|
کدخبر: 307173 امیرمحمد درویش

گفتگوی گسترش نیوز با عضو شورای شهر تهران؛

مردم با مشکلات حمل و نقل دست و پنجه نرم می کنند / انتظار یک ساعته برای اتوبوس شهری !

سلیمانی گفت: بسیاری از مردم که اتوبوس را برای حمل‌ونقل درون شهری انتخاب می‌کنند، با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

جامعه مردم با مشکلات حمل و نقل دست و پنجه نرم می کنند / انتظار یک ساعته برای اتوبوس شهری !

حمل‌ونقل عمومی، یکی از مهم‌ترین حوزه‌های مدیریت شهری است که باید توجه ویژه‌ای به آن شود اما در کلانشهری مانند تهران، توجه چندانی در این حوزه، صورت نگرفته است. از سیستم حمل‌ونقل روی زمین گرفته تا زیر زمین، مشکلاتی وجود دارد که شهروندان را به زحمت انداخته است.

عده‌ای از شهروندان تهرانی که در ایستگاه‌های اتوبوس حضور دارند، بر این باور هستند که سیستم حمل‌ونقل به ویژه اتوبوس‌های بی‌آر تی، مشکلات فراوانی دارد. مسافران اتوبوس می‌گویند که در گرما و سرما باید مدت‌ها منتظر بمانیم که اتوبوس به ایستگاه برسد و زمانی هم که می‌رسد، حجم جمعیت آنقدر زیاد است که باید به صورت فشرده سوار شوبم یا اینکه اصلا جایی وجود ندارد که بخواهیم به داخل برویم.

اتوبوس-بی آر تی

عده دیگر از مسافران می‌گویند که در روزهای زمستان و در زمانی که برف می‌بارد، وضعیت بدتر خواهد شد و باید مدت زمان بسیاری را بالغ بر ۱ ساعت منتظر بمانیم تا اتوبوس برسد اما نکته فقط مربوط به ایستگاه‌های بی‌آر تی نیست و در سایر خطوط اتوبوس رانی، شهروندان گلایه دارند. اتوبوس‌های عادی و غیر بی‌آر تی، گویا در بسیاری از ایستگاه‌ها توقف ندارند و یا اینکه زمان رسیدن آنها اصلا مشخص نیست. به گفته یکی از شهروندان حدود ۱ ساعت و نیم منتظر ماند تا اتوبوس به ایستگاه برسد.

زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس افزایش یافته است

نرجس سلیمانی، عضو شورای شهر تهران، در ارتباط با مشکلات حمل‌ونقل شهری اظهار کرد: اگر در شهر تهران تردد کنید و به نخستین ایستگاه اتوبوس سر بزنید و با مردم صحبت کنید، متوجه عمق مسائل خواهید شد و مشکلات مردم را احساس خواهید کرد. بسیاری از مردم که اتوبوس را برای حمل‌ونقل درون شهری انتخاب می‌کنند، با مشکلات بسیاری دست و پنجه نرم می‌کنند.

سلیمانی ادامه داد: ما به شرایطی رسیده‌ایم که اگر در گذشته، مدت زمان انتظار برای رسیدن اتوبوس، حدود ۲۰ دقیقه بوده، درحال‌حاضر این زمان انتظار به حدود ۱ ساعت الی ۱ساعت و نیم رسیده است. همچنین شاهد ایجاد شدن صف‌های طولانی در ایستگاه‌های بی‌آر تی هستیم. بسیاری از اتوبوس‌ها مشکلات خاص خود را دارند. در فصل‌های سرما و گرما، هیچ سیستم تهویه مناسبی برای بسیاری از اتوبوس‌ها درنظر گرفته نشده است.

وی افزود: در بحث حمل‌ونقل و مشکلات و مسائلی که در این حوزه وجود دارد، مدیریت شهری به دفعات، راهکارهایی را برای بهتر شدن وضعیت این ناوگان ارائه داده است اما امکانات مطلوبی برای شهروندان در دسترس قرار نگرفته است. چیزی هم که در دسترس مردم قرار نگرفته باشد، برای مردم قابل قبول نخواهد بود. چراکه هیچ باری از دوش مردم برداشته نخواهد شد و شهروندان به دنبال برطرف کردن نیازهای روزمره و گرفتگاری‌های خود هستند و ساعت‌ها باید منتظر آمدن اتوبوس بمانند. اینکه ما بخواهیم در افق ۱۴۰۴ یا ۱۴۲۰ بتوانیم الگوی موفقی برای جهان اسلام باشیم، مشکل امروز مردم تهران را برطرف نخواهد کرد.

نرجس-سلیمانی

این عضو شورای شهر تهران گفت: شهردار تهران قبل از آنکه بخواهد به سیستم مدیریت شهری وارد شود، برنامه هایی را داشتند. ما مدیریت جهادی را با هیچ گونه از اشکال مدیریت مقایسه نخواهیم کرد، چراکه ساختار مخصوص به خود را دارد.

وی افزود: طبق برنامه هایی که اعلام شده بود و طبق برنامه چهارم، بودجه‌ای برنامه حمل‌ونقل عمومی درنظر گرفته شده بود و قرار بود که روزانه ۴ دستگاه اتوبوس به پایتخت افزوده می‌شد. مدیریت جهادی این موضوع را می‌طلبد که تا پایان این دوره، تعداد ۷۵۰۰ دستگاه اتوبوس را که در برنامه نیز به آن اشاره شده است، محقق کند.

تعداد ۱۴۱۷ اتوبوس در تهران فعال هستند

سلیمانی در پاسخ به این سوال که درحال‌حاضر چه تعداد اتوبوس در پایتخت به صورت فعال خدمت رسانی می‌کنند گفت: اکنون ۱۴۱۷ دستگاه اتوبوس در تهران به صورت فعال حضور دارند. همچنین باید گفت طبق آمارهایی که وجود دارد، تعداد ۶۰ دستگاه نیز مینی بوس نیز، در تهران فعالیت می‌کنند. البته گفته شده است که به زودی تعداد ۲۰ دستگاه دیگر هم به مینی بوس‌های تهران اضافه خواهد شد.

عضو شورای شهر تهران در ادامه افزود: بر اساس مستندات دریافتی، ۲ دستگاه اتوبوس برقی نیز به عنوان نمونه در تهران وجود دارند که درحال گذراندن تست‌های اولیه هستند. در صورتی که تمام قرارداد‌های بازسازی اتوبوس‌های فرسوده، به سرانجام برسد که زمان بر خواهد بود، در مجموع، تعداد ۱۴۷۹ دستگاه اتوبوس و بدون درنظر گرفتن مینی بوس‌ها، در فصل پاییز خواهیم داشت.

وی گفت: در صورتی که قراردادهای بازسازی به سرانجام برسد، جمعا ۱۶۶۷ دستگاه اتوبوس با احتساب مینی بوس ها، در زمستان امسال فعالیت خواهند کرد. باید این نکته را عرض کنم که این تعداد، با نیاز واقعی که در شهر تهران احساس می‌شود، فاصله معنا داری دارد. باید گفت طبق صحبت هایی که صورت گرفته بود، قرار بر این بود که روزانه ۵ دستگاه اتوبوس به پایتخت اضافه شود اما آمار‌ها بیانگر این است که هر ۲ روز فقط ۱ دستگاه اتوبوس اضافه شده است که چنین چیزی مورد قبول نخواهد بود.

وضعیت پسماند دل مردم را خراش داده است

سلیمانی در پایان با اشاره به وضعیت پسماند در پایتخت گفت: همچنین باید این نکته را عرض کنم که در بحث پسماند هم ضعیف عمل شده است. موضوع پسماند نیز، از مسائل بسیار مهم و غیر قابل چشم پوشی شهر تهران است. اجرای طرح جامع پسماند موضوعی است که اگر رعایت شود، شهر وضعیت نظافت بهتری خواهد داشت. انتظار می‌رود طرح تفضیلی مدیریت پسماند اجرایی شود تا این وضعیت غیر مطلوب که چهره شهر را زشت کرده و قلب مردم را خراش می‌دهد، برطرف شود. پس در این زمینه هم نیاز به یک اقدام عملی داریم.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها