|

اختصاصی گسترش نیوز:

وضعیت تولید برق از نگاه مدیرعامل مپنا / فصل خاموشی باز می‌گردد؟

مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور از کاهش ۴۰ درصدی برق نیروگاه های برق آبی، نسبت به مشابه سال پیش خبر داده است. آیا این کاهش میزان تولید تاثیری بر تامین برق کشور دارد؟

گسترش نیوز: تجربه خاموشی در تابستان ۹۷ به اوج خود رسید. هرچند که به لطف عبور از فصل گرما و رسیدن به دوره بارندگی‌های سالانه این روزها خبری از خاموشی نیست، اما به تازگی مدیر مرکز مدیریت نیروگاه‌های برق‌آبی کشور از کاهش ۴۰ درصدی برق نیروگاه های برق آبی، نسبت به مشابه سال پیش خبر داده است. آیا این کاهش میزان تولید تاثیری بر تامین برق کشور دارد؟ برای پاسخ به این پرسش گسترش نیوز به سراغ مدیرعامل شرکت مپنا رفت.

barghh.jpg

عباس علی آبادی، مدیر عامل مپنا درباره وضعیت نیروگاه‌های حرارتی کشور به گسترش نیوز گفت: به شکل کلی حدود ۷۰ هزار نیروگاه حرارتی در کشور وجود دارد، که در تابستان با توجه به افزایش دما به شکل طبیعی میزان آن تا حدودی کاهش می‌یابد. پیش بینی می‌شود برای تابستان سال آینده نیروگاه‌های آبی و حرارتی در مجموع بین ۵۷ تا ۶۰ هزار مگا وات ظرفیت تولید برق داشته باشند. اما ظرفیت تولید برق یک موضوع است وجود آب برای تولید برق در نیروگاه های آبی و حرارتی موضوع دیگری است. تامین آب مورد نیاز به شکل مستقیم بستگی به شرایط جوی دارد. به همین دلیل میزان برق تولید شده از این نیروگاه‌ها تا حدودی قابل پیش بینی است.

هنوز برای ارزیابی زود است

aliabadi-mapna.jpg

وی در پاسخ به این پرسش که آیا کاهش تولید نیروگاه‌های برق آبی در خاموشی‌های تابستان نیز تاثیرگذار است، گفت: هر چه به تابستان نزدیک تر شویم، امکان بررسی واقعی‌تر میزان برق تولیدی از نیروگاه‌ها دقیق‌تر می‌شود. در حال حاضر به دلیل اینکه میزان بارندگی و ذخیره آبی در سال آبی جدید در حد پیش‌بینی است و به شکل کامل مشخص نشده، نمی‌توان ارزیابی دقیقی به عمل آورد. اما نکته مهم این است که هر گونه کاهشی در ذخیره آبی، میزان تولید برق را کاهش می‌دهد و این کاهش در صنعت و اقتصاد کشور اثر مستقیم می‌گذارد. به همین دلیل هم بهینه سازی مصرف انرژی مهمترین موضوعی است که باید به آن توجه داشت.

مصرف ایران بیشتر از استاندارد جهانی است علی آبادی در ادامه سخنان خود به بحث میزان مصرف انرژی در ایران پرداخت و اظهار کرد: مصرف انرژی در ایران بسیار بیشتر از استانداردهای جهانی است. اگر میزان مصرف انرژی در مصارف صنعتی، شهری و کشاروزی بهینه شود، هم توان تامین انرژی کشور را داریم و از خاموشی ها خبری نخواهد بود و هم در صادرات می‌توانیم موفق‌تر عمل کنیم.

مدیر عامل مپنا در پایان سخنان خود به عملکرد مپنا در تامین برق کشور اشاره کرد و گفت: یکی از مهمترین رویکردهای مپنا تامین برق مورد نیاز کشور است. در حال حاضر علاوه بر هزینه‌های ایجاد نیروگاه، حجم عظیمی از انرژی گازی، آبی کشور برای تولید برق صرف می شود. از سوی دیگر جمعیت روز به روز در حال افزایش است و این موضوع مصرف بالای برق میزان مصرف را تساعدی بالا می‌برد. با توجه به این نیاز، هر چقدر هم مپنا توانمند باشد، باز هم در تولید برق به مشکل برخواهیم خورد. صرفه جویی در مصرف برق، می‌تواند تمرکز مپنا را بر صادرات این نوع انرژی افزایش دهد و از این راه ارزش افزوده زیادی برای کشور به ارمغان آورد که در معیشت و زندگی افرادی که در مصرف برق صرفه‌جویی کردند، تاثیر می گذارد.

کدخبر: 40848

ارسال نظر

 

آخرین اخبار