|

در گفت‌وگوی گسترش نیوز با مدیرکل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی مطرح شد:

معافیت مالیات عاملی در ترغیب سرمایه‌گذاری بیمه عمر

قلندچیلر گفت: معافیت مالیاتی موجب ترغیب افراد به مشارکت و ورود به بازار بیمه می‌شود.

گسترش نیوز: ‌ مهرداد قندچیلر معاون مدیرکل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی در گفت وگو با خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز در مورد معافیت بیمه عمر از پرداخت مالیات، اظهار کرد: به‌موجب مفاد ماده ۲۴ بخش چهارم قانون مالیات‌های مستقیم (مالیات بر ارث) وجوه پرداختی توسط مؤسسات بیمه از قبیل انواع بیمه‌های عمر و زندگی، خسارت فوت، دیه و مانند آنها که به‌طور یکجا و یا مستمر پرداخت می‌شوند از مالیات بر ارث معاف هستند.

ghandchilarbime231.jpg

قندچیلر با اشاره به ماده ۱۳۶ قانون مالیات‌های مستقیم، تشریح کرد: از سوی دیگر وجوه پرداختی بابت انواع بیمه‌های عمر و زندگی از طرف مؤسسات بیمه که به موجب قراردادهای بیمه عاید ذینفع می‌شود از پرداخت مالیات بر درآمد معاف است.

وی با تاکید بر اینکه در هر دو حالت ذینفع بیمه نامه از پرداخت مالیات مستقیم معاف است، ابراز کرد: بنابراین سرمایه بیمه‌های عمر و زندگی که در چارچوب بیمه‌نامه‌ها و توسط شرکت‌های بیمه به ذینفع پرداخت می‌شود از مالیات بر درآمد و یا مالیات بر ارث معاف هستند. البته به موجب مقررات مرتبط، بخشی از حق بیمه، بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری مشمول مالیات بر ارزش افزوده است.

این مقام آگاه افزود: یکی از مزیت‌های سرمایه‌گذاری در بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری نسبت به دیگر بخش‌های اقتصادی مربوط به همین امر است و در حقیقت معافیت مالیاتی موجب ترغیب افراد به مشارکت و ورود به بازار بیمه می‌شود.

قندچیلر تصریح کرد: از این منظر، این نوع از بیمه‌های زندگی را می‌توان با پس انداز در سیستم بانکی مقایسه کرد، چراکه در این نوع بیمه همانند نظام بانکی از سپرده‌ها مالیاتی گرفته نمی‌شود و بخش پس اندازی بیمه نامه در منافع شرکت بیمه ناشی از سود حاصل از سرمایه‌گذاری وجوه جمع آوری شده از بیمه‌گذاران سهیم می‌شود.

معاون مدیرکل نظارت بر بیمه‌های زندگی بیمه مرکزی در مورد این سؤال خبرنگار پایگاه خبری گسترش نیوز مبنی بر اینکه کدام شرکت بیمه‌ای برای سرمایه‌گذاری مناسب‌تر است؟ پاسخ داد: امروزه طرح‌های مختلف بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری که توسط شرکت‌های بیمه ارائه می‌شود بسیار به یکدیگر نزدیک هستند. بنابراین برای انتخاب شرکت بیمه علاوه بر تفاوت‌های موجود در طرح‌های ارائه شده می‌توان به توانگری مالی شرکت‌ها و عملکرد گذشته آنها در بازده سرمایه‌گذاری منابع مالی بیمه‌های زندگی توجه کرد.

این مقام آگاه مطرح کرد: به موجب مقررات مرتبط، شرکت‌های بیمه مطابق شرایط قرارداد منعقده در پایان هر سال سود فنی تضمینی را به حساب بیمه‌گذار واریز می‌کنند و علاوه بر آن بیمه‌گذاران این بیمه نامه‌ها در منافع حاصل از مجموع معاملات بیمه‌های مذکور سهیم هستند.

قندچیلر در خاتمه سخنان خود گفت: برخلاف نرخ سود فنی تضمینی میزان منافع مازاد حاصل از سرمایه‌گذاری وجوه بیمه‌های زندگی در شرکت‌های بیمه‌ای یکسان نیست. بنابراین عامل مذکور می‌تواند یکی از مؤلفه‌های رقابت بین شرکت‌های مختلف به‌حساب بیاید. افرادی که خواهان سرمایه‌گذاری در بیمه عمر هستند می‌توانند این موارد را در نظر بگیرند و با لحاظ و قیاس تفاوت‌ها شرکت مناسب برای ارائه سرمایه خود را بیابند.

کدخبر: 54347

ارسال نظر

 

آخرین اخبار