|

سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل | ایران تحت نظر اسرائیل است

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روز جمعه با حضور در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی خود را آغاز کرد. این در حالی است که مقامات اسرائیلی اعلام کردند که برای یک تهاجم زمینی احتمالی به لبنان آماده می‌شوند و نتانیاهو نیز از طرح پیشنهادی مورد حمایت آمریکا برای توقف ۲۱ روزه جنگ فاصله گرفته است.

سیاست سخنرانی نتانیاهو در سازمان ملل | ایران تحت نظر اسرائیل است

نتانیاهو روز پنجشنبه وارد نیویورک شد و در باند فرودگاه جان اف کندی با خبرنگاران صحبت کرد. وی در حالیکه همسرش سارا نیز در کنار او بود گفت: «ما با تمام قدرت به حمله به حزب‌الله ادامه خواهیم داد و تا زمانی که به همه اهداف خود دست یابیم – که مهم‌ترین آن، بازگشت ساکنان شمال اسرائیل به خانه‌هایشان است - دست از کار نخواهیم کشید.»

حضور نتانیاهو در نیویورک از روز دوشنبه به دلیل حمله اسرائیل به لبنان ۲ مرتبه به تعویق افتاد.

در لحظه آمدن بنیامین نتانیاهو به جایگاه سخنرانی در روز جمعه، هیات‌های بسیاری از کشورها سالن مجمع را ترک کردند و هیات‌های دیگر نیز سعی در تشویق نتانیاهو داشتند.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: «امسال قصد نداشتم به اینجا بیایم. کشور من در حال جنگ است و برای بقای خود می‌جنگد. اما پس از شنیدن دروغ ها و تهمت‌های بسیاری از سخنرانان حاضر در این تریبون علیه کشورم، تصمیم گرفتم به اینجا بیایم و حوادث را درست شرح دهم.»

نتانیاهو گفت «اسرائیل آرزوی صلح دارد. اسرائیل قبلا صلح کرده است و دوباره صلح خواهد کرد. با این حال، ما با دشمنان بی رحمی روبرو هستیم که به دنبال نابودی ما هستند و ما باید از خود در برابر این قاتلان بی رحم دفاع کنیم.»

نتانیاهو گفت: «توافق عادی سازی بین عربستان سعودی و اسرائیل از همیشه نزدیک تر به نظر می‌رسید. اما یک دفعه تراژدی هفتم اکتبر اتفاق افتاد. هزاران تروریست حماس تحت حمایت ایران از غزه با ماشین و موتورسیکلت به اسرائیل هجوم بردند و مرتکب جنایات غیرقابل تصوری شدند.»

او گفت: «اسرائیل بعد از آن خیلی زود مجبور شد در شش جبهه جنگ دیگر که توسط ایران سازماندهی شده بود، از خود دفاع کند. در ۸ اکتبر، حزب الله از لبنان به ما حمله کرد. از آن زمان، آنها بیش از ۸ هزار راکت به شهرک‌ها و شهرهای ما، به غیرنظامیان و فرزندان ما شلیک کردند.»

نتانیاهو بدون ارائه شواهد گفت که ارتش اسرائیل بیش از نیمی از ۴۰ هزار جنگجوی مسلح حماس را کشته یا اسیر کرده است و ۹۰ درصد موشک های حماس را منهدم کرده است.

نتانیاهو گفت که اسرائیل به حماس اجازه مشارکت در بازسازی غزه پس از جنگ را نخواهد داد. او ایده اجازه دادن به این گروه شبه نظامی را با اجازه دادن به نازی ها برای بازسازی آلمان پس از پایان جنگ جهانی دوم مقایسه کرد.

وی در خصوص درگیری در مرزهای اسرائیل و لبنان هم تاکید کرد که «تا زمانی که شهروندان ما نتوانند سالم به خانه های خود بازگردند، آرام نخواهیم گرفت.»

نتانیاهو از احتمال نزدیکی دیپلماتیک بین عربستان سعودی و اسرائیل تمجید می کند، که به گفته او عصر جدیدی را در خاورمیانه به ارمغان خواهد آورد و «منافع عظیم» را برای بقیه جهان به همراه خواهد داشت.

اشاره به ایران

نتانیاهو به حمله چند ماه پیش ایران به اسرائیل در واکنش به حمله به کنسولگری ایران در دمشق هم اشاره کرد. نخست‌وزیر اسرائیل بارها از ایران به طور مستقیم انتقاد کرد و جنگجویان حماس را که در روز ۷ اکتبر سال گذشته به کشورش حمله کردند «تحت حمایت ایران» معرفی کرد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: «ایران سعی دارد برنامه هسته‌ای خود را تسلیحاتی کند و ما نباید اجازه این کار را بدهیم. من برای ظالمان تهران پیامی دارم اگر به ما ضربه بزنید ما شما را می‌زنیم. جایی نیست در ایران که دست بلند اسرائیل به آن نرسد.»

خانواده های گروگان‌های اسرائیلی نیز در سالن مجمع عمومی سازمان ملل حضور داشتند که در دفعات مختلف نتانیاهو را تشویق می‌کردند.

نخست‌وزیر اسرائیل گفت: «ایران و نیروهای نیابتی آن می‌خواهند به دوران تاریک بازگردند. سوال من از شما این است که آیا می‌خواهید کنار ایرائیل یبایستید یا در کنار اسرائیل و دفاع ارزش‌های خود باشید.»

نتانیاهو از سازمان ملل خواست تا تحریم‌های ایران را «بازگرداند تا از دستیابی تهران به سلاح هسته‌ای جلوگیری کند.» او ایران را به تشکیل «هلال ترور» در خاورمیانه متهم کرد و نقشه‌ای از ایران، عراق و یمنرا که با سایه‌های سیاه پوشانده شده بود برای نشان دادن نظر خود در دست گرفت.

نسل کشی در نوار غزه

نتانیاهو گفت که اسرائیل به دروغ متهم به نسل کشی است و افزود که تلاش کرده است اطمینان حاصل کند که تمام فلسطینی های غزه روزانه ۳ هزار کالری غذا دریافت کنند.

وی افزود که این حماس است که کمک‌های غذایی را از فلسطینی‌ها می‌دزدد و آن‌ها را می‌فروشد تا در قدرت بمانند.

روز پنج‌شنبه، جمعی از معترضان در حالی که شمایل بزرگ بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را در دست داشتند، قبل از حرکت به سمت سازمان ملل، در اعتراض به اقدامات نتانیاهو در خاورمیانه در ۲۶ سپتامبر در شهر نیویورک، در مقابل کتابخانه عمومی نیویورک تجمع کردند.

روز پنجشنبه، در خصوص درگیری‌ها در نوار غزه اولین سخنانی که از دهان محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطینی خارج شد جمله‌ای بود که او سه بار تکرار کرد: «ما [سرزمینمان را] ترک نمی‌کنیم. ترک نمی‌کنیم. ترک نمی‌کنیم.» آقای عباس ۲۶ دقیقه صحبت کرد و حتی یک بار هم کلمه گروه فلسطینی حماس را به زبان نیاورد.

دقایقی پس از سخنرانی محمود عباس، دنی دانون، نماینده اسرائیل در سازمان ملل، پاسخی انتقادی به سخنرانی عباس داد. اسرائیل مدعی است که عملیات نظامی آن برای دفاع از خود موجه و ضروری است.

منبع: خبر فوری
کدخبر: 335879

ارسال نظر

 

آخرین اخبار