سن‌‌مارینو، افریقای جنوبی و ایالات متحده.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها