|

گسترش نیوز گزارش می‌دهد:

آشنایی با روش‌های نوین تقویت استحکام سنگ

نوآوری در تقویت سنگ راهبردی برای بهبود و پیشرفت و ثبات و حفظ ظرفیت بار افزون شده بر سنگ است.

معدن آشنایی با روش‌های نوین تقویت استحکام سنگ

معدن، صنعتی است که در حال پیشرفت روز به روز است و از این رو معدن کاران به روشهای پیشرفته روی آورده‌اند که با این روشها، بهبود ایمنی، بهره‌وری و پایداری معادن سنگی خود را تضمین می‌کنند. ما در گسترش نیوز  تعدادی از این روش‌ها برای تقویت استحکام سنگ‌ها و حفظ ظرفیت تحمل وزن سنگین خاکبرداری‌های زیرزمینی را بررسی کرده ایم که در ادامه می‌توانید بخوانید.

تقویت سنگ به تقویت داخلی سنگ با استفاده از پیچ و تزریق رزین یا ماسه سیمانی برای بازیابی و بهبود اطلاق می‌شود تا بتوان از این طریق شرایط فشار و شکنندگی لایه‌های متفاوت را پشت سر گذاشت. مستحکم‌سازی خارجی صخره‌ها قبلا با استفاده از باندهای محافظ توری مانند فلزی به عنوان تکیه گاه سنگ شناخته شده اند

تقویت و محکم‌سازی فعال و غیرفعال صخره

تقویت‌کننده فعال از پیچ و مهره‌های سنگی که از قبل تحت فشار واقع شده‌اند استفاده می‌کند. پیچ‌ها در یک سوراخ حفر شده که قبلتر خالی شده است قرار می‌گیرند و کشیده می‌شوند، طوری که انرژی در همانجا جمع می‌گردد. سپس سوراخ دوغاب داده می‌شود و پیش تنش آزاد می‌شود به طوری که پیچ‌ها از همان ابتدا علیه نیروهای خارجی کار می‌کند. این فشار تقویت‌کننده لایه‌های فشرده با هم است.

تقویت منفعل روشی است که در آن سوراخ حفر می‌شود و دوغاب داده می‌شود، قبل از اینکه پیچ یا کابل فولادی را داخل کنند که باعث می‌شود سنگ را مانند یک رباط تقویت کند.در این روش، پیچ کاملاً دوغاب دیده و نیروها مستقیم روی پیچ پخش نمی‌شوند. در عوض، لایه‌ها شروع به حرکت یا منبسط شدن می‌کنند

D-Bolt- Normet

پیچ سنگی منحصر به فرد است که از یک نوار استیل صاف با چندین نقطه لنگر در طول آن تشکیل شده است. طول کامل پیچ در داخل سوراخ وارد می‌شود، اما فقط تا قسمت دوغاب دیده / رزین در امتداد نقاط لنگر محدود می‌شود. این مدل پیچ بخش‌های صاف را قادر می‌سازد تا بدون محدودیت تغییر شکل داده و باعث جذب انرژی در اثر انبساط لایه‌ها شوند.

معمولاً میلگرد کاملاً دوغاب دیده که ساخته شده از فولاد ساختمانی است، فقط تا حدود ۵٪ انبساط را تا شکسته شدن می‌تواند تحمل کند. استحکام بالا، فولاد کم آلیاژ دی بلت میتواند تا ۲۰٪ کشش داشته باشد و انبساط را تحمل کند که باعث تغییر شکل بیشتر و تحمل ظرفیت بار بالاتر می‌شود.

پیچ دی بلت بیش از ده سال در بازار است و خود را اثربخش و قابل اعتماد نشان داده است. رقبا جنبه‌های مهندسی معکوس از مواد و طراحی را دارند، اما تعداد کمی از پیچ و مهره دیگر موجود در بازار ویژگی‌های مشابهی را ارائه می‌دهند

روش سنتی نصب پیچ و مهره در سنگ توخالی

پیچ‌های تعبیه شده حفره دار به گونه‌ای طراحی شده‌اند که در زمینهای شکسته یا لایه‌های ناپایدار مورد استفاده قرار می‌گیرند که در آن امکان سوراخ کردن نیست و سوراخ از قبل پر می‌شود چون خطر سقوط امکان‌پذیر است. پیچ خود حفاری شده در داخل سنگ حفر می‌شود و در آنجا باقی مانده است، و همانطور که توخالی است، می‌توان دوغاب را از این طریق در ان پمپ کرد.

پیچ‌های دینامیکی سوراخ دار یا همان نورمت تا حدی پیچیده شده‌اند که می‌توان آنها را با یک بسط یا اتصال وصل کرد، به این معنی که می‌توان آنها را به جای پیچ‌های کابل بلند که نصب آنها دشوار است استفاده کرد.

پیچ‌های نورمت با محدود کردن اتصال بین نقاط لنگر‌ها، لایه‌ها را تقویت می‌کنند. هنگامی که جرم سنگ گسترش می‌یابد، نقاط لنگر وزن را تحمل می‌کنند و بخش صاف آن کشیده می‌شود. با توجه به استحکام و خاصیت تغییر شکل مواد فلزی، پیچ می‌تواند به طور موثری انرژی انبساط را جذب کند.

پیچ‌های نورمت همچنین مقاومت بالایی در برابر برش دارند. هنگام حفاری تونل‌های زیرزمینی، لایه‌ها باید با یکدیگر محکم شوند تا بتوانند از حرکت یا سر خوردن لایه‌ها جلوگیری کنند. پیچ‌های استاندارد معمولاً دارای مقاومت برشی هستند که فقط تا ۶۰٪ با مقاومت کششی آن مطابقت دارد. سیستم‌های نورمت دارای مقاومت برشی بین ۸۰-۹۰٪ با استحکام کششی هستند و به همین دلیل شرایط زیرزمینی را بسیار امن تر می‌کند.

توضیح در مورد عکس: نمونه‌ای از تقویت سنگ است که به نوعی قوی‌سازی داخلی سنگ اطلاق می‌شود که از پیچ و مهره یا تزریق رزین یا سیمان برای بازیابی یا بهبود استفاده می‌شود تا از طریق بتوان این طریق شرایط فشار و شکنندگی در لایه‌های متفاوت را پشت سر گذاشت.

مترجم: شهریار خادمی
کدخبر: 100574 شهریار خادمی

ارسال نظر

 

آخرین اخبار