|
کدخبر: 53259

اختصاصی گسترش‌نیوز:

با ۱۰ بهشت معلمان آشنا شوید + رتبه‌بندی

تاثیر توجه ویژه کره جنوبی به نظام آموزشی و تامین مالی معلمان به خوبی در آخرین رتبه‌بندی منتشر شده دیده می‌شود.

گسترش نیوز : همانند سال‌های قبل در سال ۲۰۱۹ معلمان کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی بیشترین حقوق دریافتی را دارند. البته برای ارزیابی معنای میانگین حقوق معلمان در این کشورها باید متغییر مهم دیگری به نام قدرت خرید را هم در نظر گرفت. در ادامه می‌توانید میانگین حقوق معلمان عضو این سازمان در دو مقطع ابتدایی و راهنمایی را مشاهده کنید.

EBTEDAII.jpg

معلمان ابتدایی و دبیرستان: پردرآمدترین و کم درآمدترین ها

در لوکزامبورگ که یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان به حساب می‌آید معلمان بیشترین دریافتی را دارند. در این کشور یک معلم تازه کار و بی‌تجربه می‌تواند امیدوار باشد که در همان روز اول آغاز به کارش به طور میانگین بیشتر از معلمان هر کشور دیگری حقوق دریافت خواهد کرد. همانطور که مشاهده می‌کنید در این کشور درآمد معلمان مدارس ابتدایی از ۷۰ هزار دلار شروع می‌شود و در مورد معلمان باتجربه و باسابقه به ۱۲۴ هزار دلار هم می‌رسد. کشورهایی که در جایگاه‌های بعدی قرار می‌گیرند عبارتند از: سویس، کره جنوبی، آلمان، استرالیا، اتریش، ایرلند، ایالات متحده، کانادا، پرتقال و ژاپن. کشور آسیایی کره جنوبی جایگاه سوم را به خود اختصاص داده است. ژاپن جز ۱۰ کشور اول این فهرست (و جهان) به شمار می‌آید اما معلمان این کشور در مقایسه با همتایان کره‌ای خود دریافتی بسیار کمتری دارد.

DABIRESTANN-1.jpg

نکته جالب دیگر درباره معلمان کره‌ای جهش درآمدی بالای آنهاست. معلمان کره جنوبی از این نظر پیشتاز هستند. میانگین درآمد سالانه معلمان تازه کار در کره جنوبی ۳۰ هزار دلار است اما بعد از ۱۰ سال کار به چیزی حدود ۵۰ هزار دلار افزایش می‌یابد. این مقدار در پایان دوره شغلی به ۸۴ هزار دلار می‌رسد. همانطور که دیده می‌شود توجه ویژه کره جنوبی به نظام آموزشی و جایگاه خاص آن در این حوزه به خوبی تاثیر خود را روی مقدار حقوق معلمان نشان داده است. ترتیب ۱۰ کشوری که معلمانش در مقطع ابتدایی کمترین میزان حقوق را دارند به شرح زیر است: جمهوری اسلواکی، جمهوری چک، لهستان، مجارستان، ترکیه، کاستاریکا، یونان، ایسلند، مکزیک و ایتالیا.

وقتی میانگین حقوق دریافت شده در مقطع دبیرستان ملاک قرار می‌گیرد جایگاه کشورهای عضو سازمان همکاری‌های اقتصادی کمی تغییر پیدا می‌کند اما مقدار تغییر آنقدر نیست که ترکیب ۱۰ کشور پردرآمد و کم درآمد را عوض کند. میانگین حقوق دریافتی در ۴ کشوری که پایین‌ترین جایگاه را دارند از میانگین حقوق معلمان تازه کاری که جز ۱۰ کشور اول هستند کمتر است. اتریش از نظر تفاوت حقوق معلمان در دو مقطع ابتدایی و دبیرستان در جایگاه اول قرار دارد. در کشورهای دیگر این فهرست تفاوت حقوق معلمان در این دو مقطع چندان محسوس نیست ولی در این کشور معلمان دبیرستان در مقایسه با همکاران شاغل در بخش ابتدایی ۱۰ هزار دلار بیشتر درآمد دارند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها