|
کدخبر: 216066

تفاوت بین مهندسی برق و الکترونیک چیست؟

   مهندسی برق و الکترونیک دو نوع مهندسی متفاوت هستند، اما همپوشانی زیادی با یکدیگر دارند. آنها معمولاً بخشی از یک گروه دانشگاهی هستند و اغلب با هم در سطح کارشناسی و کارشناسی ارشد مطالعه می شوند. اگر به مطالعه یک یا هر دو از این موضوعات فکر می کنید، مهم است که تفاوت های بین مهندسی برق و الکترونیک را درک کنید تا بتوانید انتخاب مناسبی برای خود داشته باشید.

مهندسی برق چیست؟

مهندسی برق طراحی و کاربرد سیستم ها، ماشین آلات و تجهیزاتی است که از الکتریسیته، الکترونیک و الکترومغناطیس استفاده می کنند. برای اینکه بفهمید مهندسان برق چه کاری انجام می دهند، آنها محصولات و سیستم های الکتریکی را برای ساختمان ها، سیستم های حمل و نقل و شبکه های توزیع مانند ساخت برد طراحی و تولید می کنند.

مهندسی- برق

 

مهندسی الکترونیک چیست؟

یکی از زیرمجموعه‌های مهندسی برق، مهندسی الکترونیک، طراحی و توسعه مدارها و دستگاه‌های الکترونیکی (برای مثال مدار چاپی) است که از قطعاتی مانند مقاومت‌ها، خازن‌ها و سلف‌ها برای انجام عملکرد خود استفاده می‌کنند. مهندسان الکترونیک تجهیزات الکترونیکی مانند سیستم های پخش و ارتباطات را طراحی و توسعه می دهند.

تفاوت بین مهندسی برق و مهندسی الکترونیک چیست؟

مقایسه این دو نوع مهندسی مانند مقایسه معنای برق در مقابل الکترونیک است. دستگاه های الکتریکی انرژی الکتریکی را به اشکال دیگر انرژی مانند گرما، نور یا صدا تبدیل می کنند. دستگاه های الکترونیکی جریان الکترون ها را برای انجام یک کار کنترل می کنند. در حالی که مهندسی برق به تولید و توزیع انرژی الکتریکی در مقیاس بزرگ می پردازد، مهندسی الکترونیک بر مدارهای الکترونیکی کوچکتر تمرکز دارد.

 

مهندسی -برق-۱

تحصیل در رشته مهندسی برق یا الکترونیک؟

چه در رشته مهندسی برق و چه مهندسی الکترونیک تحصیل کنید، مدرک شما حاوی عناصر هر دو موضوع خواهد بود. برای شناسایی تمرکز مناسب برای خود، علایق، ویژگی ها و مسیرهای شغلی خود را که بیشتر الهام بخش شما هستند را در نظر بگیرید. به عنوان یک دانشجو با توجه به دانشگاه محل تحصیل می توانید موضوعات را با هم در برنامه های مهندسی برق و الکترونیک BEng (Hons) یا MEng (Hons) مطالعه کنید. شما جنبه های نظری و عملی مهندسی الکترونیک و برق را پوشش مطالعه خواهید کرد. برخی از گرایش های اصلی در مدرک مهندسی برق و الکترونیک عبارتند از:

الکترونیک ارتباطات

مهندسی سیستم دیجیتال

مدارها و شبکه های الکتریکی

دستگاه ها و مدارهای الکترونیکی

طیف گسترده‌ای از دروس اختیاری وجود دارد که می‌توانید بسته به علایق شخصی خود از بین آنها انتخاب کنید، از جمله:

آنتن، رادار و ناوبری

طراحی دیجیتال

طراحی ماشین

الکترونیک نیمه هادی

اغلب در سال دوم، شما روی یک پروژه یک هفته ای کار خواهید کرد که توسط یکی از شرکای صنعتی دانشگاه طراحی شده است. شما محدود به مطالعه مهندسی برق و الکترونیک با هم نیستید، دانشگاه ها نیز موضوعات را به صورت جداگانه ارائه می دهد. شما می توانید مدرکی مانند مهندسی برق، مهندسی الکترونیک یا مهندسی الکترونیک و مهندسی کامپیوتر را کسب کنید.

 

مهندسی- برق-۲

مشاغل و فرصت های کاری مهندسی برق و الکترونیک

مشاغل در مهندسی برق و الکترونیک متنوع است، با فرصت هایی که شامل فناوری اطلاعات، انرژی های تجدیدپذیر، هوافضا، خودرو و تولید می شود. صنایع با محوریت مهندسی برق عبارتند از حمل و نقل، تهویه، سیستم های بالابر، تولید و توزیع برق، انرژی و ساخت و ساز. مشاغل مهندسی الکترونیک می تواند شامل سخت افزار کامپیوتر، مخابرات و رباتیک باشد.

پس از تحصیل در رشته مهندسی برق و الکترونیک در دانشگاه می توانید در مشاغلی نظیر مواردی که ارائه می شود مشغول به کار شوید:

مشاور امنیت سایبری

مهندس طراح

مهندس برق

مهندس رشته الکترونیک

مشاور مهندسی انرژی

مهندس کنترل های هسته ای

مهندس نرم افزار

مهندس سیستم

تحلیلگر فناوری

و...

تفاوت اصلی بین مهندسی برق و الکترونیک: مهندسی برق شامل مطالعه و استفاده / کاربرد جریان الکترون هاست و مهندسی الکترونیک  مطالعه و استفاده / کاربرد جریان الکترون ها.

شما می توانید برای کسب اطلاعات بیشتر و تخصصی تر در این رابطه به وبسایت آریا مدار ارجمند مراجعه نمایید: https://www.aryamadar.com/

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها