|
کدخبر: 334476

ورود مسعود پزشکیان به بغداد | سیاست رئیس جمهور نسبت به کشورهای منطقه چیست؟

رئیس‌جمهور در نخستین سفر بین‌المللی خود به کشور عراق سفر کرده است. در این سفر، هیاتی عالی‌رتبه از ایران او را همراهی می‌کند. در جریان این سفر، علاوه بر مذاکرات دو جانبه، تصمیماتی نیز درباره کردهای شمال عراق اتخاذ خواهد شد. زیارت حرمین شریفین در این سفر؛ در برنامه رئیس جمهوور دیده می شود.

سیاست  ورود مسعود پزشکیان به بغداد |  سیاست رئیس جمهور نسبت به کشورهای منطقه چیست؟

 مسعود پزشکیان  که به دعوت نخست وزیر عراق به این کشور سفر کرده است، سیاست همسایگی را  اولویت ارتباطات بین المللی خود قرار داده است؛  برخورد با کردهای شمال عراق که چند سالی بحث برخورد با آنها در دستور کار دولت ها بوده است ولی توجه کافی به این موضوع نشده است از دیگر محورهای سفر پزشکیان به عراق است. اقلیم کردستان عراق سالهاست که باید توسط  دولت این کشور  خلع سلاح می شد، اما هر دفعه به بهانه های مختلف این کار به تعویق می افتاد. همچنین بازید و تصمیم گیری در مسئله راه  آهن شلمچه به بصره هم از دیگر  محورهای سفر پزشکیان به عراق است. 

مسعود- پزشکیان

ر در مورد اهداف نخستین سفر خارجی خود گفت: این سفر بر اساس سیاست‌های اعلام شده قبلی و همچنین رویکرد رهبر معظم انقلاب برای برقراری ارتباط نزدیک با همسایگان انجام می‌شود. کشور عراق، دوست، مسلمان و همکار ما در زمینه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است و همچنین مرکز فرهنگ و علم و اندیشه اسلامی به شمار می‌آید. این سفر نخستین سفر ما به این کشور است و فرصت‌های زیادی برای همکاری داریم. توافق‌نامه‌های متعددی برای امضا آماده شده است و تلاش عراق در برگزاری مراسم اربعین قابل تقدیر است.

وی افزود: در بغداد با مقامات عالی‌رتبه عراق دیدار خواهم داشت و به نجف و کربلا برای زیارت خواهم رفت. آرزو داشتم که در نجف به زیارت امام علی (ع) بروم. هدف ما در دولت این است که راهی را که امام علی (ع) برای عدالت، انصاف و همبستگی ترسیم کردند، با قوت ادامه دهیم. همچنین به بصره، اربیل و سلیمانیه سفر خواهم کرد. این سفر فرصتی مناسب برای تقویت روابط سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و امنیتی خواهد بود.

وی در پایان گفت: ارتباط با کشور‌های اسلامی از دیدار با عراق شروع می‌شود. امیدوارم با کشور‌های اسلامی رابطه‌های خیلی خوب صمیمانه و برادرانه داشته باشیم و مشکلات را از سر راه خود برداریم.

اولین سفر یک رئیس‌جمهور به بصره در یک قرن اخیر

سرکنسول ایران در بصره اعلام کرد که پزشکیان در سفر خود به عراق در روز پنج‌شنبه یا جمعه به این استان خواهد رفت. او افزود که این سفر، نخستین سفر یک رئیس‌جمهور به بصره در طول ۱۰۰ سال گذشته است و به همین دلیل، توجه مردم این استان را به خود جلب کرده است.

«علی عابدی» سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در بصره با اشاره به اشتراکات فرهنگی و تمدنی فراوان میان مردم ایران و بصره، گفت: بصره شهری است که مملو از مجاهدان، شهدا، علمای بزرگ، هنرمندان، ادبا و شاعران است که ارتباطی دیرینه با ایران دارند.

عابدی همچنین اشاره کرد که در ایام برگزاری مراسم اربعین حسینی، تعداد زیادی از زائران ایرانی از این شهر عبور می‌کنند و مردم و مواکب بصره با استقبال بی‌نظیری از زائران مواجه می‌شوند.

او همچنین به حضور بیش از ۱۰ هزار نفر در کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در بصره برای ابراز همدردی و تسلیت به مناسبت شهادت آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» و «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران اشاره کرد.

این دیپلمات ایرانی افزود که رئیس‌جمهور در سفر به بصره با اقشار مختلف مردم دیدار خواهد کرد.

مسعود پزشکیان رئیس جمهور امروز چهارشنبه ۲۱ شهریور ۱۴۰۳ پیش از سفر به عراق در فرودگاه مهرآباد تهران مورد بدرقه رسمی مسئولان دولتی قرار گرفت.

حضور رئیس‌جمهور در یادمان فرماندهان شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس

رئیس‌جمهور در آغاز سفر خود به بغداد، با حضور در محل شهادت فرماندهان مقاومت، به مقام سپهبد سلیمانی و ابومهدی المهندس احترام گذاشت.

تصاویری از مراسم استقبال رسمی از پزشکیان در عراق

دیدار پزشکیان با رئیس‌جمهور عراق در کاخ بغداد

سودانی

 

منبع: تجارت نیوز

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها