|
کدخبر: 307201 عطیه فتحی

اختصاصی گسترش نیوز؛

شهریه نجومی کلاس سفالگری / هنر هزینه‌بردار است

هزینه کلاسهای سفالگری کمتر از ۵ میلیون تومان نیست. این کمترین شهریه‌ای است که می‌توانید برای این کلاس پیدا کنید.

فرهنگ شهریه نجومی کلاس سفالگری / هنر هزینه‌بردار است

بازار کسب درآمد از صنایع‌دستی این روزها آن‌قدر تعریفی ندارد، اما بااین‌وجود باز هم مردم به سمت شرکت کردن در این کلاس‌ها می‌روند، صنایع‌دستی سفالگری، کار با چوب ، جواهرسازی، فرش‌بافی و... را در برمی‌گیرد، در تمام این حرفه‌ها اصالت ایرانی جاری است، برای همین است که همیشه طرفداران مخصوص به خودشان را دارند.

در این گزارش قصد داریم به قیمت کلاس‌های سفالگری بپردازیم.

سفالگری ساختن اشیا با استفاده از گل رس است و به ظرف ساخته‌شده از این نوع خاک سفال می‌گویند. از مشهورترین سفالینه‌ها می‌توان به کوزه اشاره کرد که در قدیم بیشتر مورد استفاده قرا می‌گرفت و اکنون جنبه تزئینی پیداکرده است. پیش از اینکه بشر به طریقه استفاده از شیشه پی ببرد سفال از رایج‌ترین ظروفی بود که استفاده می‌کرد.

مرغوب‌ترین خاک در صنعت سفالگری خاک رس است که به دلیل وجود میزان بالایی از آهن در آن، رنگش سرخ است. خاستگاه سفالگری گرچه به‌درستی مشخص نیست ولی خیلی از منابع آن را متعلق به سرزمین باستانی سومر می‌دانند، اما هنوز هم راجع به این نظریه ابهام‌هایی موجود است.

سفال از ترکیب مواد اولیه طبیعی مانند خاک رس، مواد معدنی خاکی و آب و شکل دادن به آن‌ها ساخته می‌شود. پس از شکل‌گیری، بدنه رسی در یک کوره با دمای بالا پخته می‌شود تا سفت شود و در برابر حرارت مقاوم شود.

سفالگری، یکی از هنرهایی است که ابزار آن مثل چرخ سفالگری و کوره، قیمت بالایی دارد ولی مواد اولیه آن بسیار ارزان هستند؛ در ادامه این گزارش شهریه کلاس‌های سفالگری را باهم بررسی می‌کنیم.

سفال با دو تکنیک چرخ و دست انجام می‌شود که قیمت‌های آن متفاوت است، کار با چرخ هزینه بالاتری دارد چون در آن از ابزار استفاده می‌شود و به‌مرور ممکن است که چرخ سفالگری دچار استهلاک شود، پس طبیعتاً کار با چرخ هزینه بیشتری دارد.

هزینه کلاس ها

ما برای شروع شهریه کلاس‌های تهران را بررسی می‌کنیم ، کلاسی در تهران بابت هر ۱۰ جلسه ۲ ساعته ۱ میلیون تومان می‌گیرد، این قیمت برای تکنیک دست است و برای چرخ این قیمت به ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افزایش پیدا می‌کند.

طبیعی است که هرچه سطح شما بالا برود شهریه نیز افزایش پیدا می‌کند، برای مثال همین آموزشگاه برای سطوح بالاتر ۲ میلیون تومان شهریه در نظر گرفته است.

نکته دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که در حرفه سفال، لعاب دادن را باید جداگانه آموزش ببینید، این لعاب دادن هم انواع گوناگونی دارد که بسته به نیاز خود یکی را انتخاب می‌کنید و یاد می‌گیرید.

لعاب خاکستر و لعاب احیایی که شهریه آن ۱ میلیون و ۵۰۰ تومان و لعاب راکو با شهریه ۳ میلیون تومان در نظر گرفته‌شده است. گران‌ترین نوع لعاب نیز  کریستالی است و شهریه آن ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان در نظر گرفته‌شده است. علاوه بر تمام این هزینه‌ها برای طراحی و دیزاین هم باید هزینه‌ای جدا بپردازید که حدود ۲ میلیون تومان است.

یعنی شما به‌عنوان یک مبتدی باید حدود ۵ میلیون تومان هزینه پرداخت کنید و مراحل اولیه را آموزش ببینید.

در ادامه به شهریه کلاس‌های جهاد دانشگاهی می‌پردازیم که شاید به نظر برسد ارزان‌تر است.

قیمت‌ها به‌هیچ‌عنوان پایین‌تر نیست، شهریه تکنیک دست برای ۸ جلسه ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان است و برای کار با چرخ ۲ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان، برعکس کلاس‌های دیگر تکنیک کار با دست در جهاد دانشگاهی گران‌تر است.

لعاب نیز با شهریه ۲ میلیون ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته‌شده است. برای طراحی نیز باید ۳ میلیون تومان بپردازید!

سخن پایانی

کلاس‌های هنری همیشه در ایران جزو گران‌ترین‌ها بودند، هیچ نهادی هم‌فکری به حال این شرایط نمی‌کند و روزبه‌روز طبقات پایین‌تر جامعه بیشتر از شرکت در این کلاس‌ها محروم می‌شوند! از طرفی دیگر نمی‌توان وضعیت بد اقتصادی هنرمندان را نادیده گرفت.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها