|
کدخبر: 334351

شرط نهایی ایران برای برجام اعلام شد

پروژه برجام یکی از مسائلی است که در دولت‌های مختلف مورد توجه قرار گرفته است. تمامی دولت‌ها به نوعی به برجام توجه کرده و برای دستیابی به نتایج مثبت آن تلاش‌های فراوانی انجام داده‌اند. برجام در زمان ریاست‌جمهوری حسن روحانی به نتیجه رسید، اما پس از خروج آمریکا، آینده آن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفت.

سیاست شرط نهایی ایران برای برجام اعلام شد

سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص مذاکرات مربوط به توافق هسته‌ای اظهار داشت: مواضع ایران کاملاً روشن و مشخص است؛ ایران تنها کشوری بود که به تعهدات خود پایبند ماند. ناصر کنعانی تأکید کرد: احیای توافق به بازگشت طرف‌های مقابل به برجام وابسته است؛ این توافق تنها زمانی احیا خواهد شد که تمامی طرف‌ها به‌طور مسئولانه به تعهدات خود بازگردند. ما مذاکرات را به عنوان یک راهکار دیپلماتیک برای دستیابی به منافع خود می‌دانیم.

کنعانی تاکید کرد: فرصت برای احیای برجام وجود دارد؛ فرصت دیپلماتیک برای همه طرف‌ها وجود دارد، به‌ویژه برای طرف‌هایی که از وظایف خود شانه خالی کردند.

وی تصریح کرد که گفت‌وگو‌های خوبی میان جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و عراقچی در این زمینه انجام شده است. کنعانی در ادامه درباره رایزنی ایران و اتحادیه اروپا در جریان نشست مجمع عمومی سازمان ملل، گفت: مجمع عمومی سازمان ملل همیشه فرصت خوبی برای رایزنی‌های دیپلماتیک گسترده بوده و این فرصت برای ایران و اتحادیه اروپا هم وجود دارد؛ فکر می‌کنم این رویداد فرصت خوبی برای برگزاری گفتگو‌هایی است که عراقچی و بورل درباره آن توافق کرده‌اند. 

او تاکید کرد: عراقچی و بورل در گفتگوی تلفنی خود بر ادامه گفتگو و تبادل نظر در آینده نزدیک اعلام آمادگی کردند و از این منظر گمان می کنم  سازمان ملل فرصت خوبی برای برگزاری این گفتگو و تبادل نظر بین عراقچی و بورل باشد.

ناصر کنعانی، درباره تاثیر رویکرد ایران در قبال رژیم صهیونیستی بر تعامل ایران و اتحادیه اروپا، گفت: روابط کشور‌ها در عرصه بین‌المللی دارای ابعاد مختلف با اختلاف و افتراق نظر است؛ مادامی‌که طرفین بر گسترش بر روابط اتفاق نظر داشته باشند، توافق و تعامل پیش خواهد رفت.

وی اضافه کرد: اگر اتحادیه اروپا تمایل عملی و اراده قوی برای برقراری مناسبات متقابل با ایران داشته باشد، امکان تحقق این همکاری وجود دارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: وجود رژیم صهیونیستی تعمیق‌کننده بی‌ثباتی در منطقه است و ما در ارتباط با مسئله فلسطین مواضع روشن، دقیق و اصولی داریم.

توافق

برجام یک توافق بین‌المللی بین ایران و کشور‌های گروه ۱+۵ شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان است، که در تاریخ چهاردهم ژوئن سال ۲۰۱۵، در شهر وین در اتریش صورت گرفت. البته پیشتر توافق اولیه‌ای در لوزان انجام شد که مقدمه‌ای برای توافق در وین بود. براساس برجام ایران متعهد شد، ذخایر غنی‌سازی متوسط خود را پاکسازی کند،؛ ذخیره‌سازی اورانیوم با غنای کم تا %۹۸ را قطع کند؛ همچنین تعداد سانتریفیوژ‌های خود را تا حدود ۳/۲ به مدت حداقل ۱۵ سال کاهش دهد و بر اساس این توافق نامه، ایران بیشتر از ۳. ۶۷% غنی‌سازی نخواهد کرد و تأسیسات غنی‌سازی جدید یا رآکتور آب سنگین نسازد.

در بخشی از این توافق تأکید شده بود که که ایران هیچ‌گونه فعالیتی راجع به موشک‌های بالستیک که به منظور دستیابی به تسلیحات هسته‌ای طراحی شده‌اند، از جمله پرتاب با استفاده از چنین فناوری موشک‌های بالستیک، انجام ندهد که البته به گفته تیم مذاکره‌کننده این مفاد خاصیت درخواست گونه داشته و از نظر قانونی الزام‌آور نبوده است.

برجام در دوران اوباما رئیس جمهور پیشین امریکا منعقد شد و‌امید‌ها را برای بازسازی روابط ایران و امریکا افزایش داد اما با روی کار آمدن ترامپ، امریکا به صورت یک جانبه از برجام خارج شد و به تعهداتش درباره ایران پشت کرد. ایالات متحده آمریکا در روز ۱۸ اردیبهشت سال ۹۷ از برجام خارج شد. اگرچه سه کشور فرانسه، الان و بریتانیا اعلام کردند، همچنان قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد مبنی بر تأیید این توافقنامه هسته‌ای همچنان به عنوان «چارچوب قانونی بین‌المللی برای حل اختلاف» باقی خواهد ماند. آمریکا نیز طی بیانیه‌ای اعلام کرد که تحریم‌ها علیه ایران طی بازه ۹۰ روزه و ۱۸۰ روزه باز خواهند گشت؛ به گونه‌ای که در پایان این دوره‌ها تحریم‌های قابل اجرا به اثرگذاری کامل برسند. همچنین این امر شامل اقدامات در چارچوب هر دو دسته تحریم‌های اولیه و ثانویه بودند.

منبع: انتخاب

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها