|
کدخبر: 53765

گفت‌وگوی اختصاصی گسترش‌نیوز با نایب‌رئیس کمیسیون فاوای اتاق ایران:

بومی‌سازی ارزهای دیجیتال؛ سکوی پرش اقتصاد ایران

نایب‌رئیس اول کمیسیون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه درباره ضرورت بومی‌سازی ارزهای دیجیتال گفت: استفاده از فناوری در کشورهای مختلف دنیا باعث رشد و توسعه اقتصادی آنها شده است و استفاده از فناوری‌های روز دنیا در ایران نیز می‌تواند موجبات رشد و توسعه اقتصادی را فراهم کند اما با توجه به تجربه‌هایی که در استفاده از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها از گذشته تاکنون داریم لازم است برای استفاده از هر نوع فناوری در ایران، ابتدا بومی‌سازی انجام شود.

گسترش نیوز: عبدالرضا نوروزی گفت: اگر فناوری‌های روز دنیا را به همان شکلی که در کشورهای غربی یا شرقی استفاده می‌شود، وارد کشور کنیم و استفاده کنیم مشکلاتی به وجود خواهد آمد که پیش‌ازاین نیز در کشور در زمینه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی به وجود آمده و سیاست‌مداران و غیر سیاستمداران به آن اذعان می‌کنند.

norozaotaghbazargani.jpg

نوروزی ادامه داد: این مشکلات زمانی به وقوع می‌پیوندد که بومی‌سازی از پوسته اولیه خود انجام نشده است بنابراین باید بومی‌سازی را با جدیت دنبال کنیم.

او درباره نقش دولت و نهادهای تصمیم‌گیر در بومی‌سازی فناوری‌های وارداتی به کشور گفت: وزارت علوم، وزارت آموزش‌وپرورش، وزارت ارشاد، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و وزارت صمت نقش اساسی بر عهده دارند. عضو اتاق بازرگانی ایران به تشریح وظایف این نهادها در مواجهه با فناوری‌های وارداتی پرداخت و گفت: به‌عنوان‌مثال از زمانی که موضوع ارز دیجیتال در دنیا مطرح شد باید دانشگاه‌های ما تحقیقاتی روی این موضوع انجام می‌دادند و به اطلاعات کاربردی و قابل‌قبولی درباره این فناوری روز دنیا دست می‌یافتند. وی افزود: درصورتی‌که نهاد‌های تصمیم‌گیر به‌موقع ورود نکنند و بررسی‌های خود را در اختیار عموم جامعه قرار ندهند، به‌ناچار زمانی که فناوری‌های نو در دنیا شکوفا شود و قد علم کند کسانی که امکانات کافی در اختیار دارند از این فناوری‌ها استفاده می‌کنند درحالی‌که هنوز قوانین مدونی برای آن در کشور وضع نشده است.

عضو کمیسیون اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: معمولاً پس‌ازآنکه فناوری موردتوجه جمعیت قابل‌توجهی در داخل کشور قرار گرفت و آنها به استفاده از آن روی آوردند تازه دولت از خواب بیدار می‌شود و به‌عنوان نخستین راه‌حل استفاده از آن فناوری را ممنوع می‌کند. وی تصریح کرد: یعنی دولت ساده‌ترین راه که برخورد است را انتخاب می‌کنند.

نوروزی به ارائه مثالی در همین باره پرداخت و عنوان کرد: زمانی که دستگاه فاکس وارد ایران شد، برای استفاده از آن در محل کار می‌بایستی مجوز کسب کرده و به همین منظور به اداره پست مراجعه می‌کردیم( چون پس از ورود دستگاه فاکس به ایران به پست منتقل شد) البته امروز طرح چنین موضوعی خنده‌دار است. در واقع وقتی یک فناوری منقضی می‌شود دولت تازه مجوز استفاده از آن را صادر می‌کند.

با فناوری نمی‌توان مقابله کرد

نایب‌رئیس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه امروزه نمی‌توان با فناوری‌ها مقابله کرد گفت: با بومی‌سازی آنها می‌توانیم ضمن استفاده از این فنّاوری‌ها نمونه‌های داخلی آن را هم توسعه دهیم. نوروزی ادامه داد: درصورتی‌که درباره فناوری‌های نوظهور اطلاعات لازم را کسب کنیم، بسترهای لازم برای استفاده از آنها را فراهم کنیم، در رأس همه نهادها وزارت علوم و وزارت آموزش‌وپرورش برای تحقق این دو مهم تلاش کنند، می‌توانیم در زمان مناسب از این فناوری‌ها به شیوه مطلوب استفاده کنیم و زمینه رشد و توسعه اقتصادی خود را فراهم کنیم. عضو اتاق بازرگانی ایران ضمن انتقاد از برخورد قهری که با فناوری‌های نوظهور و بسیاری از اپلیکیشن‌ها انجام می‌شود مواجهه به‌موقع با آن‌ها، تحقیق درباره فناوری‌های نو و آموزش استفاده صحیح از آنها را راه‌حل توسعه و رشد این کسب‌وکارهای نوپا و در نتیجه رشد و توسعه اقتصاد کشور دانست.

جایگاه روبه رشد رمزارزها در اقتصاد جهانی

عبدالرضا نوروزی درباره اهمیت و جایگاه فعلی رمزارزها در جهان گفت: درحال‌حاضر ارزهای دیجیتال را بالغ‌بر ۴۰ کشور در دنیا مورد تأیید قرار دادند و از آنها استفاده می‌کنند. وی ادامه داد: به‌عنوان‌مثال ۳۲۰ میلیارد دلار در بیت‌کوین سرمایه‌گذاری شده و سایر رمزارزها در عمر کوتاه خود رشد چشمگیری داشته‌اند و بالغ‌بر چند صد میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بر روی آنها شده است. عضو کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه بیت‌کوین از سال ۹۲ در ایران مطرح شده اما بانک مرکزی در این سال‌ها تنها به هشدار درباره آن و عدم‌تأییدش اکتفا کرده گفت: در بسیاری از کشورهای دنیا بیت‌کوین به‌عنوان کالا در نظر گرفته شده، وارد بازار شده و حتی دولت‌ها از آن مالیات اخذ می‌کنند. بنابراین فرصتی خوبی را دولت و بخش خصوصی تاکنون در استفاده از رمزارزها از دست داده‌اند.

arzdigitaal.jpg

ارزهای دیجیتال و تحریم‌ها

عبدالرضا نوروزی در پاسخ به سؤالی درباره اینکه آیا ارزهای دیجیتال ازجمله بیت‌کوین ابزار مناسبی برای دور زدن تحریم‌هاست یا خیر، گفت: نمی‌توان به‌راحتی پاسخ این سؤال را داد چون درحال‌حاضر بیت‌کوین در دنیا جایگاه ویژه‌ای به خود اختصاص داده و هر روز اشکالات نرم‌افزاری بیشتری از آن رفع می‌شود تا راه نفوذ به آن و بهره‌برداری‌های خاص( مثل همین موضوع تحریم‌ها)‌ از آن به حداقل برسد. وی در ادامه تصریح کرد: البته استفاده از ارزهای دیجیتال من‌جمله بیت‌کوین در شرایط تحریم امکان خوبی برای دور زدن تحریم‌هاست. این عضو اتاق بازرگانی در همین‌باره گفت: امروز که به‌سختی پول را انتقال می‌دهیم و برای جابه‌جایی پول با مشکلات زیادی مواجه هستیم رمزارزها و ارزهای دیجیتال ویژگی‌هایی دارند که می‌توانند کمک قابل‌توجهی برای انتقال پول کنند.

نوروزی بابیان اینکه زیرساخت استفاده از رمزارزها هنوز در ایران آماده نیست بیان کرد: علاوه بر آماده نبودن زیرساخت‌ها، در این سال‌ها آموزش کافی به کاربران رمزارزها نداده‌ایم و همچنان شنیده می‌شود که استفاده از رمزارزها غیرقانونی است بنابراین طبیعی است که سیستم توان پذیرش و اعتماد برای استفاده از رمزارزها را در شرایط فعلی نداشته باشد.

خلأ جدی قوانین در عرصه فناوری اطلاعات

نایب‌رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی ایران با اشاره به اینکه در عرصه قوانین فناوری اطلاعات و قوانین تجارت الکترونیک خلأهای جدی وجود دارد گفت: هنوز نتوانسته‌ایم بحث مالکیت فکری و کپی‌رایت را به نتیجه مطلوبی برسانیم. او ادامه داد: برای وضع قانون در زمینه ارزهای دیجیتال هم اقدامی انجام نشده است و استفاده از آنها پشتوانه قانونی ندارد. وی با تأکید بر اهمیت وجود پشتوانه قانونی برای استفاده از رمزارزها ادامه داد: فعالان بخش خصوصی آورده جزئی دارند که نمی‌توانند همان سهم اندک را در جایی مثل ارزهای دیجیتال سرمایه‌گذاری کنند که پشتوانه قانونی و قابل قبولی ندارد. وی در همین باره افزود: لازم است سازمان‌ها به‌ویژه نهادهای دولتی ارزهای دیجیتال را به رسمیت بشناسند و سازوکار و قوانینی برای استفاده از آنها وضع کنند تا امکان استفاده از آنها به شیوه‌ای صحیح و مطمئن فراهم شود.

توجه ویژه اتاق بازرگانی ایران به ارزهای دیجیتال

نایب‌رئیس کمیسیون فاوای اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تاکنون این کمیسیون چندین جلسه بر موضوع ارزهای دیجیتال تمرکز کرده و نمایندگانی از بخش‌های مختلف دولت مثل وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، وزارت ارشاد وصمت در این جلسات حضور داشته‌اند تصریح کرد: درباره جایگاه ارزهای دیجیتال در اقتصاد و ضرورت قانو‌ن‌گذاری درباره آن به مسئولان توضیحاتی ارائه‌شده و نمایندگان آنها توضیحات و مطالبات ما را تأیید کردند اما وقتی این مطالبات در مسیر عملیاتی شدن قرار می‌گیرند، به دلیل بروکراسی‌هایی که وجود دارد بسیاری از آنها از اولویت بررسی دولت و قانون‌گذاران خارج‌شده و حتی زمان خود را از دست می‌دهد.

عبدالرضا نوروزی بابیان اینکه تعدد مشکلات و موانع باعث می‌شود تصمیم‌گیری دولت درباره این موضوعات با تأخیر صورت پذیرد تصریح کرد: با توجه به اینکه بحث ارزهای دیجیتال بحث بسیار داغ و بااهمیتی است همچنان این آمادگی در اتاق بازرگانی ایران و کمیسیون فناوری اطلاعات وجود دارد که موضوع رمزارزها دوباره با حضور مسئولان سازمان‌ها و نهادهای دولتی موردبررسی قرار گیرد تا قوانین لازم و مناسب برای استفاده از آنها تصویب شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها