|
کدخبر: 333460

اریکسون مربی سابق تیم ملی انگلیس درگذشت | شوک به ۳شیرها

اسون گوران اریکسون، سرمربی باسابقه سوئدی منچسترسیتی، رم، لاتزیو و تیم ملی انگلیس در سن ۷۶ سالگی درگذشت.

ورزش اریکسون مربی سابق تیم ملی انگلیس درگذشت | شوک به ۳شیرها

اسون گوران اریکسون که به سرطان مبتلا شده بود و پزشکان به او گفته بودند که مدت زیادی زنده نمی‌ماند، او درگذشت.اسون گوران اریکسون، سرمربی سابق تیم ملی انگلیس و منچسترسیتی، در سن ۷۶ سالگی درگذشت. او به بیماری سرطان مبتلا شده بود و پزشکان تایید کرده بودند برای مدت زیادی زنده نمی‌ماند. خانواده او در بیانیه‌ای اعلام کردند: "اسون گوران اریکسون درگذشت. پس از یک بیماری طولانی، او امروز صبح در خانه با حضور اعضای خانواده درگذشت.

نزدیک‌ترین عزاداران دخترش لینا؛ پسرش یوهان همراه همسرش آمانا و پسرشان اسکای و پدر اسون هستند. اعضای خانواده خواهان احترام به تمایل‌شان برای عزاداری در خلوت و عدم تماس با آن‌ها هستند."

بیوگرافی اریکسون 

اریک اریکسون  (به انگلیسی: Erik Erikson) (زاده ۱۵ ژوئن ۱۹۰۲ در فرانکفورت – درگذشته ۱۲ مه ۱۹۹۴ در ماساچوست) روان‌شناسی آمریکایی آلمانی‌الاصل بود. او در سال ۱۹۳۳ به آمریکا مهاجرت کرد. مهمترین عاملی که باعث معروفیت او شد، ابداع اصطلاح «بحران هویت» است. اریکسون علی‌رغم نداشتن مدرک لیسانس، به عنوان استادِ مدرس مؤسسات برجسته‌ای از جمله هاروارد، دانشگاه کالیفرنیا، برکلی و ییل خدمت کرد. مروری بر نظرسنجی روانشناسی عمومی که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد، اریکسون را به عنوان دوازدهمین روانشناس پراستناد قرن بیستم معرفی کرد.

مادر او از یک خانواده سرشناس یهودی در دانمارک و پدر او یک دانمارکی غیریهودی بود. در سال ۱۹۳۰ اریکسون با یک زن کانادایی ازدواج کرد. بدنبال این ازدواج اریکسون به دین مسیحیت گروید. به قدرت رسیدن هیتلر در ۱۹۳۳ و سوزاندن کتاب‌های فروید در خیابان‌های برلین باعث احساس ناامنی در اریکسون شد و او همراه با همسر و ۲ فرزند خُردسال خود از وین راهی دانمارک شد. بعد از اینکه اخذ تابعیت برای او و خانواده‌اش در دانمارک به مشکل برخورد، او به همراه خانواده‌اش به آمریکا مهاجرت کرد.

اریکسون سوئدی در سال ۲۰۰۱ به اولین مربی خارجی تیم فوتبال مردان انگلیس تبدیل شد و هدایت تیم به اصطلاح "نسل طلایی" بازیکنانی از جمله دیوید بکام، استیون جرارد، وین رونی و فرانک لمپارد را در دست گرفت.

او در طول دوران حرفه‌ای خود، در مجموعه‌ای از باشگاه‌های مطرح اروپایی مانند بنفیکا، رم، فیورنتینا، سمپدوریا و لاتزیو مربیگری کرد.

اریکسون پس از جام جهانی ۲۰۰۶ از هدایت انگلیس کنار رفت و بعداً در تیم ملی مکزیک و ساحل عاج و همچنین باشگاه‌های انگلیسی منچسترسیتی و لسترسیتی مربیگری کرد.

به دلیل ابتلا به بیماری سرطان، او در فوریه ۲۰۲۳ از سمت مدیر ورزشی باشگاه کارلستاد سوئد کنار رفت.

پس از اعلام تشخیص سرطان، اریکسون به آرزوی همیشگی رسید و در ماه مارس در یک مسابقه خیریه مقابل آژاکس در آنفیلد، مربیگری تیم اسطوره‌های لیورپول را برعهده گرفت.

او آن لحظه را "کاملا زیبا" و "خاطره بزرگ" در زندگی خود توصیف کرد. لیورپول بازی را ۴-۲ برد. اریکسون در مستندی که به تازگی منتشر شده بود اعلام کرد، امیدوار است از او به عنوان "یک مرد خوب" یاد شود.

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها