|
کدخبر: 67927

اختصاصی گسترش‌نیوز از نشست خبری سالروز ملی صادرات:

زادبوم: به دنبال گسترش تجارت با اروپایی‌ها هستیم

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: برای تجارت با اروپا نیاز به این وجود دارد که اینستکس تامین مالی شود.

گسترش‌نیوز : حمید زادبوم، رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: موضوع ما با اتحادیه اروپا به برجام و روابط اقتصادی دیرینه با برخی از کشورها مربوط می‌شود‌. قبل از اقدام دشمنانه امریکا با ایران اتحادیه اروپا حتی ۵۰ میلیون یورو در حوزه آب، محیط‌زیست و تجارت اختصاص داد. از طرف دیگر با اقدام امریکا علی‌رغم این که برخی از دولت‌های اروپایی علاقه برای گسترش روابط نشان می‌دادند از شرایط تحریمی ترس داشتند.

وی ادامه داد: توصیه داشتیم که با شرکت‌های کوچک اروپایی همکاری داشته باشیم. با جلو رفتن و مشاهده بدعهدی‌ها طبیعتا راه‌حل منطقی‌تر این بود که اگر این شرکت‌ها مشکل دارند به سمت اینستکس برویم. در آنجا دریافتی‌های صادراتی جمع شود و از آن محل واردات داشته باشیم. فعال شدن اینستکس نیاز به این دارد که اتحادیه اروپا نفت ایران را خرید کند. باید از این محل اینستکس را تامین مالی کنیم و از این طریق تجارت با اروپا را گسترش دهیم.

وی در پایان گفت: بخشی از کاهش تجارت با اروپا به مشکلات در مسیرهای مالی مربوط می‌شود. ما به دنبال این هستیم با اتحادیه اروپا تجارت را گسترش دهیم. اما این مسلتزم است که طرف مقابل خواسته‌های ما را بپذیرد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها