|
کدخبر: 66935

امیدی به افزایش قیمت نفت نیست

نگرانی‌ها نسبت به کندی رشد تقاضای جهانی برای نفت و انتظارات برای رشد صادرات امریکا که هر گونه اختلال عرضه نفت عربستان سعودی را جبران خواهد کرد، باعث شد بانک‌های سرمایه‌گذاری پیش‌بینی کنند قیمت‌های نفت در سه ماهه چهارم چندان بالا نخواهد رفت.

گسترش‌نیوز: اگرچه حملات به تاسیسات نفتی عربستان سعودی در ۱۴ سپتامبر، تولید ۵.۷ میلیون بشکه در روز معادل پنج درصد از عرضه جهانی نفت را مختل کرد، شرکت آرامکوی سعودی مدام به بازارها اطمینان می‌دهد که ظرفیت کامل تولید احیا خواهد شد و هیچ اختلالی در صادرات حتی یک محموله نفت وجود نخواهد داشت.

طبق نظرسنجی روزنامه وال استریت ژورنال از ۱۳ بانک سرمایه‌گذاری بزرگ، نرخ نفت برنت در سه ماهه چهارم ۶۴ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه خواهد بود که تغییر چندانی نسبت به نظرسنجی ماه پیش نداشت. نرخ وست تگزاس اینترمدیت هم ۵۸ دلار و ۲۴ سنت پیش‌بینی شد که این رقم در مقایسه با پیش‌بینی ۵۷ دلار و ۸۲ سنت در ماه قبل اندکی بالاتر است.

هر دو شاخص نرخ هفته گذشته تحت تاثیر اخبار احیای سریع‌تر از حد انتظار تولید نفت عربستان سعودی، رشد ذخایر نفت تجاری امریکا و کندی رشد اقتصاد چین که نگرانیها نسبت به چشم‌انداز رشد تقاضا برای نفت را برانگیخت، کاهش هفتگی چشمگیری را به ثبت رساندند.

نظرسنجی وال استریت ژورنال نشان داد که بیشتر بانک‌های سرمایه‌گذاری انتظار دارند قیمت‌های نفت در سال ۲۰۲۰ نسبت به سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۹ پایین‌تر بماند و بر همین اساس نرخ نفت برنت در سال میلادی آینده را ۶۱ دلار و ۹۵ سنت و وست تگزاس اینترمدیت را ۵۶ دلار و ۵۵ سنت در هر بشکه پیش‌بینی می‌کنند.

به گفته هری چیلینگیریان، مدیر تحقیقات کالا در بانک بی‌ان پی پاریبا، کندی بیشتر رشد اقتصاد جهانی و رشد ظرفیت حمل نفت از پرمیان به گلف کاست امریکا، دو عامل اصلی تاثیرگذار بر بازار نفت در اواخر سال میلادی جاری و ابتدای سال ۲۰۲۰ خواهد بود. انتظار می‌رود امریکا به عنوان یک ابرصادرکننده ظاهر شود و موج عرضه جدید، قیمت‌های نفت را تحت فشارهای کاهشی قرار خواهد داد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، با این حال برخی از تحلیلگران بر این باورند که بازار ریسک امنیت عرضه را پس از حملات اخیر به تاسیسات نفتی عربستان سعودی دست کم گرفته است.

منبع: ایسنا

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها