|
کدخبر: 312273

تولید شیرخشک / مدیریت غلط /محمد منفرد

سازمان غذا و دارو مقصر ۳۰ درصدی کمبود شیر خشک/قوه قضاییه و مجلس رسیدگی کنند

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران گفت: کمبود شیر خشک مشکلی نیست که مجلس و قوه قضائیه به راحتی از کنار آن بگذرند. باید بررسی کنیم چه اتفاقی افتاد که توانستیم دوبرابر مصرف کشور تولید کنیم اما اکنون واردکننده شیرخشک شده ایم.

سلامت سازمان غذا و دارو مقصر ۳۰ درصدی کمبود شیر خشک/قوه قضاییه و مجلس رسیدگی کنند

محمد منفرد روز دوشنبه ۱۵ آبان ۱۴۰۲ در مصاحبه‌ای با رادیو گفت‌وگو توضیح داد: صنعت تولید شیرخشک یکی از افتخارات کشور بوده و تولید آن در حدی بوده که نیازمند واردات نبوده‌ایم. توانایی این صنعت حتی در حدی بوده که ظرفیت تولید دو برابر نیاز کشور را داشته اما مدیریت غلط و مدیران ناتوان امروز وضعیت را به جایی رسانده که برای واردات شیرخشک‌های درجه دو و سه به کشورهای همسایه دست دراز کرده‌ایم.

وی افزود: کودکان ایرانی به شیرخشک‌هایی مانند بیومیل، گیگوز، نان، آپتامیل و غیره عادت کرده‌اند و باید به مصرف همین شیرخشک‌ها ادامه دهند اما حالا مجبور شده‌اند که شیرخشک‌هایی با فرمولاسیون متفاوت را مصرف کنند که ممکن است مصرف این شیرخشک‌ها در آینده به مشکلاتی مانند اسهال و غیره منجر شود.

وی خاطرنشان کرد: این وضعیت واقعا جای سوال دارد و کسانی که این فاجعه را به بار آورده‌اند باید پاسخگو باشند و به عملکرد آنها رسیدگی شود. کمبود شیرخشک موضوعی نیست که مجلس و قوه قضائیه بتوانند به سادگی از کنار آن بگذرند. باید بررسی شود که چه اتفاقی افتاده که دو برابر مصرف کشور توانایی تولید شیرخشک داشتیم اما امروز به یک واردکننده شیرخشک تبدیل شده‌ایم، آن هم در شرایطی که واردات سه برابر تولید داخل ارزبری دارد.

نایب رئیس انجمن داروسازان ایران با بیان اینکه به نظر من سازمان غذا و دارو در مورد کمبود شیرخشک ۲۰ تا ۳۰ درصد مقصر است، توضیح داد: با این وجود نمی‌توان از این قصور چشم‌پوشی کرد و گفت که این میزان قصور کم است. بهرحال متولی تامین شیرخشک سازمان غذا و دارو و وزارت بهداشت هستند و باید با رایزنی با بانک مرکزی و نهادهای دیگر نسبت به واردات مواد اولیه تولید شیرخشک و تولید این محصول در کشور اقدام می‌کردند. تا زمانی که تولیدکننده ارز نگیرد و حمایت نشود، مشکل کمبود وجود خواهد داشت و واردات شیرخشک در حد یک قرص مسکن عمل خواهد کرد.

منفرد عنوان کرد: کیفیت شیرخشک‌های وارداتی مشخص نیست. بطورکلی سه نوع شیرخشک ۱، ۲ و ۳ وجود دارد که مشکل کمبود در زمینه شیرخشک‌های ۱ خیلی کمتر و در مورد شیرخشک‌های ۲ و ۳ خیلی بیشتر است که کمبود شیرخشک‌های ۲ و ۳ قرار است با واردات برندهای خارجی جبران شود. این نگرانی وجود دارد که به دنبال مصرف شیرخشک‌های وارداتی، کودکان دچار مشکلات گوارشی و غیره شوند و در نتیجه برای درمان این مشکلات، مصرف داروهای این حوزه افزایش یابد و در نتیجه هزینه بیشتری به سیستم سلامت و مردم تحمیل شود. اینکه سازمان غذا و دارو در زمان کمبود شیرخشک، تولیدکننده و داروخانه را متهم به مواردی مانند احتکار و قاچاق می‌کند، درست نیست.

 

منبع: فانا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها