|
کدخبر: 334272

10 عامل تاثیرگذار بر قیمت شمش فولادی که باید بدانید!

کسب و کار 10 عامل تاثیرگذار بر قیمت شمش فولادی که باید بدانید!

 

به گزارش فولاد رامیار صنعت، فعال حوزه آهن و فولاد، عوامل مختلفی روی قیمت آهن آلات از جمله شمش فولادی تأثیر‌گذار است. این عوامل سبب کاهش یا افزایش قیمت شمش فولادی در بازار و به دنبال آن سایر مقاطع فولادی خواهد شد. شناخت دقیق این فاکتور‌ها، به تولید‌کنندگان و فعالان این حوزه کمک می‌کند تا روند قیمت‌گذاری درستی داشته باشند. از عوامل تأثیرگذار بر قیمت شمش آهن می‌توان به نوسان و تغییرات بازار ارز، میزان عرضه و تقاضا در بازار، قیمت مواد اولیه، نرخ شمش فولاد صادراتی، اخبار سیاسی و … اشاره کرد. در ادامه به صورت کامل به بررسی این عوامل و نحوه تأثیرگذاری آن روی بازار آهن آلات خواهیم پرداخت.

عوامل مؤثر روی قیمت شمش فولادی

1. نوسان و تغییرات بازار ارز

نوسان و تغییرات بازار ارز یکی از عوامل تأثیر‌گذار بر قیمت شمش آهن، است. از آنجایی که برخی از مواداولیه تولید شمش فولادی از کشور‌های دیگر وارد می‌شود، افزایش نرخ دلار سبب افزایش قیمت آن‌ها نیز خواهد شد. همچنین نوسان بازار ارز به صورت مستقیم بر بازار صادراتی کشور نیز تأثیر می‌گذارد. پس با توجه به این موارد، هرگونه تغییر و نوسان در بازار ارز، تغییرات بازار فولاد را به همراه خواهد داشت.

2. میزان عرضه و تقاضای بازار داخلی

میزان عرضه و تقاضا بازار داخلی فولاد، نقش اساسی در تعیین قیمت شمش فولادی دارد. همانطور که می‌دانید، شمش فولادی اولین و اصلی‌ترین متریال تولید مقاطع فولادی نظیر میلگرد است. از طرفی در طی سال‌های اخیر به سبب کاهش نقدینگی و سیاست‌های اشتباه، بازار مسکن دچار رکود شدیدی شده است. همین مسأله سبب کاهش تقاضا در بازار فولاد شده است.

کاهش تقاضای محصولات فولادی، سبب افت قیمت آن‌ها خواهد شد. در مقابل، هرچه تقاضای مقاطع فولادی در بازار افزایش یابد، به دنبال آن قیمت‌ها نیز بیشتر خواهد شد. طبق آمار و تحقیقات انجام شده، رکود بازار مسکن حداقل تا سه سال آینده همچنان پابرجا خواهد بود. این رکود نیز مثل یک سایه سنگین بر سر بازار فولاد، مانع از رشد و افزایش قیمت‌ها به صورت اصولی خواهد شد.

3. قیمت مواد اولیه تولید شمش آهن

برخی مواداولیه مورد نیاز تولید شمش آهن، از کشور‌هایی نظیر هند، چین، گرجستان و … وارد می‌شود. افزایش نرخ این متریال و همچنین نوسان قیمت دلار بر قیمت شمش آهن تأثیر بسزایی خواهد گذاشت.

4. نرخ شمش فولادی در بازار جهانی

از دیگر عوامل تأثیر‌گذار بر نرخ شمش فولادی می‌توان به نوسان قیمت آن در بازار جهانی و منطقه CIS اشاره کرد. با افزایش نرخ شمش آهن در بازار جهانی، قیمت‌ها در بازار داخلی نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

قیمت شمش فولادی

5. اخبار سیاسی داخلی و خارجی و شرایط کشور

اخبار سیاسی داخلی و خارجی نظیر اخبار جنگ، مذاکرات هسته‌ای و … سبب تغییرات اساسی قیمت‌ها در بازار فولاد خواهد شد. درسال‌های اخیر، اخبار مذاکرات هسته‌ای و برجام، نقش اساسی در نوسان قیمت‌ها در بازار فولاد داشته است.

