|
کدخبر: 334270

راهنمای خرید طلا و سکه در سال 1403

کسب و کار راهنمای خرید طلا و سکه در سال 1403

 

 

با توجه به نوسانات قیمت طلا در سال جاری، آیا سرمایه‌گذاری روی این فلز سودمند است؟ «طلا در شب تار هم پول نقد است.» این جمله را بزرگان ما می‌گفتند و حتما شما هم جمله‌های مشابه این را شنیده‌اید. تاریخ اقرار می‌کند که طلا قدرتی ابدی دارد و هیچ وقت از چشم نمی‌افتد. قدرت طلا به‌قدری بالاست که گوینده‌های خبر همواره در کنار اعلام نرخ ارز، نرخ هر انس طلای جهانی را هم اعلام می‌کنند.

برای تحلیل بهترین روش سرمایه‌گذاری در سال 1403 ابتدا باید به شرایط کنونی بازارهای مالی و پتانسیل رشد آن‌ها در سال جاری توجه کرد. یکی از عوامل مهمی که بر روند بازارهای مالی به‌خصوص طلا و سکه تاثیرگذار بوده، شرایط سیاسی به‌ویژه تغییرات نرخ ارز است. افزایش نرخ ارز منجر به جهش قیمت دارایی‌های مختلف در کشورها می‌شود.

دلایل سرمایه گذاری روی طلا و سکه

شرایط اقتصادی جامعه حالا دیگر مانند قدیم‌ها نیست که با شکستن قلک و جمع‌کردن پول‌های زیر فرش بتوان مشکلات مالی زندگی را حل‌وفصل کرد. تورم شدید و ازدست‌رفتن ارزش پول، ایجاب می‌کند که به فکر روش‌های بهتری برای حفظ ارزش سرمایه و سودآوری باشیم.

رشد تصاعدی قیمت طلا به ما می‌گوید که خرید طلا می‌تواند یک ابزار محافظتی در برابر تورم، نوسانات ارزش ارزها و بحران‌های اقتصادی باشد و سرمایه‌گذاری محبوبی در دوره‌های نامطمئن و ناپایدار شناخته می‌شود. گنج‌ها و طلاهای زیرخاکی گذشتگان هم نشان می‌دهد که این روش سرمایه‌گذاری از قدیم‌الایام محبوب بوده است. دلایل منطقی این امر را در ادامه بیان کرده‌ایم.

  • امکان نقد شوندگی بالا؛
  • استفاده آسان طلا در اشکال مختلف سکه، شمش و جواهر؛
  • طلا یک دارایی ارزشمند جهانی است و به هیچ کشور یا دولت خاصی وابستگی ندارد؛
  • طلا با ارزش ذاتی خود تست می‌شود؛
  • در اغلب تنش‌های اقتصادی، قیمت طلا صعود می‌کند؛
  • طلا در برابر قدرت تورم مقاوم است؛
  • طلا هم‌بستگی مثبتی با بازار سهام ندارد.

انواع روش‌های سرمایه گذاری در طلا و سکه در ایران

برای کسانی که خرید سکه و طلا را به‌عنوان یک فرصت مناسب برای سرمایه‌گذاری در نظر می‌گیرند، روش‌های سرمایه‌گذاری در این زمینه، می‌تواند در نوع خود جالب به‌نظر برسد.

به‌طور کلی سرمایه‌گذارانی که به‌دنبال سرمایه‌گذاری مستقیم در طلا هستند، 3 انتخاب دارند. دارایی فیزیکی بخرند، سهام یک صندوق سرمایه‌گذاری مشترک یا قابل معامله در بورس را بخرند یا معاملات آتی و خرید گواهی سپرده طلا را انجام دهند.

روش اول، از سنتی‌ترین روش‌های سرمایه‌گذاری در طلاست که پای مراجعه فیزیکی به صرافی و مراکز معتبر به میان می‌آید. در روش دوم، صندوق‌هایی که به‌شکل ویژه و تخصصی روی یک دارایی سرمایه‌گذاری می‌کنند، اوراق خود را منتشر کرده تا سرمایه‌گذاران با خرید آن‌ها هم مالکیت کالا را داشته باشند و هم مسئولیتی در قبال نگهداری کالا نداشته باشند. در روش سوم، فرد با داشتن گواهی سپرده طلا می‌تواند هم به‌صورت فیزیکی طلا را تحویل بگیرد و هم به‌عنوان گواهی سپرده تا زمان سررسید از آن نگهداری کند.

انواع سکه موجود در بازار

درخصوص سرمایه‌گذاری روی طلا و سکه و معرفی روش‌هایی که پیش‌تر ذکر شد، نیاز دانستیم تا انواع سکه را ازلحاظ قلع و سال ضرب آن‌ها بررسی کنیم.

سکه‌های موجود در ایران ازنظر سال ضرب شامل 2 نوع طرح قدیم و طرح جدید یا به‌اصطلاح قیمت سکه امامی است. همچنین تقسیم‌بندی سکه‌ها ازنظر قلع شامل تمام بهار آزادی، نیم‌سکه و ربع سکه می‌شود.

عوامل موثر بر قیمت طلا و سکه در سال 1403

یک سرمایه‌گذاری خوب و سودآور نیازمند تحلیل تحرکات قیمتی کالاها یا ارزهای مختلف در بازارهای داخلی و جهانی است. برای اینکه بتوان به دید کارآمدی رسید، باید ابزار مورد نظر برای پیش‌بینی قیمت‌ها و احتمال سود و زیان در آینده را در دست داشت.

پیش‌بینی قیمت سکه و طلا در سال 1403 یکی از موضوعات مهم برای سرمایه‌گذارانی است که قصد دارند در ادامه سال روی آینده این دارایی حساب ویژه‌ای باز کنند. به‌نظر شما آیا نرخ طلا در روزهای آینده سال جاری مسیری سودآور و افزایشی را تجربه می‌کند؟ یا با سقوطی غم‌انگیز امید سرمایه‌گذاران را بر باد می‌دهد؟

5 عامل تاثیرگذار و مهم برای پیش‌بینی قیمت طلا در سال 1403 شامل فاکتورهای اقتصادی (نرخ بهره و تورم)، مسائل سیاسی کشور (تحریم‌ها و محدودیت‌های تجاری و مالی، جنگ داخلی و خارجی و تغییر در نظام سیاسی)، تغییرات بین‌المللی (قیمت ارز به‌دلیل عرضه و تقاضا، رفع تحریم، مذاکره، امضای توافق‌نامه با سایر کشورها)، فاکتورهای فنی (فناوری‌های به‌کاررفته در استخراج، روش‌های ذوب و فرآوری) است.

نکات مهم هنگام خرید طلا و سکه

آیا تابه‌حال شده که بدون تحقیق برای خرید کالایی اقدام کنید و از خرید خود راضی نباشید؟ حال این را در نظر بگیرید که قصد خرید کالایی گران‌بها مانند طلا یا سکه را دارید. در اینجا کوچک‌ترین تصمیم اشتباه، خسارت سنگینی را برای‌تان به‌همراه دارد. پس با شما همراه هستیم تا با هم به بررسی نکات مهم خرید بپردازیم.

ابتدا عیار طلا و سکه را بشناسید و در نظر داشته باشید که هرچقدر درصد عیار بالاتر برود، خلوص طلا بیشتر خواهد بود و در نتیجه گران‌تر. در مرحله دوم به وزن طلا و سکه دقت کنید؛ چون وزن با قیمت رابطه مستقیمی دارد. رنگ طلایی سکه، کنگره‌های اطراف و جزئیات منظم و یکدست تصاویر را مد نظر قرار دهید. به‌عنوان آخرین گام، به واحدهای معتبر و دارای جواز اتحادیه مراجعه کنید تا از کلاهبرداری‌های احتمالی جلوگیری شود.

حالا که در دوران نوسانات نرخ طلا هستیم و شما قصد سرمایه‌گذاری در این بازار را دارید، نمی‌توانید تصور کنید که در چنین شرایطی یک تصمیم‌گیری صحیح چقدر می‌تواند دشوار باشد. صفحه قیمت طلا رهاورد شما را به‌صورت لحظه‌ای از نوسانات موجود در این بازار آگاه می‌کند تا با رصد و پیگیری این اطلاعات بتوانید ریسک سرمایه‌گذاری‌تان را مدیریت کنید. یک تحلیل ساده هم کمک می‌کند تا تصمیم ایده‌آل‌تری بگیرید. سایت رهاورد365 یکی از محصولات شرکت پردازش اطلاعات مالی مبنا است. با بررسی صفحه بازار طلای سایت رهاورد می‌توانید تمامی اطلاعات لازم در مورد انواع طلا را بدست آورد.

زمان مناسب خرید یا فروش طلا و سکه در 1403

از مهارت‌های ضروری در زمان سودبخشی سرمایه‌گذاری روی طلا و سکه، شناخت بهترین زمان برای خرید است. فاکتورهای تاثیرگذار در تعیین بهترین زمان شامل قیمت دلار، قیمت اونس طلا، تاثیر وقایع سیاسی و اقتصادی، تاثیر عرضه و تقاضا و شرایط اقتصاد کلان (نرخ بهره، نرخ تورم و نقدینگی) است.

با همه مواردی که ذکر کردیم، نمی‌توانیم به‌طور دقیق تحلیل کنیم که در طی روزهای آینده سال 1403 قیمت طلا چگونه تغییر می‌کند. اما می‌توان گفت که بهترین زمان خرید در هرسال، نیمه اول سال است؛ چون در 6 ماهه اول طلا ثبات قیمت بیشتری دارد.

برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که قیمت طلا در ایران تحت‌تاثیر موارد بسیار اقتصادی و سیاسی است و با تغییر این عوامل می‌تواند یک‌شبه افزایش یا کاهش پیدا کند. البته این موضوع هم تا حدودی درست است.

برای پیش‌بینی بهترین زمان خرید سکه و طلا، نیاز است که بازار آن‌ها را به‌دقت مشاهده کنید، اخبار و رویدادهای مرتبط را پیگیری کنید و از ابزارهای تحلیلی بهره ببرید.

جمع‌بندی

بحران‌های مالی ممکن است در هرجایی و هر زمانی وجود داشته باشد که باعث ورشکستی‌ و رعب‌ووحشت در سراسر دنیا شده است. بااین‌حال افرادی بوده و هستند که به‌زیرکی و علم و دانش کافی این بحران‌ها را پشت سر گذاشته و حالا جزء میلیاردرهای جوامع خود محسوب می‌شوند.

از قدیم‌الایام تاکنون در زمان ناآرامی‌های جهانی بسیاری از مردم به‌عنوان یک سرمایه‌گذاری پایدار به طلا روی می‌آورند. اکنون نیز همین‌طور است. رشد تصاعدی قیمت طلا از گذشته تا به امروز، نشان از این دارد که این فلز می‌تواند در اشکال فیزیکی مختلف به‌عنوان بخشی از یک سبد متنوع در پرتفوی سرمایه‌گذاری شما باشد.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها