|

مقایسه استابلایزرهای سرووموتوری و رله‌ ای

کسب و کار مقایسه استابلایزرهای سرووموتوری و رله‌ ای

 

در این مطلب می‌خواهیم با شما از مقایسه استابلایزرهای سرووموتوری و رله‌ ای حرف بزنیم. هر 2 دستگاه کارکردهای یکسانی دارند و وظیفه‌ای که روی دوش‌شان هم نهاده شده تا حد زیادی یکسان است. اما چیزی که بین این 2 تمایز ایجاد می‌کند، عملکرد و هدف‌شان است.

کسی که می‌خواهد مدل خاصی از آن‌ها را برای مقصدی به خدمت بگیرد، باید از هدف خود آگاهی بسیار زیادی داشته باشید و تفاوت دستگاه‌ها را هم به‌خوبی بشناسد. پس اگر به چنین اطلاعاتی نیاز دارید، تا انتهای مطلب همراه ما باشید.

استابلایزر رله‌ای چیست و چگونه کار می‌کند؟

این دستگاه الکترونیکی می‌تواند با استفاده از یک ترانس چندسر که به اتوترانس معروف است، همراه با چند رله ولتاژ خروجی را تنظیم کند. ترانس‌ و رله‌های متصل به آن کار تثبیت ولتاژ خروجی را انجام خواهند داد. هروقت ولتاژ ورودی تغییر می‌کند، یک مدار تشخیص‌دهنده ولتاژ وجود دارد که سطح ولتاژ خروجی را اندازه‌گیری خواهد کرد.

وقتی ولتاژ خروجی در محدوده‌ای که انتظار داریم نباشد، رله برای تنظیم ولتاژ خروجی به خروجی دیگری که سطح ولتاژ مناسب را داراست، اصطلاحا اتوترانسفورماتور سوئیچ خواهد کرد. تا زمانی که ولتاژ خروجی تثبیت شود، این روند ادامه‌دار خواهد بود.

مثالی از شکل کار استابلایزر رله‌ای

پیش‌از اینکه بخواهیم به مقایسه استابلایزرهای سرووموتوری و رله‌ ای بپردازیم، باید با نحوه کار هرکدام به‌خوبی آشنا شویم و حالا با یک مثال طرز کار استابلایزر رله‌ای را بهتر بررسی خواهیم کرد. فرض کنید که ولتاژ مطلوب مورد نظر ما 220 ولت است. اگر ولتاژ به 190 ولت برسد، مدار تشخیص‌دهنده 30 ولت کاهش را تشخیص خواهد داد.

حالا نوبت مدار کنترلر است که دستور 30 ولت افزایش ولتاژ را ازطریق رله به اتو ترانسفورماتور صادر کند. معمولا اختلاف هر پله اتو ترانسفورملتور 20 ولت است. برای همین 30 ولت کاهش در تپ‌های اتوترانس یا همان پله که در مثال نام بردیم، وجود ندارد.

این یعنی، برای تنظیم ولتاژ، استابلایزر رله‌ای یک پله افزایش خواهد داشت و ولتاژ را روی 210 تنظیم خواهد کرد. البته می‌تواند با 2 پله افزایش آن را روی 230 ولت نیز تنظیم کند. مشکل اصلی این سیستم دقیقا همین است که باعث می‌شود ما هیچ‌گاه ولتاژ تراز 220 نداشته باشیم و همیشه اطراف آن ولتاژ دریافت کنیم.

بررسی مزیت‌ها و معایب استابلایزر رله‌ای

قیمت ارزان، تعمیر آسان، ابعاد کوچک و وزن کم از مهم‌ترین مزیت‌هایی بوده که ممکن است افرادی را ترغیب کند تا بخواهند به ‌سراغ چنین استابلایزرهایی بروند. در کنار تمامی این مزیت‌ها مشکلاتی وجود دارد که باید آن‌ها را هم در نظر گرفت و بررسی کرد.

این نوع استابلایزر به‌دلیل خال‌زدن رله ممکن است که به تعمیرات زیادی نیاز داشته باشد. حساسیت کم و پرش ولتاژ در زمان تنظیم از دیگر مشکلات آن است. عدم وجود تپ‌های کافی در اتوترانس سبب می‌شود که دقت این دستگاه نیز پایین بیاید. کاربرد این رله برای لوازم‌خانگی و کامپیوترهای خانگی است.

استابلایزر سرووموتوری چیست؟

در بحث مقایسه استابلایزرهای سرووموتوری و رله‌ ای نوبت به تعریف استابلایزر سرووموتوری می‌رسد. این دستگاه در دسته دستگاه‌های الکترومکانیکی قرار می‌گیرد. آن را می‌توانیم متشکل از ترانسفورماتور، سروو موتور و مدار کنترلر بدانیم. در این سیستم نوسان پس‌از تشخیص‌داده‌شدن توسط مدار، ازطریق سروو موتور تنظیم خواهد شد. سروو موتور روی یک ترانس حلقوی به نام واریاک سوار است.

حرکت زغال متصل به سروو روی ترانس حلقوی به‌طور پیوسته بدون پرش ولتاژ، نیم‌ولت نیم‌ولت تغییر پیدا می‌کند. یخچال‌ فریزر، لباسشویی، اینورتر کولر گازی، تجهیزات صنعتی موتوری، جاروبرقی، تجهیزات پزشکی و بسیاری موارد دیگر که بارهایی از جنس موتور دارند می‌توانند از چنین استابلایزری کمک بگیرند.

با مزیت‌ها و معایب استابلایزر سرووموتوری بیشتر آشنا شوید

حساسیت بسیار بالا برای اعمال تغییر ولتاژ سبب می‌شود که در دستگاه‌های حساس ما بتوانیم دقیق‌ترین مقدار ولتاژ را تنظیم کنیم. خروجی ولتاژ زمانی که تثبیت می‌شود، در استابلایزر سرووموتوری دیگر پرش نخواهد داشت. این محصول دارای LCD و توانایی تحمل بار اضافی است.

تکنولوژی ساخت آن کمک می‌کند که بتواند در برابر حرارت، مقاومت بالایی داشته باشد. در کنار تمامی این ویژگی‌های مثبتی که گفته شد، برخی ویژگی‌های منفی نیز وجود دارند که دیگران را از تهیه چنین محصولی باز خواهند داشت. برای نمونه قیمت بالای این محصول و تعمیرات پیچیده آن بخش مهمی از معایب چنین دستگاهی است.

مقایسه استابلایزرهای سرووموتوری و رله‌ ای؛ حرف آخر در مقایسه

در مقایسه استابلایزر رله‌ای و سروو موتوری ما به یک نکته مهم می‌رسیم، آن هم این است که عمده تفاوت این 2 محصول در روش کنترل و تنظیم ولتاژ خروجی است. نوع رله‌ای با تپ‌های اتوترانسفورماتور و قطع و وصل‌کردن آن‌ها ولتاژ خروجی را تنظیم خواهد کرد.

نوع سرووموتوری با کنترل ولتاژ خروجی هر نوسانی که وجود داشته باشد، آن را مدیریت، و ولتاژ خروجی را به‌صورت پیوسته تنظیم خواهد کرد. در نوع سرووموتوری افزایش پله‌پله و پیوسته باعث می‌شود که تجهیزات برقی حساس دچار آسیب نشوند.

بهترین راه برای تهیه استابلایزرهای سرووموتوری و رله‌ ای

راه‌های مختلفی پیش روی شما وجود دارد؛ اما قطعا یکی از بهترین گزینه‌ها برای‌تان مراجعه به فروشگاه ساوا الکتریک است. ساوا الکتریک با سابقه‌ای که دارد، می‌تواند محصولی تضمین‌شده را با بهترین قیمت و کیفیت به‌دست‌تان برساند.

درزمینه‌ای که راجع‌به آن صحبت کردیم، درحال‌حاضر برند گلداستار کره حرف اول را می‌زند که مدل‌های مختلف سرووموتوری آن در مدل‌های عمودی و دیواری در فروشگاه ساوا الکتریک به‌فروش می‌رسند.

مقایسه استابلایزرهای سرووموتوری و رله‌ ای به ما نشان داد که اگر هدف خود را پیدا کنید، می‌توانید به محصول مورد نظرتان هم برسید و بهترین نتیجه را از آن بگیرید. پس اگر قصد تهیه چنین محصولی را دارید، روی کمک فروشگاهی که به شما معرفی‌اش کردیم، حساب کنید.

جمع‌بندی

به ایستگاه پایانی مقایسه استابلایزرهای سرووموتوری و رله‌ ای رسیدیم. مشخصا اینکه شما بخواهید از کدام نوع برای مقاصد خود استفاده کنید، کاملا وابسته به همان هدف اولیه شما است. اگر دستگاه‌هایی در اختیار داشته باشید که حساس هستند و باید ولتاژ خروجی آن‌ها به‌دقت تنظیم شود، ارزشش را دارد که بخواهید هزینه کنید و استابلایزرهایی حرفه‌ای‌تر بخرید.

اما اگر این مسئله برای شما اهمیتی ندارد و ازطرفی دستگاه‌تان هم نسبت به ولتاژ‌های غیردقیق و تنظیم آن حساس نیست، از نوع رله‌ای کمک بگیرید تا به‌صرفه‌تر هزینه کرده باشید. از شما ممنونیم که تا انتهای مطلب همراه ما بودید. امیدواریم از این مطالب بیشترین استفاده را کرده باشید.

 

نویسنده: رپورتاژ
کدخبر: 336233

ارسال نظر