6. نحوه عرضه در بورس کالا

تولیدکنندگان شمش فولادی می‌توانند بخشی از تولیدات خود را در بازار بورس کالا عرضه کنند. میزان عرضه و تقاضا شمش در بورس کالا، شرایط خرید، نحوه پرداخت و زمان تحویل شمش فولادی تأثیر زیادی در قیمت تمام شده شمش در بازار خواهد داشت.

هرچه میزان عرضه شمش فولادی در بازار صنعتی بورس کالا بیشتر باشد، قیمت‌ها کاهش پیدا خواهد کرد. در این بین اگر تقاضا و رقابت در بورس افزایش یابد، قیمت نهایی شمش آهن در بازار آزاد نیز بیشتر خواهد شد.

7. قیمت سنگ آهن و آهن اسفنجی

آهن اسفنجی اصلی‌ترین متریال تولیدکننده شمش فولادی است؛ به همین دلیل تغییر قیمت سنگ آهن و آهن اسفنجی به صورت مستقیم سبب تغییر در قیمت شمش خواهد شد. از طرفی آهن اسفنجی تنها در بورس کالا عرضه می‌شود. هرچه عرضه این محصول در بورس کمتر باشد و در مقابل رقابت و تقاضا بیشتر باشد، قیمت آن نیز افزایش خواهد یافت. با افزایش قیمت آهن اسفنجی در بورس کالا، شاهد افزایش قیمت سایر محصولات در بازار فولاد خواهیم بود.

8. تأثیر تغییرات آب و هوایی بر قیمت شمش آهن

در برخی از ماه‌های سال، محدودیت مصرف انرژی و به دنبال آن قطعی گاز و برق سبب کاهش تولیدات کارخانه‌های فولادی خواهد شد. این عامل افزایش قیمت شمش را به سبب کاهش عرضه در بازار، به همراه خواهد داشت.

10 عامل تاثیرگذار بر قیمت شمش فولادی

9. تأثیر حمل و نقل بر قیمت شمش فولادی

قیمت سوخت و کرایه‌های حمل و نقل دو عامل تأثیرگذار بر قیمت شمش و مقاطع فولادی است. خرید و فروش شمش فولادی، ملزم به صرف هزینه از کارخانه مقصد به کارخانه مبدا است. نوسان قیمت سوخت، سبب تغییرات قیمت محصولات فولادی نیز خواهد شد. با افزایش قیمت نفت و انواع سوخت، شاهد افزایش قیمت شمش اهن خواهیم بود.

10. تورم و نوسان بازار شمش آهن

افزایش تورم یکی از معضلات اقتصادی هر کشوری محسوب می‌شود. با افزایش نرخ تورم در هر کشور، قیمت تمامی محصولات و تولیدات به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد. قیمت شمش فولادی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

همچنین تصمیمات و سیاست‌های داخلی هر کشور، بر قیمت آهن آلات تولید شده توسط آن کشور تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال هرچه ارزش پول ملی در مقایسه با دیگر ارز‌ها کاهش یابد، هزینه تولیدات نیز افزایش می‌یابد. این عوامل سبب افزایش قیمت‌ها در بازار فولاد خواهد شد.

جمعبندی

قیمت شمش فولادی به عنوان اصلی‌ترین ماده اولیه تولید محصولات فولادی، تحت تأثیر عوامل مختلفی نوسانات زیادی را تجربه می‌کند. این فاکتور‌ها شامل نوسان بازار ارز، قیمت مواد اولیه، سیاست‌های داخلی و خارجی کشور، نرخ تورم، هزینه حمل و نقل و … است. بررسی این فاکتور‌ها به پیشبینی قیمت شمش آهن در آینده و تصمیم‌گیری اصولی برای خرید و فروش آن کمک زیادی می‌کند.

 

نویسنده: رپورتاژ

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها