|
کدخبر: 85658

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در گفت‌وگو با گسترش‌نیوز مطرح کرد:

زیر و بم راه‌اندازی ۲ واحد فولادسازی در کردستان

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان گفت: قصد داریم تا سال ۱۴۰۳ طرح احداث و بهره‌برداری ۲ واحد صنعتی را در استان کردستان اجرایی نماییم که قطعاً تاثیرات بسیار مهمی روی توسعه، اشتغال‌زایی و چرخه اقتصادی این استان و همچنین افزایش ظرفیت تولید فولاد کشور خواهد داشت.

گسترش‌نیوز: استان کردستان با داشتن ذخایر قابل‌توجه سنگ‌آهن یکی از استان‌های مستعد برای ایجاد صنایع فولادی است ازاین‌رو مسئولان امر در سال ۹۴ تصمیم به ایجاد دو واحد صنعتی تولید آهن اسفنجی و اسلب در شهرستان‌های بیجار و قروه گرفتند تا با راه‌اندازی آن در سال ۱۴۰۳ زمینه اشتغال مستقیم برای بیش از هزار نفر در استان کردستان فراهم ­آید. در همین ارتباط گفت‌وگویی با مهندس محمدرضا احمدی، مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

ahmadifoladekordestan1028.jpg

اجرای دو پروژه فولادی در کردستان

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در ارتباط با ایجاد واحدهای فولادی در استان کردستان گفت: با توجه به ذخایر غنی سنگ‌آهن در استان کردستان و وفور این ذخایر در این استان و استان­های همجوار، بعد از سفر استانی معاون اول محترم رئیس‌جمهور، جناب آقای دکتر جهانگیری در سال ۹۴، طرح تکمیل زنجیره فولاد در استان کردستان کلید خورد. البته پیش‌ازاین نیز هم صنایع معدنی تولید کنسانتره و گندله سنگ‌آهن در استان کردستان فعال بوده و زمینه را برای ایجاد واحدهای تکمیلی این زنجیره فراهم کرده است.

برنامه ۲۰ ساله برای تامین مواد اولیه

وی در ارتباط با میزان حداقل ذخایر سنگ‌آهن برای اجرای این پروژه‌ها گفت: با توجه به ذخایر سنگ‌آهن قابل‌استخراج به میزان ۱۱۰ میلیون تن و ذخایر ۲۰ تا ۳۰ میلیون تنی در استان همجوار و در نزدیکی شهرستان قروه و پهنه‌های اکتشافی در حال کار استان، برنامه‌ریزی درازمدت (حداقل ۲۰ ساله) برای تامین مواد اولیه انجام گرفته است. هم‌اکنون نیز ظرفیت تولید ۱.۳ میلیون تن کنسانتره سنگ‌آهن توسط ۲ شرکت سهامدار در استان کردستان ایجاد شده و در حال بهره‌برداری می‌باشد. علاوه بر این در استان همجوار (همدان - اسدآباد) نیز ظرفیت تولید ۶۰۰ هزار تن کنسانتره و گندله ایجاد شده و در دسترس می‌باشد. با توجه به موارد فوق و با عنایت به اجرای طرح­های توسعه شرکت‌های سهامدار، در مجموع ظرفیت تولید کنسانتره و گندله استان کردستان به ۲ میلیون تن می‌رسد و تامین خوراک فولاد کردستان نیز از این ظرفیت صورت می­گیرد.

مدیرعامل صنایع فولاد کردستان ماموریت این شرکت را ایجاد یک واحد ۱.۶ میلیون تنی آهن اسفنجی در بیجار و یک واحد ذوب و ریخته‌گری و نورد با ظرفیت تولید ۱.۵ میلیون تن در قروه دانست.

احمدی ارتباط این ۲ پروژه با یکدیگر و سایر واحدهای تولید کنسانتره و گندله را تکمیل چرخه تولید فولاد استان کردستان عنوان کرد و افزود: ما در بیجار ابتدا آهن اسفنجی را به‌صورت بریکت I H B تولید کرده و سپس برای تولید اسلب آن را به فولادسازی قروه انتقال می‌دهیم که نهایتاً به‌صورت ورق‌های گرم فولادی در خواهد آمد. در ارتباط با تامین خوراک نیز با توجه به اینکه سهام‌داران دارای معادن سنگ‌آهن و کارخانه کنسانتره و گندله هستند؛ متعهد شده‌اند تا ۲۰ سال آینده خوراک واحدهای ما را تامین نمایند.

