|
کدخبر: 82586

اختصاصی گسترش‌نیوز؛

حمایت سنگ‌آهن گهرزمین از بومی‌سازی قطعات

در حاشیه برگزاری نمایشگاه سیمکس ۲۰۲۰ در سیرجان،کارگاه تخصصی بومی‌سازی شرکت سنگ آهن گهر زمین برگزار شد.

گسترش‌نیوز: در این مراسم مدیر بومی‌سازی گهر زمین گفت:. تحریم‌ها زمینه‌ساز فرصتی شد تا به ساخت داخل روی آوریم و این در حالی است که شرکت‌های خارجی از دادن کوچک‌ترین فرمول مهندسی و روش‌های تعمیراتی به ما دریغ کردند. علی زهرودی، در گفتگو با گسترش نیوز اظهار داشت: با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر توجه به ساخت داخل شرکت گهرزمین گام‌های مهمی در بومی‌سازی برداشت. از سال ۸۶ بومی‌سازی مفهومی غریب بود و به تدریج این تفکر در تمام بخش‌های صنعتی در کشور شکل گرفت.

simex110702.jpg وی خاطرنشان کرد: بومی‌سازی یک روش و مکانیزم با تکیه بر توانمندی‌ تولید و محصول است و با کپی‌سازی متفاوت است. این شرکت بومی‌سازی را در دو بخش تولید و فناوری محصول پیگیری می‌کند و معتقدیم که فناوری باید به صورت ساز و کاری باشد که به تولید محصول منجر شود. او تاکید کرد: شرکت گهرزمین ازسال ۹۵ در زمینه بومی‌سازی با بهره‌گیری از تیم جهادی اقدام کرد و لازم به توضیح است که تیمی که برای این اقدام تشکیل شده شامل نخبگان جوان و پیشکسوتان صنعتی است.یکی دیگر از موارد پر اهمیت این است در طی فرآیند بومی‌سازی تجهیزات خط به صورت پیوسته کار کند که یک امر پر ریسک را پذیرفته‌ایم. زیرا که این امکان وجود دارد که کارخانه از تولید خارج شود. مدیر بومی‌سازی گهر زمین افزود: در ادامه به شناسایی شرکت‌ها برای بومی‌سازی در نمایشگاه‌ها اشاره کرد و عنوان کرد: این روش محدودیت‌هایی به دنبال دارد چرا که برای ساخت یک قطعه ممکن است. تمامی دانش فنی در یک شرکت وجود نداشته و می‌بایست شرکت‌ها کنسرسیوم تشکیل دهند. همچنین شرکت گهر زمین در بخش طراحی و ساخت و تست به کمک شرکت‌ها می‌آید و کمک‌های لازم را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. همچنین ما در همکاری مشترک با پیمانکار در امو طراحی مهندسی و ساخت (همسا) در طراحی و ساخت خواهیم بود. وی ادامه داد ما در حوزه‌های فناوری تقسیم کار انجام داده‌ایم به نحوی که مهندسی معکوس به مهندسی شرکت و واحد تحقیق و توسعه به شرکت‌های دانش‌بنیان واگذار شده است. از مهم‌ترین مزیت‌های بهره‌گیری از مهندسین شرکت می‌توان به بالابردن اعتماد بنفس اشاره کرد چرا که اگر مهندسین در انجام پروژه‌های مهندسی معکوس همکاری نداشته باشند دانش آن‌ها از بین خواهد رفت. همچنین سبب می‌شود تا قدرت حل مسئله آن‌ها نیز تقویت شود و لازم است تا این افراد از مشخصات مواد و عمر قطعه و استحکام آن را بشناسند. همچنین با توجه به اینکه مهندسین کارخانه با چالش‌ها درگیر بوده‌اند و ازمشخصات عملکردی و تعمیراتی آگاهی دارند. می‌توانند در طراحی‌ها نقطه قوت و ضعف را در نظر بگیرند.

simex110701.jpg وی نقطه قوت همکاری با پیمانکاران را ایجاد اطمینان به این افراد برای شروع بومی‌سازی بدون ریسک عنوان کرد. و افزود ما در اجرای این طرح نتایج خوبی بدست آوردیم. مدیر بومی‌سازی گهر زمین صرفه جویی ارزی در شرکت را نزدیک به ۳ میلیون یورو در سال عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد با ورود شرکت‌های هم‌تراز ما این میزان به ۳۰ میلیون یورو خواهد رسید. و سال به سال نیز این رقم افزایش خواهد یافت. زهرودی در پایان کارآفرینی در تحصیل‌کردگان مهندسی بدون نیاز به سرمایه‌گذاری را خوب توصیف کرد و ادامه داد: استفاده از توانمندی مهندسین بدون سرمایه‌گذاری بسیار ارزشمند است. در ادامه این کنفرانس خبری مهندس سینا سالاری به معرفی چندین پروژه که از سال ۹۵ در واحد بومی‌سازی شرکت گهرزمین انجام شده است را ارائه کرد.

simex110703.jpg

simex110704.jpg

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها