|

یاوه گویی های جدید هریس علیه ایران

کامالا هریس، معاون جو بایدن و نامزد حزب دموکرات در انتخابات ریاست جمهوری، دیپلماسی را به عنوان رویکرد اصلی خود در خصوص برنامه هسته‌ای ایران معرفی کرد.

سیاست یاوه گویی های جدید هریس علیه ایران

کامالا هریس روز گذشته (جمعه) در سخنانی خطاب به رای‌دهندگان یهودی آمریکایی که متن آن در تارنمای کاخ سفید منتشر شد، با تکرار ادعا‌هایی علیه ایران گفت که اجازه نخواهد داد که تهران به سلاح هسته‌ای دست یابد و برای رسیدن به این هدف مسیر دیپلماسی را ترجیح می‌دهد.

وی ادامه داد: «من هرگز حمله هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهرماه ۱۴۰۲) را فراموش نمی‌کنم و دنیا نیز نباید آن را فراموش کند.»

هریس افزود، متعهد می‌شود، زمانی که به ریاست جمهوری برسد، هموراه اطمینان می‌دهد که اسرائیل آنچه را که برای دفاع از خود در برابر ایران و گروه‌های مورد حمایتش دارد، خواهد داشت.

نامزد انتخابات ریاست جمهوری گفت: من همیشه از حق اسرائیل برای دفاع از خود حمایت خواهم کرد. تعهد من به امنیت اسرائیل تزلزل‌ناپذیر است.

معاون رئیس جمهوری آمریکا با اشاره به اینکه «ایران دو بار مستقیما به اسرائیل حمله کرده است» مدعی شد که ایران «نیرویی بی‌ثبات‌کننده و خطرناک است.»

وی افزود: زمانی که ایران و گروه‌های نیابتی‌اش به نیرو‌های و پایگاه‌های آمریکا حمله کردند دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق این کشور کاری انجام نداد.

هریس اظهار کرد: ترامپ بدون داشتن هیچ برنامه از توافق هسته‌ای با ایران خارج و باعث شد که برنامه هسته‌ای ایران مهارنشده بماند.

وی گفت که «ما اولین دولتی هستیم که مستقیما از اسرائیل دفاع کردیم» و «زمانی که رئیس جمهور شوم هرگز در اتخاذ هیچ اقدامی برای دفاع از نیرو‌ها و منافع آمریکا» در مقابل ایران و گروه‌های مورد حمایت آن «تعلل نمی‌کنم.»

وی افزود: هرگز اجازه نخواهم داد که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند. دیپلماسی مسیر ترجیحی من برای رسیدن به این هدف است، اما همه گزینه‌ها روی میز است.

سخنان هریس در حالی است که رویترز جمعه به نقل از منابع دولتی آمریکایی گزارش داد: واشنگتن همچنان معتقد است که با وجود تحولات اخیر در خاورمیانه، ایران تصمیمی برای ساخت سلاح هسته‌ای نگرفته است.

این اظهارات از سوی یکی از مقامات ارشد دولت جو بایدن و دفتر مدیر اطلاعات ملی (ODNI) آمریکا مطرح شده و ویلیام برنز رئیس سازمان سیا چند روز پیش اظهارات مشابهی مطرح کرد.

ویلیام برنز هفته گذشته گفته بود که هیچ شواهدی در دست نیست که ایران قصد تغییر در برنامه هسته‌ای خود به سمت برنامه‌های نظامی را داشته باشد.

سخنگوی دفتر اطلاعات ملی آمریکا با اشاره به بیانات حضرت آیت‌الله سیدعلی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی به رویترز گفت: ارزیابی ما این است که ایران هنوز تصمیم به ادامه برنامه نظامی هسته‌ای خود که آن را از سال ۲۰۰۳ تعلیق کرده است، نگرفته است.

منبع: افکارنیوز
کدخبر: 337581

ارسال نظر

 

آخرین اخبار