|
کدخبر: 51772

اختصاصی گسترش‌نیوز:

چرا فقط چین می‌تواند پاندا داشته باشد؟

چین تنها کشور جهان است که پاندا به شکل طبیعی در آن زندگی می‌کند. چین در سال ۱۹۴۹ ۱۰۰ سال بود که از تهاجم خارجی و جنگ داخلی رنج می‌برد. در این زمان خارجی‌ها، شمار زیادی از پانداهای غول‌پیکر را به اسارت گرفتند و از کشور خارج کردند اما هیچ از آنها زنده نماندند.

گسترش‌نیوز: دولت چین قبلا برای نشان دادن روابط حسنه خود با کشورهای دیگر به آنها پاندا هدیه می‌داد. این رسم که به «دیپلماسی پاندایی» مشهور شده بود در دهه ۱۹۸۰ پایان یافت. باغ‌وحش‌های کشورهای دیگر برای داشتن پاندا باید شرایط داشته باشند و علاوه بر آن هرسال یک‌میلیون دلار اجاره پرداخت کنند.

panda.jpg

از چین که خارج شوید به این راحتی‌ّها نمی‌توانید باغ‌وحشی پیدا کنید که پاندا داشته باشد. چرا؟ چون دولت چین، «انحصار »پاندا را در اختیار دارد. ممکن است این واقعیت را بی‌معنا بدانید اما کاملا قانونی است و همه کشورها آن را پذیرفته‌اند. به زبان ساده‌‌تر، همه پانداهای جهان مال کشور چین هستند. البته در باغ‌وحش‌های کشورهای دیگر هم می‌توانید از دیدن این خرس بامزه و محبوب لذت ببرید. در مجموع ۷۱ پاندا در باغ‌‌وحش‌های خارجی زندگی می‌کنند. اسکاتلند، اتریش، بلژیک، کانادا، دانمارک، فنلاند، فرانسه، آلمان، اندونزی، مالزی، ژاپن، مکزیک و چند کشور دیگر هم در باغ‌های وحش‌های خود پاندا دارند اما آنها را از چین اجاره کردند. نرخ اجاره هر پاندا یک‌میلیون دلار در سال است. پانداها هرکجا که باشند در ناز و نعمت زندگی می‌کنند. باغ‌وحشی که پاندا اجاره می‌کند باید فضای زندگی پانداها را شبیه‌سازی کند: درخت‌های بامبو، آبشار، مه مصنوعی و البته دمای مناسب. هر پاندایی که هم به دنیا بیاید به چین تعلق خواهد داشت. به‌جز چین، تنها کشوری که پاندا دارد مکزیک است. این دو پاندا که در آستانه ۳۰ سالگی به سر می‌برند در دهه ۱۹۶۰ به‌عنوان هدیه به رئیس‌جمهور مکزیک داده شده بودند. از شانس بد مکزیکی‌ها (یا اقبال بلند چینی‌ها) هر سه توله این دو خرس، ماده بودند.

طبق قراردادی که میان طرفین منعقد می‌شود دو پرستار چینی و یک نماینده ناظر به‌طور مستمر، حضور خواهند داشت و علاوه بر رسیدگی به وضعیت پانداها به‌طور مستمر به دولت چین گزارش می‌دهند. طبیعی است که تغذیه و رسیدگی پزشکی و درمانی هم هزینه بالای را طلب خواهد کرد. سختگیری‌ به حدی است که اجاره‌کننده نمی‌تواند از بامبوی داخلی استفاده کند و باید بامبوی موردنیازش را از خود چین وارد کند.

فرآیند بررسی باغ‌وحش‌های متقاضی هم کند و زمان‌بر است. به‌عنوان‌مثال در مورد فرانسه، مذاکره انتقال به سطح روسای جمهور دو کشور کشیده شد. ممکن است برای شما هم سوال باشد که آیا داشتن یکی دو پاندا، ارزش این‌همه پول و دردسر را دارد؟ اگر غیرازاین بود باغ‌وحش‌ّ‌های مطرح جهان برای داشتن یکی دو پاندا سر و دست نمی‌شکستند. کمتر حیوانی وجود دارد که به‌اندازه پاندا محبوب باشد و بازدیدکننده و توریست، جذب کند. باغ‌وحش‌های موفق معمولا در عرض مدت کوتاهی به سوددهی می‌رسند.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها