|
کدخبر: 39404

اعضا هیات‌مدیره اتحادیه تجهیزات دندانپزشکی در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز/ بخش اول:

بگذارند، می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم

اعضای هیات‌مدیره اتحادیه مواد و تجهیزات دندانپزشکی، بروکراسی‌های گسترده و اعمال‌نظرهای شخصی را مانع اصلی می‌دانند که فراروی این صنف قرار دارد. به اعتقاد آنها معضل اصلی این صنف، خودتحریمی است نه تحریم‌های خارجی.

گسترش‌نیوز: اهمیت و حساسیت بهداشت دهان و دندان، ما را بر آن داشت با اعضای اتحادیه مواد و تجهیزات دندانپزشکی گفت‌وگویی داشته باشیم. به پاساژ کاوه رفتیم و در جریان گفت‌وگویی صمیمانه و درعین‌حال صریح که با اعضای هیات‌مدیره داشتیم با مسائل و مشکلات آنها آشنا شدیم و گلایه‌ها و درددل‌های آنها را شنیدیم. میزگرد مفصلی از آب درآمد پس آن را به سه بخش تقسیم کردیم. در بخش اول، اعضای هیات‌مدیره از خودتحریمی و معنای آن سخن می‌گویند.

dandannn.jpg

اگر درست مدیریت نکنیم...

محمدرضا کلانتری اسکویی، رئیس اتحادیه مواد و تجهیزات دندانپزشکی ضمن تاکید بر ارتباط مستقیم صنف خود با سلامت آحاد جامعه اظهار کرد:

برخلاف حوزه‌های دیگر پزشکی، ما در صنف دندانپزشکی ۱۶ انجمن مرتبط داریم. دندانپزشکی در جایگاه خاصی قرار دارد و به‌تبع آن چالش‌ها و مشکلات فرارویش هم، خاص و متفاوت است. مشکل اصلی در صنف ما، کمبود مواد اولیه است و تمام هم‌وغم ما این است که به بازار ثبات ببخشیم و نگذاریم کشور به مرز قحطی برسد.

سیدمجید حسینی، نایب‌رئیس دوم اتحادیه در تکمیل بحث کمبود تصریح کرد: البته فعلا به نقطه بحرانی نرسیده‌ایم اما اگر مدیریت متناسب و کارآمد نداشته باشیم موجودی کشور ممکن است بیشتر از ۲ یا ۳ ماه آینده، کفاف ندهد.

دلیل اصلی کمبودها: خودتحریمی

از اعضای اتحادیه مواد و تجهیزات دندانپزشکی خواستم بحث را تشریح کنند و بگویند چطور می‌توان در این صنف، مدیریت کارآمد داشت؟ سیدمجید حسینی در پاسخ به این سوال گفت: واردات هر قلم کالا به‌طورمعمول چیزی حدود ۳ تا ۸ ماه طول می‌کشد پس از الان باید به فکر بود و پیش‌بینی‌های لازم را برای چند ماه آینده، به عمل آورد.

رئیس اتحادیه مواد و تجهیزات دندانپزشکی در تشریح بیشتر نکته موردنظر نایب‌رئیس اتحادیه، اظهارکرد: تعاملات خوبی با اداره محترم تجهیزات پزشکی داریم اما اختلاف‌نظرهایی هم وجود دارد. بعضی از انتظاراتی که اداره تجهیزات از صنف دارند با قوانین نظام صنفی که از طرف وزارت صنعت و معدن و اتاق اصناف به ما ابلاغ می‌شود مغایرت دارد.

وی به منظور روشن کردن هر چه بیشتر بحث، یک مثال آورد: به اعتقاد اداره تجهیزات پزشکی، توزیع‌کننده‌ای که آیمد نداشته باشد نمی‌تواند توزیع‌کننده باشد ولی ما به پیروی از قوانین صنفی می‌گوییم توزیع‌کننده‌ای که پروانه کسب نداشته باشد نمی‌تواند فعالیت داشته باشد.

اگر بگذارند می‌توانیم تحریم‌ها را دور بزنیم

محمدرضا کلانتری اسکویی دغدغه اصلی صنف را این‌گونه توصیف کرد:

به باور پیشکستونان مجرب و فعال این حوزه تاثیر سوء خودتحریمی به‌مراتب بیشتر از تحریم‌های خارجی است. فعالان باتجربه و تحصیل‌کرده این صنف، توانایی آن را دارند که تحریم‌ها را دور بزنند و نیاز کشور را تامین کنند ولی دغدغه و مشکل اصلی که به ما آزار می‌رساند تحریم‌های داخلی است.

در ادامه حسین شجاعی، نایب‌رئیس اول اتحادیه منظور اعضا از اصطلاح خودتحریمی را برای ما شرح داد:

فرآیند واردات، به‌شدت کند و طولانی است. ترخیص کالا واقعا زمان‌بر و طاقت‌فرساست. بروکراسی‌های طولانی توان فعالان را به‌شدت، تحلیل می‌برد.

وی از لایه‌های متعدد بروکراسی، قوانین متناقض و اعمال‌نظرهای شخصی سخن گفت و افزود: این‌ّ‌ها مخرب و بازدارنده‌اند و موجب خودتحریمی ما می‌شوند.

قانون‌گذاری قبل از ترخیص!

رئیس اتحادیه تجهیزات پزشکی در ادامه، یکی دیگر از مصادیق خودتحریمی را بیان کرد:

اول باید جنس را وارد کرد بعد قوانین را وضع و اعمال کرد. کالا هنوز ترخیص نشده برایش قانون وضع می‌شود. در این برهه که حلقه محاصره روزبه‌روز تنگ‌تر می‌شود چرا باید مدام قوانین جدیدی برای واردات وضع شود؟ ما حتی در یکی از جلساتی که داشتیم که اگر نصف سهمیه ارزی در اختیار اتحادیه قرار گیرد که هیات‌مدیره اتحادیه امر مدیریت را انجام دهد و شما نظارت کنید. در آن جلسه تضمین می‌کنیم هیچ کمبودی در بازار رخ ندهد ولی موافقت نشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها