|

تحولات و تأثیرات ریخته‌گری مدرن در پیشرفت‌ فناوری

کارگاه ریخته گری را می‌توان یکی از مهم‌ترین صنایع دانست که وجود آن به پیشرفت دیگر صنعت‌ها کمک می‌کند. اما تحولات این نوع کارگاه‌ چه تاثیری در پیشرفت فناوری و سایر صنایع گذاشته است؟

کسب و کار تحولات و تأثیرات ریخته‌گری مدرن در پیشرفت‌ فناوری

ریخته‌گری، فرآیندی است که در آن فلزات را ذوب و در قالبی به‌خصوص می‌ریزند تا بتوان قطعاتی کاربردی تولید کرد. رشد و پیشرفت بسیاری از صنایع، تنها زمانی امکان‌پذیر است که ریخته‌گری، فلزات مورد نیاز آن‌ها را تامین کند. به همین دلیل تحولات زیادی در این صنعت به‌وجود آمد که در ادامه با آن‌ها و تاثیراتی که داشته‌اند آشنا می‌شوید.

 

در ریخته‌گری مدرن چه تحولاتی رخ داده است؟

کارگاه ریخته گری قدمت بالایی دارد و نسل بشر از گذشته تاکنون با استفاده از فرآیند ریخته‌گری توانست ابزار و لوازم مورد نیاز خود را در اشکال متفاوت تولید کند. البته گذر زمان، تاثیرات چشم‌گیری در این صنعت داشته و همواره روش‌های جدیدی برای تولید قطعات مورد نیاز، ابداع شده است.

امروز در این صنعت شاهد استفاده از روش‌های کاربردی هستید که هرکدام برای تولید قطعاتی خاص مناسب‌اند. در ادامه به‌طور مختصر با رایج‌ترین روش‌های مورد استفاده در کارگاه‌های ریخته‌گری از گذشته تا کنون، آشنا خواهید شد.

ریخته‌گری با استفاده از قالب‌های گلی

قالب‌ گلی، از ابزارهای قدیمی به‌شمار می‌آید که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت. این ابزار ساده، امکان ساخت قطعاتی با جزئیات دقیق و ظرافت بالا را فراهم نمی‌ساخت. ازاین‌رو نیاز به روش‌های جایگزین داشت.

ریخته‌گری با استفاده از قالب‌های فلزی

اولین گام در پیشرفت کارگاه ریخته گری را می‌توان استفاده از قالب‌های فلزی برای ساخت قطعات دانست. در ساخت این قالب‌ها معمولا از مس و برنز استفاده می‌شد و قطعات تولیدشده توسط آن‌ها دقت و ظرافت بیشتری نسبت به نمونه‌های گلی داشتند.

ریخته‌گری ماسه‌ای

یکی از محبوب و آسان‌ترین روش‌های نوین در ریخته‌گری، استفاده از ماسه فشرده برای ساخت قالب است. در این‌ روش، پس‌از اینکه مواد مذاب سرد شدند و شکل مورد نظر را گرفتند، باید قالب را باز کرد تا فرآیند خارج‌سازی قطعه انجام شود. ریخته‌گری ماسه‌ای از سرعت بالایی برخوردار است.

ریخته‌گری دقیق؛ روشی پیشرفته در تولید قطعات

ریخته‌گری ماسه‌ای که هم‌اکنون نیز در کارگاه ریخته‌گری و به‌خصوص برای صنعت خودروسازی و ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد، آن دقتی را که باید در تولید برخی قطعات داشته باشد، ندارد. ازاین‌رو تحولی عظیم در صنعت ریخته‌گری به‌وجود آمد تا نیاز تمام صنایع برطرف شود.

در ریخته‌گری دقیق، از قالب‌های investment casting استفاده می‌شود. این قالب‌ها دقت و ظرافت قطعات را تا حد زیادی افزایش می‌دهند و می‌توان گفت این تحول، مسیر جدیدی را پیش روی صنعت ریخته‌گری قرار داده تا امکان تولید قطعات مختلف با پیچیدگی و ظرافت‌ به‌خصوص، وجود داشته باشد.

کدام فناوری ها تحت تاثیر تحولات انواع کارگاه ریخته‌ گری گسترش یافته‌اند؟

ریخته- گری

با وجود روش‌های جدید، امکان ساخت قطعاتی با اشکال پیچیده و ظرافت بالا وجود دارد. این قطعات در صنایع مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند و باعث گسترش آن‌ها می‌شوند. در ادامه با تاثیرات کلی تحولات این حوزه بر فناوری‌های مختلف آشنا خواهید شد.

تاثیر ریخته‌گری در ساخت موتور بخار

کارگاه ریخته‌ گری از گذشته‌های بسیار دور به گسترش فناوری کمک کرده است. یکی از اختراعات بشر که تحت تاثیر این صنعت به‌وجود آمد، موتور بخار است. جمیز وات در قرن هجدم توانست با استفاده از ریخته‌گری، قطعاتی تولید کند که در ساخت موتور بخار موثر واقع شدند.

ریخته‌گری و اختراع چاپ

اختراع چاپ به قرن پانزدهم میلادی برمی‌گردد. یوهانس گوتنبرگ در آن زمان نوعی قالب ریخته‌گری تولید که با استفاده از آن می‌شد حروف را چاپ کرد. این کار گوتنبرگ، نوعی انقلاب در این صنعت بود و باعث افزایش سرعت انتشار اطلاعات و مطالب مختلف در جهان شد.

ریخته‌گری و صنعت خودروسازی

با شروع قرن بیستم، ساخت کارگاه ریخته گری اهمیت بیشتری پیدا کرد. چراکه با کمک این صنعت و با استفاده از روش‌های ریخته‌گری، امکان تولید قطعات انواع خودرو و بدنه آن‌ها به‌وجود آمد.

این صنعت به پیشرفت حوزه خودروسازی کمک شایانی کرد. چراکه امکان تولید قطعات بیشتر و در نتیجه ساخت انبوه خودرو فراهم شد. البته فرآیند ریخته‌گری با تحولات نوین خود، امروز نیز در این صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد و می‌توان با کمک آن، به افزایش کیفیت قطعات و کارایی آن‌ها تا حد زیادی کمک کند.

تاثیر ریخته‌گری در حمل‌ونقل

وسایل حمل‌ونقل مانند قطار، اتوبوس و هواپیما به قطعات پیچیده و موتورهای پیشرفته نیاز دارند. فرآیند ریخته‌گری نوین، با پیشرفت‌های خود و تحولات عظیمی که با آن‌ها روبه‌رو شد، امکان تولید این قطعات ظریف، پیچیده و دقیق را فراهم می‌کند.

تاثیر ریخته‌گری در حوزه پزشکی

فلزات پیشرفته‌ای که در صنعت پزشکی کاربرد دارند باید از ویژگی‌هایی مانند استحکام و بی‌تاثیری در عملکرد کلی دستگاه‌ها برخوردار باشند. کارگاه ریخته گری امکان ساخت این نوع قطعات برای این حوزه مهم را فراهم می‌کند.

تاثیر ریخته‌گری در صنعت برق و انرژی

فرآیند ریخته‌گری به ایجاد شرایطی مناسب برای تولید و توزیع برق کمک می‌کند. به‌طور کلی در کارگا‌ه‌های ریخته‌گری می‌توان قطعات مورد نیاز توزیع برق مانند ژنراتورها و توربین‌های بخار را تولید کرد. همچنین امکان ساخت قطعات مورد نیاز برای ساخت دیگ‌های بخار و راکت‌های هسته‌ای وجود دارد.

کارگاه ریخته گری سهند آذرین؛ پیشگام در گسترش فناوری

فولاد

سهند آذرین کارگاه ریخته گری است که از روش‌های نوین برای تولید انواع قطعات پیچیده استفاده می‌کند. این کارگاه همواره در تلاش است تجهیزات و لوازم مورد نیاز صنایع مختلف را با بهترین کیفیت در اختیار آن‌ها قرار دهد.

از انواع خدمات ریخته‌ گری که در کارگاه پیشرفته سهند آذرین ارائه می‌شود می‌توان به ریخته‌گری برنز، آلومینیوم، دقیق، چدن، برنج، چدن خاکستری و چدن داکتیل اشاره کرد. این تنوع بالا به صنایع امکان می‌دهد با توجه به نیاز خود، قطعاتی با کیفیت مناسب و قیمت مقرون‌به‌صرفه پیدا کنند.

جمع‌بندی

وجود کارگاه ریخته گری از گذشته تاکنون اهمیت داشته است. در این نوع کارگاه با استفاده از فرآیند ریخته‌گری، قطعات پیچیده فلزی با کمک قالب‌های مناسب تولید می‌شوند تا در صنایع مورد استفاده قرار بگیرند.

تحولات ریخته‌گری در گسترش فناوری‌های مختلف نیز تاثیر داشته است. به‌گونه‌ای که درحال‌حاضر صنعت پزشکی، برق، خودروسازی، حمل‌ونقل و چاپ تحت تاثیر این صنعت پیشرفت چشم‌گیری داشته‌اند. مجموعه سهند آذرین یکی از کارگاه‌های فعال در این حوزه است که با روش‌های نوین، به ساخت قطعات دقیق و باکیفیت مورد نیاز صنایع کمک می‌کند.

نویسنده: رپورتاژ
کدخبر: 337500

ارسال نظر