|
کدخبر: 331813

مزایده چگونه برگزار می‎شود؟

کسب و کار مزایده چگونه برگزار می‎شود؟

مزایده فرایندی است که در آن سازمان‌ها، کالاهای خود را طی یک فرایند رقابتی به فروش می‌گذارند. در این فرایند، خریداری که بیش‌ترین قیمت را برای کالا اعلام کند، برنده مزایده اعلام می‌شود. شاید بارها و بارها شاهد برگزاری مزایدات مختلف برای فروش آثار هنری و اشیا ارزشمند و گران‌ بهای تاریخی بوده‌اید.

در مزایدات مختلف، ابتدا توسط فروشنده، قیمت پایه ای جهت فروش خدمات یک سازمان در نظر گرفته شده و سپس توسط کارشناس رسمی، تایید می‌گردد‌. این قیمت در آغاز جلسات مزایده اعلام می‌شود و خریداران طی فرایندی رقابتی، قیمت‌های پیشنهادی خود را اعلام می‌کنند. در نهایت کالا به خریداری که بیش‌ترین قیمت را گفته باشد، فروخته می‌شود. جهت کسب اطلاعات بیش‌تر در مورد مزایدات، می‌توانید از سایت مزایده ‌های دولتی کمک بگیرید.

مزایده چیست؟

مزایده از لحاظ لغوی به معنای رقابت است که فرایندی تاثیرگذار در جهت فروش خدمات یک شرکت به شمار می‌رود. شرکت‌ها، سازمان‌ها و مراکز مختلف جهت به مزایده گذاشتن خدمات خود، فضایی رقابتی برای خریداران به وجود می‌آورند. شرکت در مزایده می‌تواند منجر به خرید هر کالایی از جمله ماشین آلات، جواهرات، آثار هنری، عتیقه و ... برگزار شود.

راه ‌های اطلاع رسانی مزایدات

فروشندگان می‌تواند از راه‌های مختلفی اشخاص را به جلسه مزایده کالای خود دعوت کنند. یکی از بهترین و موثرترین راه‌ها جهت دعوت اشخاص به مزایدات، اطلاع رسانی از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشار و جراید محلی است. البته با پیشرفتی که در چند سال اخیر در گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی بوده است، اطلاع رسانی به صورت اینترنتی بسیار رواج پیدا کرده است.

راه های اطلاع رسانی مزایدات

مزایده می‌تواند در خصوص واگذاری و فروش کالا و اقلام مختلف صورت گیرد. بانک تجارت یکی از بهترین بانک‌های تجاری در جهت رشد و توسعه اقتصادی است. مزایده بانک تجارت هر ساله کمک زیادی به بهبود وضع اقتصادی کشور می‌کند. از موارد مزایده در بانک تجارت می‌توان به فروش املاک و مستغلات مازاد بر نیاز بانک و یا سهام اشاره کرد.

انواع جلسات مزایده

جلسات مزایده به دو صورت زیر برگزار می­شود:

  1. مزایده خصوصی

در این نوع مزایده، خریداران قیمت‌های پیشنهادی خود را برای خرید کالا، به صورت کاملا مخفی به فروشنده اعلام می‌کنند و تا پایان زمان جلسه، هر فردی که بالاترین قیمت را پیشنهاد دهد، کالا را خریداری می‌کند.

  1. مزایده عمومی

این مزایده، جلسه‌ای رقابتی و عمومی برای تمام مردم است‌. قیمت‌های پیشنهادی برای کالا در این نوع مزایدات، در حضور همه اعلام شده و در نهایت شخص پیشنهاد دهنده بالاترین قیمت، برنده اعلام می‌شود.

برنده شدن در مزایدات

پیروز شدن در هر فرایندی، نیازمند داشتن آگاهی و اطلاع از آن فرایند است. جهت برنده شدن در امر مزایده نیز، باید به طور کامل بر قوانین و مراحل انجام مزایدات، اشراف کامل داشت. امروزه اغلب سازمان‌ها پروژه‌های پر سود خود را از طریق برگزاری انواع مزایدات، اجرا می‌کنند. بنابراین برای پیروز شدن در این دنیای رقابتی، باید نسبت به تمامی مراحل، قوانین و تکنیک‌های مزایده، آگاهی داشته باشید.

مزایای شرکت در مزایده

شرکت در جلسات رقابتی مزایدات، مزیت‌های زیادی برای خریداران دارد از جمله:

  • کالای ارائه شده در جلسات مزایده را نمی‌توانید در فروشگاه‌های سطح شهر پیدا کنید.
  • گاهی ممکن است در این جلسات، کالا را با قیمتی نازل تر از بازار تهیه کنید. این امر بیش‌تر در خصوص مزایدات خودرو امکان پذیر است.
  • با شرکت در جلسات مزایده، می‌توانید خود را برای ورود به بورس محک بزنید.
  • در این جلسات، شما می‌توانید از تجربیات افراد حرفه‌ای و قدیمی در این زمینه بهره‌مند شوید‌.

معایب شرکت در مزایده

در کنار مزیت‌های زیادی که مزایده دارد، دارای معایبی از جمله موارد زیر است:

  • هیچ‌گاه به صورت قطعی بر روی خرید در مزایده حساب نکنید، زیرا ممکن است شما برنده نهایی جلسه نباشید.
  • برای خرید کالا از طریق مزایدات، باید کلیه مراسمات و تشریفات را پشت سر گذرانده و تا پایان برگزاری جلسه منتظر بمانید که وقت گیر است. این در حالی است که خرید کالا از بازار ممکن است در یک روز و در زمان کوتاهی انجام شود.
  • گاهی دیده می‌شود که در جلسات مزایدات، به دلیل پیشنهادات و تقاضاهای زیاد افراد، بی نظمی و اختلال ایجاد می‌شود.

جمع‌‌بندی

هر ساله شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی، جهت فروش خدمات خود، جلسات مزایده برگزار می‌کنند. این جلسات اصول و قوانینی دارد که باید توسط فروشندگان و خریداران رعایت شود. فروشندگان ابتدا برای کالای خود قیمتی در نظر گرفته پس از تایید توسط کارشناسان، به افراد حاضر در جلسه اعلام می‌شود.

شرکت کنندگان بعد از شنیدن قیمت پیشنهادی، قیمت‌های خود را اعلام می‌کنند. در نهایت فردی برنده جلسه می‌شود که بالاترین قیمت را برای خرید محصول، پیشنهاد داده باشد. شرکت کنندگان برای برنده شدن در جلسه‌های مزایده قبل از شرکت در این جلسات، باید از اصول و قوانین مربوط به آن اطلاع داشته باشند. جهت اشراف به تکنیک‌های مزایده و آشنایی با قوانین آن، می‌توانید از افراد خبره در این زمینه و یا از سایت‌های معتبر کمک بگیرید.

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها