|
کدخبر: 90153

عضو هیات‌ مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر در گفتگو با گسترش‌نیوز مطرح کرد:‌

سنگ‌های قیمتی، جایگزین مناسب برای فروش نفت

عضو هیات‌ مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر گفت: برای سرمایه‌گذاری خارجی در بخش سنگ‌های قیمیتی و نیمه‌قیمتی باید امنیت ویژه‌ای فراهم شود تا بتوان سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کرد.

گسترش‌نیوز: با توجه به شرایط کشور و تحریم‌های اجرا شده علیه کشورمان به خصوص در نفت و مشتقات آن رسیدن به جایگزین مناسب برای صادرات محصولات دیگر بیش از پیش احساس می‌شود. یکی از ظرفیت‌های خوب کشورمان در زمینه سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی است که می‌‌تواند علاوه بر ایجاد اشتغال در داخل کشور زمینه صادرات آن را نیز فراهم آورد. از این رو مصاحبه‌ای با عبدالنبی مکابر، عضو هیات‌ مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر ترتیب داده‌ایم که در ادامه خواهید خواند:

makaber.JPG

مکابر درباره صادرات سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی گفت: امکان ثبت معاملات رسمی در کشور به دلیل نبود مرجع مشخص برای آن نداریم و ما متکی به آماری هستیم که توسط گمرگات کشور اعلام می‌شود. سنگ فیروزه نیز به صورت قاچاق و چمدانی به ترکیه و سایرکشورهای همسایه ارسال می‌شود. ما شاهد واردات و صادرات سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی به صورت مسافری چمدانی به داخل و خارج از کشور هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که علت خرید و فروش به صورت چمدانی چیست افزود: دلیل این امر به قوانین و مقررات موجود باز می‌گردد که با دریافت حق ورودی و دیگر مسائل هزینه‌ها افزایش می‌یابد و در نتیجه تولید محدود شده و فضا برای قاچاق فراهم می‌شود که با تصحیح قوانین می‌توانیم شرایطی فراهم کنیم که تولید‌کننده مواد اولیه را به آسانی وارد کند.

عضو هیات‌ مدیره اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر درباره ایجاد بازارچه سنگ‌های قیمتی توسط ایمیدرو گفت: هنوز اقداماتی که ایمیدرو قول آنها را داده است اجرایی نشده و جای امیدواری دارد که استراتژی سنگ‌های قیمتی و طلا و جواهر کشور در حال تدوین است. اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان طلا و جواهر بر این باور است که با تعیین استراتژی و اعلام عمومی آن از سوی ایمیدرو و سازمان‌های مرتبط برای بحث صادرات هدفمند‌تر در صحنه حضور می‌یابند و شرایط را برای حضور بخش خصوصی فراهم خواهند کرد همچنین با این نگاه جدید در سنگ‌های نیمه‌قمیت ما شاهد افزایش سطح اشتغال با برنامه‌های پنج‌ساله و ده‌ساله که ایمیدرو تدوین خواهد کرد شاهد خواهیم بود و از این جهت این اقدام بسیار خوشحال‌کننده و مسرت‌بخش خواهد بود.

مکابر در ارتباط با برپایی نمایشگاه‌های سنگ‌های قیمتی در کشور گفت: در بیشتر شهرهای بزرگ از جمله اصفهان و شیراز و تهران همه‌ساله نمایشگاه سالانه طلا و جواهر داریم که سنگ‌های قیمتی نیز در آن حضور دارند. امسال نیز دوازدهمین نمایشگاه بین‌المللی طلا، نقره، جواهر، ساعت وصنایع وابسته به روال همه‌ساله در نمایشگاه تهران از تاریخ ۲۳ تا ۲۶ بهمن‌ماه برگزار شد که غرفه‌های زیادی از سنگ‌های قیمتی جواهرسازان و طلاسازان حضور داشتند. در این نمایشگاه نیز سرمایه‌گذاران خارجی بیشتر در بخش ابزار و ساخت دستگاه و تجهیزات شرکت می‌کنند به این دلیل که ورود مصنوعات طلا و جواهرآلات به داخل کشور ممنوع است.

وی حضور سرمایه‌گذاری خارجی در کشور لازم و ضروری دانست و افزود: برای سرمایه‌گذاری خارجی در بخش سنگ‌های قیمیتی و نیمه‌قیمتی باید امنیت ویژه‌ای فراهم شود تا بتواند سرمایه‌گذاران خارجی را جذب کند و تا این امر محقق نشود سرمایه‌گذار خارجی حضور نخواهد یافت. کشور ما دارای ظرفیت خوبی از نظر ذخایر معدنی به است و با جذب سرمایه‌گذار می‌توانیم شاهد اشتغال‌زایی و تامین نیازهای داخل کشور باشیم.

مکابر درباره استخراج سنگ‌های قمیتی و نیمه قیمتی در کشور گفت: عمده این سنگ‌های استخراج شده مانند سنگ‌های جاسپر، عقیق، فیروزه، لاجورد نیمه‌قیمتی هستند. ما ذخایر متعددی از سنگ فیروزه در ۱۲ استان داریم که بهترین آنها از در نیشابور، کرمان، دامغان، ساوه و غرب و شمال‌غرب کشور است.

وی درباره سنگ‌های قیمتی نیز اظهارکرد: ذخایر سنگ‌های قیمتی ما مانند یاقوت، زمرد و الماس هنوز در فاز شناسایی، مطالعه و اکتشاف از سوی سازمان زمین‌شناسی است و به مرحله استخراج نرسیده است که با ورود به این مرحله سرمایه‌گذاری بر روی آن صورت خواهد گرفت.

مکابر درباره ماشین‌‌آلات سنگ‌های قیمتی گفت: ماشین‌آلات سنگ‌های قیمتی به غیر از الماس در داخل کشور ساخته می‌شود و بعضا نیز شاهد ورود ماشین‌الات خارجی نیز هستیم اما اتکای این صنعت به ماشین‌الات خارجی نیست.

وی به معضلات و مشکلات در این حوزه اشاره کرد و افزود: آسیب‌های صنعت طلا و جواهر و علی‌الخصوص سنگ‌های قیمیتی متعدد هست ولی بخشی از آن مربوط می‌شود به تکمیل استخراج و اکتشاف که باید در ۳۰ استان کار اکتشاف کامل شود. این کار در ۱۲ استان انجام شده و ۱۸ استان دیگر انجام نشده است همچنین مطالعات و اکتشاف در این حوزه باید جدی‌تر گرفته شود. در بحث استخراج نیز باید بتوانیم سرمایه‌گذار داخلی و خارجی جذب کنیم. نکته مهم دیگر در این حوزه نداشتن یک سازمان متولی در این صنعت است که بتواند با ایجاد ساز و کارهای قانونی این صنعت را فعال کرده و با ایجاد زمینه‌های آن اعتماد اجتماعی را جلب کرده و مردم در این امر مشارکت کنند که این امر سبب می‌شود تا سرمایه‌گذاری‌ها به این بخش حرکت کند.

وی در پایان با اشاره به تحریم‌ها و کاهش فروش نفت اظهارکرد: خوشبختانه هم‌‌اکنون فضا برای تولید در بخش‌های دیگر در زمینه تولید باز شده و نگاه مسئولان به برنامه‌ریزی، سازماندهی و حمایت را می‌طلبد چرا که مسئولان در سال‌های گذشته با توجه به تجربه بیشتر در بخش نفت و پتروشیمی به درآمدهای راحت‌تر و روان‌تر روی آورده بودند. حرکت به این سمت نیز نیاز به مدیرانی با تجربه خاص دارد که امیدواریم با حرکت در این جهت بتوانیم موج خوبی از اشتغال در کشور را شاهد باشیم. قطعا بهره‌گیری از صنعت سنگ‌های قیمتی و نیمه‌قیمتی ‌می‌تواند جایگزین بسیار خوبی برای فروش نفت در کشور باشد.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها