|
کدخبر: 332298

جزئیات تازه از جنجال افسانه بایگان | حکم قضایی حق خانم بازیگر بود؟

محمدرضا اعتصام، حقوقدان و وکیل افسانه بایگان، از محکومیت موکل خود خبر داد. این وکیل دادگستری در این زمینه گفت: خانم افسانه بایگان به دلیل اتهام «انتشار تصاویر مبتذل» به پرداخت دو و نیم میلیون تومان جزای نقدی، به عنوان جایگزین ۹۱ روز حبس تعزیری، محکوم شده است. همچنین، او به ۱۸ ماه ممنوعیت از هرگونه فعالیت در فضای مجازی و منع خروج از کشور به عنوان مجازات تکمیلی محکوم گردیده است. این مجازات تکمیلی به عنوان مجازاتی سنگین تلقی می‌شود. ما در مهلت مقرر به این حکم اعتراض خواهیم کرد.

فرهنگ جزئیات تازه از جنجال افسانه بایگان  | حکم قضایی حق خانم بازیگر بود؟

با توجه به حکم صادره به صورت غیابی از سوی شعبه ۱۰۹۷ کیفری دو مجتمع قضائی ارشاد علیه خانم افسانه بایگان، اتهام «حضور زنان در معابر و انظار عمومی بدون حجاب شرعی» بر اساس تبصره ماده ۶۳۸ از کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی مطرح گردید.

قاضی پرونده، آن را دائر بر انتشار تصاویر مبتذل در فضای مجازی، موضوع تبصره یک ماده ۷۴۲ از قانون مجازات اسلامی قلمداد کرده و مجازاتی را برای این عنوان اتهامی تعیین کرد. 
در ادامه ما از دادنامه صادره واخواهی کردیم اما به رغم دفاعیات و آنکه اساسا، تصاویر منتشره با توجه به تعریف ذیل تبصره یک ماده ۷۴۲ از آثار و محتویات مبتذل نیست و اینکه مجازات تکمیلی مقرر شده در حکم، حسب قانون باید متناسب با جرم ارتکابی و خصوصیات متهم باشد بر این اساس دادگاه، ضمن رد  دادخواهی و تائید مجازات اصلی در دادنامه موضوع واخواهی، مجازات تکمیلی را از ۲ سال به ۱۸ ماه تقلیل داد. مجازات تکمیلی که در حق موکلم، سنگین بوده است. 

در مهلت مقرر قانونی، مراتب تجدیدنظر را نسبت به دادنامه مورد اشاره، تنظیم و تقدیم مرجع قضائی خواهیم کرد. 

امیدواریم که قضات دادگاه تجدیدنظر با توجه به شخصیت اجتماعی موکل که آثار فاخری از ایشان، هم در سینما و هم در صدا و سیما در محضر افکار عمومی اثبات شده و همچنین با عنایت به ایرادات حقوقی موجود در دادنامه، لزوم نقض حکم را مبنا قرار دهند.

بیوگرافی افسانه بایگان

افسانه بایگان (زادهٔ ۲۶ دی ۱۳۴۰) بازیگر ایرانی است. او بازیگری را با نقشی در فیلم کوتاه بوق (۱۳۵۱) آغاز و در ۱۵ سالگی رتبهٔ دوم مسابقه دختر شایستهٔ ایران در مجلهٔ زن روز را کسب کرد. فعالیت حرفه‌ای بایگان با مجموعهٔ تلویزیونی سربداران (۱۳۶۲) آغاز شد و با گمشده (۱۳۶۵) کار سینمایی خود را آغاز کرد که پرفروش‌ترین فیلم سال شد. او در آن زمان یکی از پرکارترین بازیگران زن سینما و نخستین سوپراستار زن دههٔ ۱۳۶۰ شد. افسانه بایگان در فیلم پرمخاطب بگذار زندگی کنم (۱۳۶۵) ایفای نقش کرد. بایگان برای نقش‌آفرینی در دو فیلم با یک بلیت (۱۳۶۹)، خواهران غریب (۱۳۷۴) و کافه ستاره (۱۳۸۴) نامزد دریافت جایزهٔ بهترین بازیگر زن جشنواره فیلم فجر شد. در عرصهٔ تلویزیون، او در پیامک از دیار باقی (۱۳۸۷) و وضعیت سفید (۱۳۹۰) حضور داشت.

افسانه بایگان در ۲۶ دی ۱۳۴۰ در تهران زاده شد. عموی پدرش فضل‌الله بایگان از پیشگامان تئاتر ایران و پدربزرگ پدرش میرزا جواد مؤتمن‌الممالک نماینده نخستین دوره مجلس شورای ملی بود. مادرش به بازیگری علاقمند بود. اما به دلیل پرورش در خانواده‌ای منضبط و سختگیر، موفق به کار در این زمینه نشد. پدربزرگ مادری افسانه بایگان مستشار دیوان عالی کشور بود و جد اعلای مادرش، میرزا محمدرضا مؤتمن‌السلطنه در دوره قاجار حاکم خراسان و نایب التولیه آستان قدس رضوی بود.

افسانه بایگان زمانی که پانزده ساله بود به تشویق مادرش در مسابقه دختر شایسته ایران سال ۱۳۵۵ شرکت کرد و نفر دوم شد. در آن سال، جلوه پالیزبان، فینالیست کرمانشاهی، به عنوان دختر شایسته ایران برگزیده شد. در این مراسم رسم بر این بود که دختر شایسته سال گذشته، شنل مخصوص را بر دوش دختر شایسته جدید می‌گذاشت. افسانه بایگان در یازده سالگی در فیلم کوتاه بوق کاری از علی علیزاده به ایفای نقش پرداخت؛ اما کار حرفه‌ای در سینما و تلویزیون را در سال ۱۳۶۰ با بازی در مجموعه تلویزیونی پربینندهٔ سربداران آغاز کرد. یک سال بعد نخستین نقش سینمایی را در فیلم گمشده به کارگردانی مهدی صباغ‌زاده در سال ۱۳۶۴ به‌دست‌آورد و به یکی از پرکارترین بازیگران زن سینمای ایران و سوپراستار در دههٔ ۱۳۶۰ تبدیل شد. وی اواخر دهه هفتاد تا اوایل دهه هشتاد به علت شرایط کاری، چند سال از سینما فاصله گرفت. چون به گفته خودش حتی فراموش شدن برای او بهتر از ماندن به هر قیمتی بوده‌ است.

منبع: آرمان ملی

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها