|
کدخبر: 90148

مدیر اکتشاف تهیه و تولید مواد معدنی در گفتگو با گسترش نیوز مطرح کرد:

رکورد حفاری در عمق ۲ هزار متری توسط ایمپاسکو

مدیر اکتشاف تهیه و تولید گفت: ایمپاسکو امسال روی ۲۰ پهنه عملیات اکتشافی انجام داده که ۱۰ مورد از این پهنه‌ها به سنوات گذشته تعلق دارد و امیدواریم تا ابتدای سال آینده به اتمام برسد.

گسترش‌نیوز: مرحله ابتدایی در برداشت از یک معدن شناسایی محدوده‌های اکتشافی است. سازمان‌های متعددی به انجام کارهای شناسایی پهنه‌های اکتشافی اقدام می‌کنند. سازمان تهیه و تولید مواد معدنی نیز یکی از مجموعه‌های بزرگ در امر اکتشاف است. در همین ارتباط خبرنگار ما گفت‌وگویی با آقای شهرام ادیب‌فرد، مدیر اکتشاف تهیه و تولید ترتیب داده است که در ادامه می‌خوانید:

Adibfard1226.jpg

شهرام ادیب فرد مدیر اکتشاف تهیه و تولید مواد معدنی در ارتباط با وضعیت اکتشافات در شرکت تهیه و تولید گفت: ایمپاسکو امسال روی ۲۰ پهنه عملیات اکتشافی انجام داده که ۱۰ مورد از این پهنه‌ها به سنوات گذشته تعلق دارد و امیدواریم تا ابتدای سال آینده به اتمام برسد. همچنین ۱۰ پهنه جدید در سال ۹۷ تحویل گرفته شده که بناست تا نیمه اول سال ۹۸ به اتمام برسد.

وی در ارتباط با محدوده‌های اکتشافی گفت: نزدیک به ۳۰ محدوده اکتشافی در ۱۲ استان داریم که روی آنها فعالیت صورت می‌گیرد و عملیات حفاری در سال ۹۷ نزدیک به ۳۶ هزار متر بوده است.

مدیر اکتشاف تهیه و تولید مواد معدنی در ارتباط با عملیات اجراییاین شرکت گفت: شرکت ایمپاسکو با تقبل هزینه‌ها و نظارت بر پروژه‌های اکتشافی کلیه اقدامات مربوط را با دعوت از پیمانکاران حفاری و مشاور اکتشافی انجام می‌دهد و بعد از رسیدن به مرحله گواهی اکتشاف از طریق بند پ ماده ۳۲ و راهبری به مزایده می‌گذارد تا عملیات استخراج صورت گیرد.

ادیب‌فرد در پاسخ به این سوال که آیا محدوده‌های اکتشافی در قالب مشارکت به سرمایه‌گذاران واگذار می‌شود یا خیر افزود: مدتی است که نهادهای نظارتی مانع این اقدام شده‌اند و اعلام کردند تا مرحله تعیین قطعی ذخیره معدنی شرکت تهیه و تولید باید به انجام امور بپردازد و پس از آن به راهبر واگذار شود که در این زمینه مجتمع‌هایی معدنی فعال مانند نخلک، گل‌گهر و جلال‌آباد در قالب استخراج واگذار شده است.

وی از واگذاری‌ها به بخش راهبر ابراز رضایت‌مندی کرد و گفت: ما از بیشتر این واگذاری‌ها نتایج قابل قبولی گرفته‌ایم ولی اکنون با منع واگذاری‌‌ها مکلف شده‌ایم تا برون‌سپاری فقط در بخش عملیات اجرایی و در قالب پیمانکار صورت گیرد.

مدیراکتشاف تهیه و تولید در ارتباط با صدور پروانه اکتشافی گفت: این اقدام توسط وزارتخانه صورت می‌گیرد و ما به عنوان بخش خصوصی درخواست می‌دهیم و برای ما صادر می‌کنند.

وی در ادامه به نقش بخش خصوصی در اکتشافات خاطر‌نشان کرد: امکان انجام این امور صرفا توسط بخش دولتی امکان‌پذیر نیست و بخش خصوصی نیز می‌بایست در این امر مشارکت داشته باشد و صرفا نباید دولت این کار را انجام دهد ولی چون در واقع کار اکتشاف یک بحث ریسک‌پذیر است و ریسک بالایی دارد مجموعه‌های دولتی اقدام به تولید اطلاعات پایه می‌کنند تا ریسک را برای بخش خصوصی کاهش دهند عمده این فعالیت‌ها توسط سازمان زمین‌شناسی صورت می‌گیرد و آنها نیز با تهیه نقشه‌ها و داده‌های ژئوفیزیکی و ژئوشیمیایی محدوده‌های معدنی را شناسایی می‌کنند که در چند سال به دلیل مشکلات بودجه‌ای و تامین منابع مالی فعالیت‌ها با روند مثبتی صورت نگرفته است.

ادیب‌فرد در ارتباط با تداخل کاری تهیه و تولید و بخش خصوصی در امر اکتشافات افزود: سازمان تهیه و تولید مواد معدنی همواره در بخش‌هایی فعالیت می‌کند که بخش خصوصی به دلیل بالا بودن ریسک اقبالی برای انجام فعالیت در آن محدوده ندارد ضمن اینکه انجام این دسته از اقدامات طبق قانون بر عهده بخش دولتی گذاشته شده است.

وی در ارتباط با کاهش ریسک در بخش اکتشافات گفت: گسترش‌ تولید داده پایه‌ها از سوی سازمان زمین‌شناسی موجب می‌شود تا ریسک اکتشافات کاهش یابد که متاسفانه و در سنوات اخیر این سازمان نتوانسته به طور مطلوب انجام وظیفه کند.

ادیب‌فرد به رکودزنی تهیه و تولید در بخش حفاری اشاره کرد و گفت: از ۲ سال پیش استراتژی ما بر اکتشافات عمقی بود و درحال‌حاضر نیز توانسته‌ایم با حفاری در عمق ۲ هزار متری رکورد بزنیم که تاکنون هیچ یک از بخش‌های بخش‌های خصوصی و دولتی و سازمان زمین‌شناسی نتوانسته‌اند به آن دست یابند. البته این رکورد با معیارها و مقیاس‌های جهانی فاصله زیادی دارد.

ادیب‌فرد با اشاره به حقوق دولتی معادن و برگشت مبلغی از آن به سیستم اکتشافی گفت: با توجه به تعین میزان مبلغ بازگشت حقوق دولتی معادن در قانون شاهد اجرای این قانون به صورت درست در هزینه کارهای اکتشافی نیستیم.

وی در پایان به نبود هماهنگی لازم در بخش‌های دولتی اشاره کرد و گفت: نیازمند آن هستیم تا سیاست‌گذاری‌های اصلی در یک بخش تدوین شود و به عنوان مثال وزارت صمت متولی این امور باشد چرا که در بخش اکتشافات شاهد آن هستیم که وزارت نفت و سازمان انرژی اتمی کارهای اکتشافی انجام می‌دهند و حداقل این سازمان‌ها ملزم می‌شوند تا اطلاعات پایه را به صورت یکپارچه در قالب یک سامانه در اختیار دیگر سازمان‌ها قرار دهند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها