|

لوله مانیسمان چیست

صنعت لوله مانیسمان چیست

قبل از کشف و ساخت لوله مانیسمان، لوله‌ها اغلب درزدار بودند و در صنایع بسیاری مورد استفاده واقع می‌شدند اما زمانی که صنعت پیشرفت کرد، حس نیاز به لوله‌هایی مقاوم و غیرآسیب‌پذیر پیدا شد تا جابه‌جایی سیالات شیمیایی، به‌طور کم‌خطر انجام شود.

این مقاله هرآنچه که باید راجع‌به لوله‌های مانیسمان بدانید را شرح داده است. برای آشنایی با ویژگی‌های این مقاطع مهم در دنیای فولاد، مطالعه این مطلب را از دست ندهید.

چه عاملی موجب پیدایش لوله مانیسمان شد؟

لوله‌های درزدار که در زبان انگلیسی به آن Welded Pipe گفته می‌شود، در گذشته کاربردهای گسترده‌ای داشتند اما این به معنای بی‌عیب‌بودن آنها نیست‌. نقص اساسی این مقاطع، وجود درزها و جوشکاری‌هایی بود که خیلی اوقات دردسرساز می‌شد.

در واقع، گاهی ممکن جریان سیالات با فشار بالایی صورت بگیرد. در این شرایط، امکان نشت سیالات و ترک‌خوردگی درزها وجود دارد.

همین عامل موجب ساخت لوله‌هایی شد که اتصالات جوش نداشتند یا به قولی، درزی در سطح آنها دیده نمی‌شد. این مقاطع با نام لوله مانیسمان پا به عرصه وجود گذاشتند.

فرایندهای تولید لوله‌های مانیسمان

همان‌طور که مستحضرید، در حالت درزدار، لبه‌های ورق فولادی به 2 صورت مستقیم یا مارپیچ جوش داده می‌شوند. به این مقاطع، لوله اسپیرال نیز گفته می‌شود اما اگر قرار باشد این لوله‌ها بدون درز ساخته شوند، چه فرایندهایی باید روی آنها انجام شود؟ اصلا چند روش برای ساخت این محصولات وجود دارد؟

به‌طور کلی لوله‌های مانیسمان با 3 روش قابل تولید هستند که در ادامه معرفی کرده و چگونگی هریک را به‌طور جداگانه شرح داده‌ایم.

  • اکستروژن
  • ریخته‌گری گریز از مرکز
  • ریخته‌گری پاششی

تولید لوله‌های مانیسمان با اکستروژن

اکستروژن یا بیرون‌کشی، روشی است که در آن شمش‌های فولادی در کوره حرارت می‌بینند تا خمیری شوند و به دمای مناسب برای شکل‌پذیری برسند. سپس شمش‌های گداخته‌شده در قالب اکستروژن قرار می‌گیرند.

در مرحله بعد، سنبه‌ای را از میان شمش فولادی عبور می‌دهند تا حفره‌ای درون آن ایجاد شود و شمش، شکل لوله به خود بگیرد. دقت کنید که قطر سنبه، تعیین‌کننده قطر لوله است‌. ممکن است در این مرحله، مقاطع اندکی تاب بردارند که با کمک ابزارهای کامپیوتری این مشکل رفع می‌شود.

تولید لوله مانیسمان با ریخته‌گری گریز از مرکز

اغلب مقاطع گرد ‌و توخالی با روش ریخته‌گری گریز از مرکز تولید می‌شوند. در این شرایط، شمش‌های فولادی درون یک محفظه ذوب می‌شوند و از طریق یک نازل و همچنین نیروی گریز از مرکز، بر دیواره قالب رسوب می‌کنند. با گذشت زمان، خشک‌شدن لایه مذاب اولیه و رسوب لایه‌های جدید، بر ضخامت لوله افزوده می‌شود.

بعد خروج لوله از محفظه، برای عملیات حرارتی، خنک‌سازی و تاب‌گیری، به مراحل بعدی ارجاع داده می‌شود. دقت کنید لوله‌هایی که با این روش ساخته می‌شوند، به‌علت ضخامت بالا در قسمت بدنه، استحکام خوبی هم دارند.

تولید لوله‌های مانیسمان با ریخته‌گری پاششی

از روش ریخته‌گری پاششی، کمتر از موارد قبل استفاده می‌شود. در این شیوه، شمش‌ها ابتدا مذاب می‌شوند. قالبی که به‌شکل‌لوله در جلوی نازل نیتروژن می‌چرخد، سبب می‌شود که مواد مذاب و نیتروژن بر دیواره بیرونی قالب پاشیده می‌شوند.

با خشک‌شدن لایه مذاب، لوله‌ بدون درز از قالب جدا می‌شود. در این روش از طریق کنترل پاشش نیتروژن می‌توان ضخامت لوله‌ها را تنظیم کرد.

کاربردهای لوله مانیسمان

لوله2

با وجود آنکه موارد کاربری لوله‌های مانیسمان نسبت به مقاطع هم‌رده خود محدودتر است، اما معمولا در صنایع حساس و شرایط حیاتی مورد استفاده واقع می‌شوند. برخی از کاربردهای رایج این محصول را در لیست زیر می‌خوانید.

  • خطوط انتقال نفت و گاز
  • صنایع پالایشگاهی
  • مبدل‌های گرمایی و حرارتی
  • نیروگاه‌های تولید انرژی
  • عایق کابل‌های فشار قوی برق
  • سازه‌های فولادی
  • خطوط صنایع غذایی و دارویی

انواع لوله‌های مانیسمان

لوله‌های مانیسمان با توجه به کارخانه‌های تولیدی، در رده‌های مختلفی تقسیم‌بندی می‌شوند. البته کیفیت و استاندارد این محصولات، تفاوت زیادی با یکدیگر ندارد. اما به‌طور کلی، از لحاظ اندازه و ضخامت انواع متعددی دارند که در ادامه به معرفی آنها پرداخته‌ایم.

  • لولههای مانیسمان رده 20: وزن 300 کیلوگرم، ضخامتی برابر با 2 تا 6 میلی‌متر و طول یک تا 12 اینچ.
  • لوله مانیسمان رده 40: وزن 500 کیلوگرم، ضخامت 2 تا 12 میلی‌متر و طول یک تا 12 اینچ
  • لولههای مانیسمان رده 60: خلاف سایر لوله‌های مانیسمان، این مقاطع درزدار هستند و تقاضای اندکی هم دارند.
  • لولههای مانیسمان رده 80: وزن 150 کیلوگرم، ضخامت 3 تا 9 میلی‌متر و طول متنوع.
  • لولههای مانیسمان رده 120: وزن 700 کیلوگرم، ضخامت و اندازه طول متنوع است و به سفارش مشتری بستگی دارد.
  • لولههای مانیسمان رده 160: وزن خیلی بالایی دارند و ضخامت و اندازه طول آنها متنوع ااست

با توجه به موارد فوق، باید بگوییم لوله‌هایی که در رده 20، 40 و 80 هستند، بیشترین تقاضا و استفاده را در دنیای صنعت دارند. به‌خصوص لوله‌های رده 40، از شناخته‌شده‌ترین محصولات فولادی هستند و برای مقاوم‌سازی سازه‌ها نیز به‌کار می‌روند.

عوامل موثر بر قیمت نهایی لوله‌های مانیسمان

موارد مختلفی بر نرخ کالای فولادی اثرگذار است. با توجه به نوسانات بازارهای داخلی، نمی‌توانیم بازه مشخصی را به‌عنوان قیمت لوله مانیسمان در نظر بگیریم. به‌جای آن عواملی را بررسی کردیم که در تعیین هزینه کالا و تغییر آن دست دارند.

نرخ تورم

در چند سال متوالی، ایران با تورم افسارگسیخته‌ای مواجه بود. تورم یعنی افزایش ناگهانی قیمت‌ها. اگر این موضوع در کشور کنترل نشود، قیمت محصولات فولادی روند صعودی به خود خواهد گرفت.

حمل‌ونقل

بدیهی است که محصولات فولادی پس از تولید، به محل مد نظر سفارش‌دهنده ارسال می‌شود. هزینه‌های مرتبط با حمل‌ونقل، از جمله شاخصه‌هایی است که بر قیمت نهایی کالای سفارشی تاثیر می‌گذارد.

عرضه و تقاضا

اگر عرضه و تقاضا، متناسب با یکدیگر پیش بروند و افزایش یابند، مسلما سبب گرانی لوله‌های مانیسمان خواهند شد.

قیمت مواد اولیه

مواد اولیه، زمینه‌ساز تولید محصولات فولادی نهایی هستند. نوسانات دلار و تورم، 2 عامل اثرگذار بر هزینه مواد اولیه است. اگر این ترکیبات، واردات کشورهای دیگر باشند، تاثیر این عوامل بیشتر خواهد بود.

جمع‌بندی

اگر شما قصد خرید لوله مانیسمان، به‌عنوان مقطع فولادی پرکاربرد را دارید، می‌‌توانید از گروه بازرگانی «آهن یک»، به 2 صورت آنلاین و حضوری، تجهیزات صنعتی مورد نیاز خود را مطابق استانداردهای روز جهان فراهم کنید.

همچنین در صفحه سایت آهن یک، می‌توانید لیست قیمت روز لوله‌ مانیسمان را بررسی کنید. کارشناسان این مجموعه، آخرین قیمت‌های روز بازار را در سایت به‌روز می‌کنند.

نویسنده: رپورتاژ
کدخبر: 307979

ارسال نظر

 

آخرین اخبار