سهم ۴۴ درصدی دولت در فولاد کردستان

وی با اشاره با مشارکت اولیه سرمایه‌گذاران در اجرای این ۲ پروژه گفت: شرکت صنایع فولاد کردستان در ۱۵ مرداد سال ۹۷ با سهامداری ۴۴ درصد ایمیدرو، ۲۰ درصد شرکت توسعه معدنی صبا نور، ۲۰ درصد شرکت توسعه و تجهیز معادن امداد و ۱۶ درصد شرکت کیمیا معادن سپاهان جمعاً با ترکیب ۴۴ درصد بخش دولتی و ۵۶ درصد بخش خصوصی و نهاد عمومی با ماموریت تکمیل زنجیره فولاد در استان کردستان به ثبت رسید و فعالیت خود را آغاز کرد.

وی میزان سرمایه‌گذاری موردنیاز در این ۲ پروژه را براساس برآورد مهندس مشاور ۵۵۰ میلیون یورو عنوان کرد و افزود: در راستای جذب سرمایه‌گذار نیز از ۲۸ هلدینگ و شرکت‌های بزرگ مهندسی و پیمانکاری داخلی و ۱۰ شرکت خارجی به‌طور رسمی دعوت به عمل آمد و جهت تشکیل کنسرسیوم‌های لازم، جلسات متعددی تشکیل و مذاکرات مفصلی انجام گرفته و در حال انجام است. در نظر است این پروژه‌ها به صورت EPCF محقق گردد و لذا با توجه به ارزش‌افزوده بالایی که در بخش‌های آهن اسفنجی و فولادسازی وجود دارد به جذب سرمایه‌گذار و عملیاتی کردن پروژه‌ها امیدوار هستیم.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان ادامه داد: در بخش اجرایی موفق شدیم در حوزه نظارت عالیه و کارگاهی فرآیند خرید خدمات مشاوره به روش کیفیت و قیمت (QCBS) با حضور گسترده مشاورین طراز اول کشور را انجام دهیم که درنهایت، شرکت فنی مهندسی فولاد مبارکه مهرجی به عنوان مشاور مادر انتخاب شد.

وی در ارتباط با تشویق سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در بحث سرمایه‌گذاری در پروژه­های فولاد کردستان گفت: مطابق برنامه مصوب، ما درصدد افزایش سرمایه شرکت از ۱۰ میلیارد تومان فعلی به ۳۵۰ میلیارد تومان هستیم. با این افزایش بخشی از هزینه‌های زیرساختی پروژه‌ها تامین خواهد شد. افزایش سرمایه سبب می‌شود که جاذبه بیشتری برای جذب سرمایه‌گذار فراهم آید. البته در شرایطی فعلی و به‌دلیل وجود تحریم‌های شدید و مضاعف صنعت فولاد، جذب سرمایه‌ خارجی بسیار مشکل شده است اما همچنان امیدواریم که با توجه به ظرفیت‌هایی موجود در داخل کشور و ارزش‌افزوده‌ای که به‌خصوص در آهن اسفنجی هست بتوانیم از منابع و مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و شرکت‌های بزرگ که در این عرصه فعالیت دارند برخوردار شویم.

وی با توجه به احداث این ۲ پروژه در استان کردستان تصریح کرد: انجام این پروژه‌ها باعث رونق تولید، اقتصاد و توسعه پایدار و امنیت در استان مرزی کردستان خواهد شد. باتوجه به اینکه کشور ما در سال ۲۰۱۹ مقام دهم را در تولید فولاد جهان دارا بوده، امیدواریم با بهره‌برداری از این پروژه­ها در سال۱۴۰۳ما نیز سهمی در افزایش تولید فولاد کشور در افق ۱۴۰۴ که ۵۵ میلیون تن است داشته باشیم و رتبه کشور عزیزمان ایران را در جهان ارتقا دهیم.

بورس، شاهراهی خوب برای عرضه محصولات

بازار بورس کالا یکی از شاهر‌اه‌های عرضه محصولات است. احمدی ضمن بیان این مطلب خاطرنشان کرد: با توجه به تجارب و فعالیت‌های قبلی به این نتیجه رسیدیم که بورس یکی از بازارهای خوب، در دسترس و مطمئن برای عرضه محصولات است و ما نیز حتما در این بازار حضور خواهیم داشت.

مدیرعامل شرکت صنایع فولاد کردستان در ارتباط با اخذ مجوز زیست‌محیطی برای احداث واحدهای فولادی گفت: مهرماه امسال موفق شدیم مجوزهای محیط‌زیست را برای هر ۲ پروژه بیجار و قروه دریافت کنیم که این خود عاملی است که راه را برای ادامه کار هموارتر نماید.

مهیا بودن زیرساخت‌ها برای احداث پروژه‌‌ها

وی در ادامه به تامین زیرساخت‌ واحدهای فولادی اشاره کرد و گفت: تامین برق موردنیاز پروژه‌ها از طریق شبکه سراسری انجام می­گیرد. در این رابطه مجوزهای لازم از توانیر گرفته شده و پیش‌نویس قراردادها تهیه شده است. برای تامین آب موردنیاز واحدهای فولادی نیز وزارت نیرو با حجم ۴ میلیون مترمکعب در سال از محل سدقوچم برای واحد قروه موافقت نموده و در نظر است آب موردنیاز واحد آهن اسفنجی بیجار نیز با حجم ۲ میلیون مترمکعب در سال از پساب تصفیه‌خانه بیجار تامین ‌شود. برای تامین گاز نیز مجوزها در کمیته ملی سوخت در حال رسیدگی است که امیدواریم تا پایان امسال سال به عقد قرارداد منجر شود.

مزیت صادراتی فولاد کردستان

احمدی در ارتباط با وضعیت صادرات محصولات پس از راه‌اندازی مجموعه‌های فولادی عنوان کرد: قرارگیری واحد قروه در فاصله ۴ کیلومتری و در مجاورت ریل سراسری تهران-همدان- سنندج یک مزیت محسوب شده و می‌توانیم به راحتی محصولات خود را از این طریق ارسال کنیم.

اشتغال‌زایی برای نیروهای بومی

وی در ادامه به اشتغال‌زایی اشاره و خاطرنشان کرد: ازجمله سیاست‌ها و اولویت‌های فولاد کردستان، استفاده از نیروهای بومی است زیرا این استان از قابلیت‌ها و ظرفیت‌های بالایی در این زمینه برخوردار است و تعداد افراد تحصیل‌کرده و متخصص در رشته‌ها و گرایشات مختلف در این استان بالاست. همچنین این استان از نرخ بالای بیکاری رنج می‌برد؛ به همین منظور اولویت اصلی و مهم این شرکت بهره‌‌گیری از نیروهای بومی و متخصص است.

احمدی در ارتباط با اشتغال‌زایی در این ۲ پروژه گفت: با اجرای این پروژه­ها حدود ۱۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و ۱۲ هزار نفر به طور غیرمستقیم مشغول به کار می‌شوند.

نگاه‌های مزیتی در کشور موردتوجه قرار گیرد

احمدی مغفول ماندن نگاه‌های مزیتی به مسائل مختلف را یکی از معضلات کشور دانست و تاکید کرد: اگر از منظر مزیت به مسائل نگاه شود به راحتی می‌توان برنامه‌ریزی کرد. همچنین با توجه به تحریم‌هایی که با آن مواجه‌ هستیم بحث خوداتکایی و بومی‌سازی نیز باید موردتوجه قرار گیرد. در بخش ورق‌های فولادی خاص مانند ورق‌های بدنه اتومبیل و کشتی اگر بتوانیم فناوری آن را بومی‌ کنیم برای کشور مزیت و ارزش‌افزوده ایجاد می‌کند و می‌تواند زنجیره فولاد را به سمتی برد که هم ارزش‌افزوده بیشتر و هم نیازهای داخلی و خارجی را تامین کند.

وی در پایان گفت: با عنایت به اینکه مشاور مادر در حال تهیه اسناد ارزیابی کیفی برای برگزاری مناقصه دومرحله‌ای به‌منظور انتخاب پیمانکار در قالب EPCF است از کلیه صاحبان فناوری و پیمانکاران و سرمایه‌گذاران بخش فولاد دعوت می‌نمایم که با حضور در فرآیند انتخاب پیمانکار در پیش، در اجرای طرح­های کلیدی فولاد کردستان با شرکت صنایع فولاد کردستان همراه شوند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها