|

وام طلا چیست و کدام بانک وام طلا می‎دهد؟

کسب و کار وام طلا چیست و کدام بانک وام طلا می‎دهد؟

 

در وضعیت اقتصادی کشور عزیز ما، وام گرفتن همیشه راه‌حلی کمک‌کننده و سودبخش برای رسیدن به اهداف مالی بوده است. بانک‌ها نیز همیشه برنامه‌های متنوعی برای وام‌‎دهی به مشتریانشان دارند. یکی از وام‌های جدیدی که به‌تازگی مطرح شده و در اختیار هم‌وطنان قرار گرفته است، وام طلاست. وام با طلا را فقط بعضی از بانک‌ها ارائه می‌دهند و شرایط خاصی دارد که در ادامه، درباره هر دو موضوع صحبت خواهیم کرد.

وام طلا چیست؟

در سال 1403، بانک‌ها وام جدیدی ارائه دادند به نام وام طلا. یعنی مشتریان می‌توانند مقدار معین شده‎ای طلا به‌عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار بدهند و به ازای آن، میزان مشخصی وام کم سود دریافت کنند. در حال حاضر می‌توان از بانک‌های ملی و بانک کارگشایی، زیر مجموعه آن، این وام را دریافت کرد. بعضی از مؤسسات مالی خصوصی نیز، وام با طلا می‌دهند. با این حال توصیه می‌کنیم از بانک‌های معتبر وام بگیرید. برای دریافت این وام دیگر نیازی به داشتن ضامن نیست. بعد از تکمیل بازپرداخت در مدت زمان معین نیز، وثیقه به شما باز می‌گردد. اما اگر در این مدت وام را تسویه نکنید، بانک طلای شما را ضبط می‌کند.

اشتباه نکنید! این وام برای خرید طلا نیست. بلکه شما طلا را در اختیار بانک قرار می‌‎دهید تا به‌عنوان ضامنتان عمل کند و بتوانید از بانک وام فوری برای رفع مشکل بگیرید. این وام، جزء وام‌های فوری است و بانک وظیفه دارد بدون معطلی، مبلغ وام را به حسابتان واریز کند.

انواع وام طلا را بشناسید!

حالا که این نوع وام را به‌خوبی شناختید، سری به انواع آن بزنیم. این وام را در دو نوع وام جعاله و وام قرض‌الحسنه، در اختیار مشتریان قرار می‌دهند.

وام طلا قرض‌الحسنه 

میزان این وام 5 میلیون تومان است و باید بابت دریافت آن 4 درصد سود و 7 درصد کارمزد بپردازید. برای دریافت این وام باید 25 گرم طلا به بانک بدهید. بازپرداخت آن نیز یک‌ساله است. یعنی باید در پایان سال، آن را به صورت یک‌جا پرداخت کنید.

وام جعاله

برای دریافت وام جعاله طلا، باید 20 تا 60گرم طلا را به‌عنوان وثیقه در اختیار بانک بگذارید. برای اینکه بتوانید این وام را بگیرید، باید یک حساب سپرده حداقل شش ماهه داشته باشید. سود آن نیز 23 درصد است که نسبت به وام‎های دیگر، سود زیادی به نظر می‌آید. این وام هم اقساط ماهانه ندارد و بعد از گذشت یک سال، باید آن را یکجا پرداخت کنید.

خرید طلای آب شده از گلدیکا چه مزایایی دارد؟

 

شرایط گرفتن وام با طلا چیست؟

برای گرفتن وام طلا شرایط پیچیده‌ای اعمال نشده است. فقط باید مدارک مورد نیاز و میزان طلای لازم را به بانک ارائه بدهید. مدارک لازم نیز شامل فاکتور طلاها و مدارک شناسایی مثل کارت ملی و شناسنامه است. البته که باید در بانک مدنظرتان یک حساب سپرده نیز باز کرده باشید. بازپرداخت این وام‌ها یک‌ساله است. در ادامه شرایط گرفتن وام طلا بانک ملی و کارگشایی را با هم مرور می‌کنیم.

شرایط گرفتن وام طلای بانک ملی

شرایط گرفتن وام طلا بانک ملی چندان پیچیده نیست. ابتدا باید یک حساب سپرده قرض‌الحسنه در این بانک داشته باشید. مانند هر کار اداری دیگری، مدارک هویتی مثل شناسنامه و کارت ملی‎تان را ارائه بدهید. حداقل میزان طلا برای وثیقه 20 گرم و حداکثر میزان آن 60 گرم است. حتما باید فاکتور طلاها را نیز ارائه بدهید. همان‌طور که گفتیم برای گرفتن این وام نیازی به ضامن نیست و طلا، ضامن شما می‌شود. بعد از آنکه میزان طلای مدنظرتان را در اختیار بانک گذاشتید، می‌توانید همزمان، چند وام بگیرید و محدودیتی در این باره وجود ندارد. سود این وام نیز از 4 درصد تا 20 درصد متغیر است و بستگی به میزان وام شما دارد. برای دریافت این وام نیازی نیست به بانک سفته بدهید. برای گرفتن وام از این بانک به چه مقدار طلا نیاز دارید و چقدر وام می‌توانید بگیرید؟ جدول زیر را بخوانید:

نوع وام

میزان طلا برای وثیقه

سود وام

زمان بازپرداخت

مبلغ وام

وام طلا قرض‌الحسنه

30 گرم

4 درصد

یک‌ساله

2 میلیون تومان

وام طلا جعاله

100 گرم

20 درصد

یک‌ساله

20 میلیون تومان

گرفتن وام با طلا از بانک کارگشایی

گفتیم که بانک کارگشایی زیر مجموعه بانک ملی است و این بانک هم وام با طلا می‌‎دهد. شرایط گرفتن وام با طلا از بانک کارگشایی، درست مانند بانک ملی است. یعنی باید حساب سپرده داشته باشید، فاکتور طلا را ارائه کنید و مدارک شناسایی‎تان را در کنار طلاها، به بانک بدهید. این بانک نیز هر دو نوع وام طلا قرض‌الحسنه و وام طلا جعاله را ارائه می‌‎کند و شرایط آن نیز مانند بانک ملی است که در جدول بالا آن را بررسی کردیم.

نحوه دریافت وام طلا از بانک رسالت

بانک رسالت نیز جزء بانک‌هایی بود که وام طلا می‎داد. برای دریافت وام طلا از این بانک در کنار طلا، می‌‎توانستید سکه را هم به‌عنوان وثیقه در اختیار بانک قرار بدهید. اما از سال 1399، به علت وجود بعضی مشکلات، این وام متوقف شد. بنابراین در حال حاضر بانک رسالت این نوع وام را ارائه نمی‌دهد.

برای خرید طلا وام بگیریم یا با وثیقه کردن طلا وام بگیریم؟

به نظر شما این نوع وام چه محدودیت‌هایی دارد؟ همان‌طور که می‌بینید مبلغ وام در ازای میزان طلایی که باید وثیقه بگذارید به‌صرفه نیست! سقف این وام 22 میلیون تومان است و باید برای دریافت آن 130 گرم طلا به بانک بدهید. از طرف دیگر، میزان سود و کارمز بانک نیز نسبت به مبلغ وام، بیش از اندازه است. بنابراین چندان توصیه نمی‌کنیم که طلاهایتان را برای گرفتن این مقدار وام در اختیار بانک قرار بدهید.

 

گلدیکا، بازار امن طلاست

حالا برای خرید طلا چطور؟ آیا می‌صرفد که برای خرید طلا وام بگیریم؟ باید بگوییم این موضوع نیز بستگی به هدف شما از خرید طلا دارد. اگر قصد دارید طلا را به‌عنوان سرمایه بخرید، بله! طلا همیشه سودده بوده و در طی سال‎های اخیر، افزایش قیمت داشته است. درصورتی‌که به‌خاطر تورم ارزش پول هر روز کمتر می‌شود و اقساط وام بعد از گذشت مدتی، دیگر ناچیز به نظر می‌رسند. البته! اینکه چه نوع طلایی می‎خرید نیز مهم است. قطعاً اگر طلای آب شده بخرید، سود بیشتری خواهید کرد. چون روی اصل طلا معامله می‌کنید و دیگر سود، مالیات یا اجرت نمی‌پردازید. برای خرید طلای آب شده آنلاین، می‌توانید روی سامانه گلدیکا، حساب باز کنید.

هرآنچه را گفتیم که باید درباره وام طلا می‌دانستید. شرایط وام طلای بانک ملی و دیگر بانک‎ها را نیز بررسی کردیم. بعضی از مؤسسات خصوصی هم وجود دارند که وام با طلا می‌دهند. اگر می‎خواهید سراغ این نوع مؤسسات برویم، حتماً مجوزهای آن‌ها را بررسی کنید و اعتبارشان را بسنجید. شما قرار است یکی از سرمایه‌‎های اصلی‎تان را در اختیار آن‌ها قرار بدهید! پس همه جوانب احتیاط را رعایت کنید.

 

نویسنده: رپورتاژ
کدخبر: 335893

ارسال نظر

 

آخرین اخبار