|

ایتالیا مقصد محبوب دانشجویان ایرانی!!

کسب و کار ایتالیا مقصد محبوب دانشجویان ایرانی!!

 

 

در سال های اخیر رشد نرخ مهاجرت تحصیلی به ایتالیا برای دانشجویان ایرانی به طور چشم‌گیری افزایش پیدا کرده است. بر اساس گزارش وزارت علوم و آموزش کشور ایتالیا در سال تحصیلی ۲۱ - ۲۰۲۰ بیش از ۷۵۰۰ دانشجوی ایرانی در دانشگاه های ایتالیا مشغول به تحصیل هستند! این موضوع وقتی جالب تر می شود که به اسناد این گزارش دانشجویان ایرانی در جایگاه چهارم از لحاظ تعداد دانشجوی خارجی بعد از کشورهای رومانی، آلبانی و چین و بالاتر از کشوری مثل هند قرار دارند!

اما دلیل این استقبال دانشجویان ایرانی از ایتالیا چیست؟

دلیل اول: قانون حق تحصیل رایگان

این قانون که در میان ایرانیان به بورسیه استانی ایتالیا معروف شده است در بندهای ۳۳ و ۳۴ قانون اساسی کشور ایتالیا تعریف شده است، بر اساس این قانون دولت ایتالیا موظف است برای هر فرد امکان تحصیل رایگان برای مدت حداقل ۸ سال فراهم کند.

بر اساس این قانون هزینه تحصیلات دانشگاهی در ایتالیا بر اساس وضعیت مالی خانواده شخص دانشجو سنجیده می‌شود و بر این اساس دانشجو هزینه تحصیل خود را پرداخت می کند. این قانون شامل تمام افرادی که متقاضی تحصیل در ایتالیا عم از ایتالیایی و خارجی هستند می‌شود.

بر طبق این قانون دانشجویان متقاضی یک سری مدارک مالی سرپرست خود رو به زبان ایتالیایی ترجمه و به اداره بورس های دانشگاه ها تحویل می‌دهند، سپس اداره بورس دانشگاه بر اساس یک فرمول، عددی را محاسبه می‌کنند ( عدد ایزه) و بر اساس آن عدد یک رنکینگ لیست اعلام می‌کنند ( لیست برندگان بورسیه) و برندگان بورسیه از یک سری مزیت های مالی برخوردار خواهند شد:

۱- معاف از پرداخت شهریه.

دانشگاه های ایتالیا به طور سالیانه شهریه ای بین ۱۰۰۰ تا ۴۰۰۰ یورو در سال دریافت می‌کنند که در صورت برنده شدن این بورسیه فرد دانشجو شهریه ای پرداخت نخواهد کرد!

۲- دریافت یک مبلغ یورویی به صورت سالیانه:

فرد دانشجو در صورت برنده شدن بورسیه سالیانه مبلغی بین ۷ تا ۷۵۰۰ یورو در ۲ الی ۳ قسط دریافت می کند!

۳- استفاده یک یا دو وعده غذای رایگان در سلف های دانشگاه.

همچنین در صورت ظرفیت دانشجو امکان استفاده از خوابگاه دانشجویی را نیز دارد ولی مبلغ خوابگاه از کل وجه یورویی که دانشجو قرار هست دریافت کند کسر میگردد.

وجو‌د این بورسیه که به بورسیه استانی ایتالیا بین دانشجویان ایرانی شهرت دارد و همچنین دریافت بورسیه صرفا بر اساس شرایط مالی و نه علمی مهم‌ترین دلیل مهاجرت دانشجویان ایرانی به ایتالیا می باشد. همچنین برای دریافت این بورسیه دولت و دانشگاه های ایتالیا هیچ گونه تعهد کاری و مالی از شما درخواست نمی کنند.

دلیل دوم و برجسته مهاجرت دانشجویان ایرانی به ایتالیا شرایط به نسبت راحت دریافت ویزای تحصیلی ایتالیا می باشد. بر خلاف سایر کشور ها مثل آلمان، هلند و انگلستان که شما نیاز دارید تمکن بالایی به سفارت خانه های کشورهای ذکر شده ارائه دهید٬ سفارت ایتالیا صرفا یک گردش حساب ۶ ماهه و تمکن مالی ۶ هزار یورویی( برای یک سال) به صورت ریالی از دانشجو درخواست می‌کند.

دلیل دوم: دانشگاه های بسیار با کیفیت ولی با شرایط پذیرش به نسبت راحت.

ایتالیا در بین ۵۰۰ دانشگاه برتر دنیا ۱۶ نماینده دارد و بهترین آنها دانشگاه پلی‌تکنیک میلان با رتبه ۱۱۱ جهانی به مقصد محبوبی برای دانشجویان ایرانی تبدیل شده است. شما با داشتن معدل بالای ۱۵.۵ و نمره زبان حداقل آیلتس ۶، شانس پذیرش از این دانشگاه را دارید.

ویزای تحصیلی ایتالیا

دلیل سوم: شرایط به نسبت آسان دریافت اقامت دائم ایتالیا.

شما به عنوان دانشجو در ایتالیا این شانس رو دارید که پس از ۵ سال زندگی در ایتالیا و‌ با پرداخت یک سال مالیات اقامت دائم ایتالیا رو دریافت کنید.

همه ی موارد گفته شده بعلاوه نزدیکی فرهنگ ایرانی با ایتالیایی، آب و هوای معتدل و بی نظیر ایتالیا و انواع و اقسام غذاهای خوشمزه همگی دست به دست هم داده اند که کشور ایتالیا هر ساله بیشتر مورد توجه دانشجویان ایرانی برای ادامه تحصیل قرار گیرد.

همچنین توجه دانشگاه های ایتالیایی به جذب دانشجویان ایرانی در سال های اخیر بسیار رشد قابل توجهی داشته است به طوری که پنج دانشگاه مطرح این کشور یعنی: دانشگاه پلی تکنیک میلان، سپینزا شهر رم، دانشگاه بلونیا، دانشگاه پادووا و دانشگاه پلی تکنیک تورین درصد قابل توجهی دانشجوی ایرانی دارند و یکی از بزرگ‌ترین انجمن های دانشجویی فارسی زبان که با دانشگاه پلی تکنیک تورین جهت پیگیری مشکلات دانشجویان فارسی زبان همکاری می کند انجمن دانشجویان ایرانی ساکن تورین می باشد. یا به‌ عنوان مثال در سال تحصیلی ۲۲- ۲۰۲۱ دانشگاه تورورگاتا شهر رم در رشته توریسم و گردشگری بیش از ۱۵۰ دانشجوی ایرانی پذیرفته است!

ایتالیا که از دیر باز همیشه برای ما ایرانی ها کشوری صرفا برای سفر و خوشگذرانی بوده است در طی این سال ها دارد به یکی از بزرگ‌ترین مراکز جامع ایرانی در جنوب اروپا تبدیل می‌شود!

سخن پایانی

با توجه به شرایط بسیار جذابی که دانشگاه های ایتالیا برای تحصیل دانشجویان ایرانی فراهم کرده اند٬ ساناگیتی (https://sanagiti.com/) با بهره گیری از پلتفرم هوشمند خود٬ اطلاعات بیش از ۷۵۰ رشته تحصیلی دانشگاه های ایتالیا را به صورت رایگان در اختیار متقاضیان تحصیل در ایتالیا قرار داده است تا بتوانند به راحتی مسیر آینده خود را انتخاب کنند.

 

نویسنده: رپورتاژ
کدخبر: 335886

ارسال نظر

 

آخرین اخبار