|
کدخبر: 334992

فردا در این مناطق منتظر ماه گرفتگی باشید

امروز (سه‌شنبه) درباره ماه‌گرفتگی ۲۸ شهریور توضیحاتی ارائه شد. این ماه‌گرفتگی به گونه‌ای خواهد بود که در ایران زمان زیادی برای مشاهده آن وجود ندارد؛ به‌خصوص در مناطق شرقی کشور که این ماه‌گرفتگی به‌صورت جزئی قابل مشاهده نیست، زیرا قبل از آغاز ماه‌گرفتگی، ماه در این شهرها غروب می‌کند.

جامعه فردا در این مناطق منتظر ماه گرفتگی باشید

به نقل از رسانه‌های داخلی: در شهرهای مرکزی مانند تهران، دقایقی پس از آغاز ماه‌گرفتگی، غروب رخ می‌دهد، در حالی که ساکنان شهرهایی نظیر سنندج، کرمان، ایلام، کرمانشاه و ارومیه می‌توانند دقایق بیشتری از این پدیده را مشاهده کنند. لازم به ذکر است که این ماه‌گرفتگی جزئی است، به این معنا که تنها بخش‌های کوچکی از ماه در سایه زمین قرار می‌گیرد و سایه زمین به صورت گردی در لبه ماه قابل مشاهده است. مناطق جغرافیایی مناسب برای رصد این ماه‌گرفتگی شامل آمریکا، اروپا و آفریقا می‌باشد، اما در منطقه ما تنها ساکنان بخشی از غرب آسیا، از جمله غرب ایران، قادر به مشاهده آن هستند.

سردبیر اسبق مجله نجوم ادامه داد: لحظه وقوع ماه کامل یعنی لحظه‌ای که ۱۰۰ درصد سطح ماه روشن می‌شود و ما به آن ماه کامل یا (full moon) می‌گوییم ساعت ۶ و ۴ دقیقه صبح روز ۲۸ شهریور رخ می‌دهد؛ یعنی دقیقا زمانی که ماه‌گرفتگی رخ می‌دهد لحظه ماه کامل را خواهیم داشت. از آنجا که ماه در ساعت ۱۶:۵۶ روز ۲۸ شهریور در نزدیک‌ترین فاصله مداری خود از زمین قرار دارد که ۳۵۷ هزار و ۴۸۶ کیلومتر از زمین است، در نتیجه ابعاد ماه نسبت به سایر ماه‌های کامل اندکی بزرگ‌تر است و برای همین از ماه بدر این ماه با نام ابرماه یا سوپرمون یاد می‌کنند که نسبت به سایر ماه‌های بدر بزرگ‌تر است.

نکته جالب‌تر اینکه پیش از شروع ماه‌گرفتگی احساس می‌کنیم ماه کامل بزرگ‌تر از بقیه اوقات دیده می‌شود؛ علت این است علاوه بر فاصله نزدیک‌تر ماه با زمین، چون خیلی به افق نزدیک است، به دلیل خطای دید بزرگ‌تر از زمان عادی دیده می‌شود. همچنین نور ماه بدر پیش از شروع ماه‌گرفتگی هم به دلیل اینکه ماه به نزدیک‌تر است، در مجموع حدود ۱.۲۹ درصد روشن‌تر از سایر ماه‌های بدر است.

ماه- گرفتگی

زمان وقوع ماه‌گرفتگی

کوکرم افزود: ماه گرفتگی به وقت ما در ایران ساعت ۵:۴۳ صبح چهارشنبه ۲۸ شهریور شروع می‌شود. از آنجا که طلوع آفتاب در تهران ساعت ۵:۴۹ دقیقه است؛ کمتر از ۷ دقیقه برای دیدن ماه‌گرفتگی فرصت داریم و ساعت ۰۵:۵۰ هم در تهران همین ماه غروب می‌کند. این زمان برای شهرهای غربی کشور بیشتر است. اوج ماه‌گرفتگی ساعت ۶:۱۴ دقیقه صبح به وقت ایران رخ می‌هد که در واقع برای بیشتر شهرهای ما آفتاب طلوع کرده و پایان ماه‌گرفتگی هم ساعت ۶:۴۵ دقیقه صبح چهارشنبه (۲۸ شهریور) رخ می‌دهد.

این روزنامه نگار علم ادامه داد: پس بنابراین زمان زیادی برای دیدن ماه‌گرفتگی در ایران نداریم؛ شهرهای غربی مناسب هستند، در جریان این ماه‌گرفتگی در کشورهای اروپایی، آفریقایی و آمریکایی مردم می‌بینند که سه و نیم درصد از سطح ماه در سایه زمین پنهان می‌شود؛ به معنای ساده‌تر شکل ماه در اوج این ماه‌گرفتگی شبیه به سیب گاز زده یا لوگوی اپل خواهد بود؛ گویی لبه ماه لب‌پر شده است.

کوکرم یادآور شد: این اولین ماه گرفتگی است که امسال در ایران می‌توانیم ببینیم. ماه‌گرفتگی قبلی که در فروردین رخ داد به صورت نیم‌سایه‌ای بود و از ایران قابل مشاهده نبود. ماه گرفتگی بعدی، بیست و چهارم اسفند ماه امسال ۱۴۰۳ رخ می‌دهد که از ایران دیده نمی‌شود. ماه گرفتگی بعدی که از نوع کلی است ۱۶ شهریور ۱۴۰۴ رخ خواهد داد که از ایران به صورت کامل دیده خواهد شد.

منبع: تابناک

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها