|
کدخبر: 329578 امیرمحمد درویش

اختصاصی گسترش نیوز؛

شرط و شروط ستاد انتخابات برای رای دهندگان | ۳ مدرک هویتی انتخابات قبلی حذف شد!

برای شرکت در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، باید کارت ملی و شناسنامه را همراه داشته باشید.

سیاست شرط و شروط ستاد انتخابات برای رای دهندگان | ۳ مدرک هویتی انتخابات قبلی حذف شد!

بعد از حادثه بالگرد شهید ابراهیم رئیسی و همراهنش، قرار بر این شد تا طبق قانون اساسی کشور، انتخابات زودهنگام برگزار شود و تعداد بسیاری از افراد معروف و چهره کشور، در این انتخابات ثبت نام کردند که بعد از تایید صلاحیت، ۶ نفر برای رقابت در چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ماندند. این انتخابات قرار است که در روز ۸ تیر ماه ۱۴۰۳ در سراسر کشور برگزار شود. آقایان زاکانی، پورمحمدی، جلیلی، قالیباف، قاضی زاده هاشمی و پزشکیان، ۶ کاندیدی هستند که از این میان یک نفر وارد پاستور خواهد شد. شرکت کنندگان در انتخابات، باید با کارت ملی برای ثبت رای حضور پیدا کنند و سایر مدارک هویتی مورد قبول نخواهد بود. طبق گفته های سخنگوی ستاد انتخابات کشور، اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، تاریخ برگزاری آن ۱۵ تیر ۱۴۰۳ خواهد بود. همچنین مدت زمان رای گیری برای انتخابات پیش رو، ۱۰ ساعت تایین شده است.

سخنگوی ستاد انتخابات در ادامه اعلام کرده است،  به جهت احراز هویت رای ‌دهندگان، ما بر اساس قانون، یا شناسنامه یا کارت ملی از رای ‌دهنده درخواست داریم و باید همراه آنها باشد. این انتخابات با انتخابات مجلس تفاوت دارد و برای اخذ رای، می شد از سایر مدارک هویتی استفاده کرد اما در این انتخابات فقط کارت ملی و شناسنامه قابل قبول است. همچنین برای افراد خارج از کشور نیز، شرایطی فراهم شده تا بتوانند در این انتخابات شرکت کنند. در خارج از کشور ۳۴۴ شعبه  اخذ رای پیش بینی شده است که با گذرنامه احراز هویت رای دهندگان صورت می‌گیرد.  انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، راس ساعت ۸ صبح روز جمعه ۸ تیر ماه ۱۴۰۳ برگزار خواهد شد و حدود ۱۰ ساعت به طول خواهد انجامید.

در انتخابات مجلس خبرگان و مجلس شورای اسلامی در سال گذشته ارائه اصل یکی از مدارک هویتی ۵ گانه از میان شناسنامه، کارت ملی، گواهینامه رانندگی، کارت پایان خدمت و گذرنامه امکان رای دادن در انتخابات فراهم بود اما در انتخابات پیش رو این روند وجود ندارد. همچنین گفته می شود، ثبت اثر انگشت، یکی دیگر از الزامات انتخابات پیش رو است. این دوگانگی در قبول مدارک هویتی آن هم تنها در عرض ۳ ماه تصمیمی عجیب است که هم مردم دچار دردسر می شوند هم وقت زیادی از برگزار کنندگان انتخابات می گیرد. با توجه به فاصله کم بین دو انتخابات مجلس شورای اسلامی و ریاست جمهوری احتمالا مردم توقع تغییر در قانون ندارند و ممکن با مدارک هویتی غیر از شناسامه و کارت ملی مراجعه کنند که در ابتدا برای مردم و در مرحله بعدی برگزار کنندگان دردسر ساز است. 

رای دهندگان در این انتخابات باید دارای شرایطی باشند تا بتوانند پای صندوق حضور پیدا کرده و رای دهند. بر اساس قانون انتخابات ریاست جمهوری رای‌دهندگان باید ۳ شرط، تابعیت جمهوری اسلامی ایران، ۱۸ سال تمام و عدم جنون را داشته باشند. اگر کسی این ۳ شرط را داشته باشد، می تواند در انتخابات ۸ تیر ۱۴۰۳ شرکت کند.

شناسنامه

در تهران نیز، پیش بینی می شود که مردم حضور حداکثری داشته باشند و به همین دلیل استاندار تهران اعلام کرده است، ۱۵۰ هزار نفر به صورت مستقیم و غیر مستقیم انتخابات پایتخت پایتخت را پشتیبانی می‌کنند. استاندار تهران با تشکر از تلاش همه دست اندرکاران انتخابات در سطح استان خاصه وزارت کشور، گفت: زمینه لازم برای برگزاری انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری در پایتخت فراهم شده است. همچنین اشاره ای هم به شعبه های اخذ رای سیار شد و قرار بر این است تا در بیمارستان ها و سایر موارد که جمعیت شناور است و امکان تثبیت شعبه وجود ندارد، از صندوق های سیار استفاده خواهد شد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اشاره ای هم به دور دوم انتخابات کرده است. وی گفته است، افرادی که در دور اول انتخابات شرکت می کنند، می توانند در دور دوم هم شرکت کنند. پس تا اینجای گزارش متوجه شدیم که امکان رای مجدد در دور دوم انتخابات وجود دارد. همراه داشتن کارت ملی و شناسنامه برای ثبت رای الزامی است و مانند انتخابات مجل نمی توان با سایر مدارک هویتی، رای داد. ۱۸ سال باید تمام باشد و دارای تابعیت جمهوری اسلامی باشید. همچنین، طبق آخرین اعلام سخنگوی ستاد انتخابات کشور، تعداد واجدین شرایط رای دهی ۶۱ میلیون و ۱۷۲ هزار و ۲۹۸ نفر اعلام شده است.  

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها