|
کدخبر: 333746

تسهیلات ویژه بهشت زهرا برای خانواده متوفیان | قبر قسطی به این افراد تعلق می گیرد

سازمان بهشت زهرا شرایط خاصی را برای فروش قبر فراهم کرده است که این موضوع باعث ایجاد شائبه‌ای درباره قسطی شدن فروش قبر شده است. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که این شرایط تنها برای گروه خاصی از افراد قابل استفاده است.

جامعه تسهیلات ویژه بهشت زهرا برای خانواده متوفیان | قبر قسطی به این افراد تعلق می گیرد

سازمان بهشت زهرا (س) در اول شهریور امسال از ارائه شرایط خاص تخفیف و تقسیط برای خریداران قبر خبر داد. اما این شرایط ویژه برای کدام گروه از خریداران قابل اعمال است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که این شرایط خاص تنها برای افرادی در نظر گرفته شده که تا پایان سال ۱۴۰۱ برای خرید قبر اقدام کرده و هنوز موفق به تسویه حساب نشده‌اند. بر این اساس استفاده از امکان تخفیف و تقسیط قیمت قبر، منوط به تسویه حساب تا آبان امسال است و در غیر این‌ صورت بدهکاران مشمول تخفیف یا تقسیط بدهی نخواهند بود.

قبرهای بهشت زهرا

در اطلاعیه سازمان بهشت زهرا امده است:به اطلاع شهروندان محترم تهرانی می‌رساند برابر مصوبه شورای اسلامی شهر تهران در سال ۱۴۰۳، شرایط ویژه‌ای جهت تسویه بدهی مربوط به خرید و پیش‌خرید قبور در نظر گرفته شده است؛ لذا آن دسته از شهروندانی که تا پایان سال ۱۴۰۱، تمام یا بخشی از هزینه خرید یا پیش‌خرید قبر را پرداخت نکرده اند در صورت مراجعه تا پایان آبان ماه امسال مشمول تخفیف و تقسیط خواهند شد.

 طبق شرایط جدید، اولویت حق استفاده از قبرها در قطعات قدیمی به افرادی واگذار می‌شود که یکی از بستگان درجه یک متقاضی، در آن قطعات مزار داشته باشد. همچنین برای جلوگیری از هرگونه سوء استفاده در این بخش، به هر کدملی صرفا یک پلاک قبر واگذار می‌شود و شرایط انتقال سند قبر به دیگران نیز برداشته شده است.

براساس این گزارش، در پیش فروش قبرها، هزینه ۲ طبقه از سه طبقه پیش فروش شده، در زمان فروش دریافت خواهد شد و هزینه یک طبقه دیگر نیز در آینده با اولین دفن، به نرخ مصوب روز از خانواده متوفی دریافت خواهد شد.

این گزارش آورده است: از سوی دیگر ۳۰ درصد از ظرفیت قبرهای خالی قطعات قدیمی به عنوان ذخیره دفن روز، پیش فروش نخواهد شد تا امکان دفن در قطعات قدیمی در آینده نیز برای متقاضیان همچنان وجود داشته باشد.

در بخش پایانی این گزارش آمده است: موضوع پیش فروش قبر، بیش از ۲ دهه است که در بهشت زهرا (س) و نرخ گذاری آن نیز توسط شورای اسلامی شهر تهران انجام می شود. بهشت زهرا (س) بزرگترین آرامستان ایران است که در جنوب تهران واقع شده است، فعالیت این آرامگاه رسماً در سال ۱۳۴۹ خورشیدی آغاز و این آرامستان ابتدا ۳۱۴ هکتار وسعت داشت که در سال ۱۳۷۶ بخش شمالی به مساحت ۱۱۰ هکتار و در سال ۱۳۸۷ بخش شرقی به مساحت ۱۶۰ هکتار خریداری و به آن اضافه شد.

احداث قبور دو طبقه جدید به جای قبور ۳۰ ساله

مدیرعامل سازمان بهشت زهرا (س)، با بیان این که هم اکنون حدود ۶۰۰هزار قبر در این آرامستان وجود دارد که بیش از ۳۰ سال از زمان دفن آنها می گذرد، گفت: در صورت درخواست صاحبان متوفی، در هر یک از این قبور، قبر جدید دوطبقه احداث می شود و بابت هر یک از طبقات، ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان از صاحبان متوفی دریافت می شود.

به گفته توکلی نژاد، در حال حاضر قبور عمومی که اغلب اموات در آن دفن می شوند، سه طبقه هستند که طبقه اول رایگان بوده و برای هر یک از طبقات دیگر، ۳۵۰ هزار تومان دریافت می شود. گفتنی است که قبرهای خالی یا خالی شده قطعه های قدیمی بهشت زهرا هم هستند که با قیمت های چند برابر به فروش می رسند.

بهشت زهرا(س) همچنان تنها آرامستان فعال کلانشهر تهران است و تنها ۷ سال دیگر برای پیکر مسافران دیار باقی جای دارد. به نظر می رسد شهرداری تهران باید قدر مهلت ۷ ساله ای که با این همه دشواری به دست آورده را بیشتر بداند.

بهشت زهرا (س) در حال حاضر یک میلیون و ۶۰۰ هزار نفر را در خود جای داده است و روزانه به امور ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از اموات رسیدگی می کند. گلزار شهدای بهشت زهرا(س) مدفن ۳۴ هزار شهید گلگون کفن و چهار هزار شهید گمنام هشت سال جنگ تحمیلی، است.

منبع: همشهری آنلاین

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها