|
کدخبر: 312637 شبنم درخشان

هوش مصنوعی/دانشگاه علوم پزشکی ایران/ خود مراقبتی

گردش مالی ۳۱ میلیارد دلاری هوش مصنوعی در اقتصاد سلامت / پوشش ۵ درصدی بیمه ها درپیشگیری از بیماری ها

قانعی با اشاره به ارزش و گردش مالی ۳۱ میلیارد دلاری به‌کارگیری هوش مصنوعی در حوزه سلامت گفت: تا سال ۲۰۳۰ ،هدف ایران دستیابی به یک درصد این گردش مالی است.

آموزشی گردش مالی ۳۱ میلیارد دلاری هوش مصنوعی در اقتصاد سلامت / پوشش ۵ درصدی بیمه ها درپیشگیری از بیماری ها

عبدالرضا پازوکی،  رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران در رویداد هوش مصنوعی و سلامت با محوریت دستیار خود مراقبتی هوشمند به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: هوش مصنوعی مقوله‌ای است که سرنوشت بشریت را دچار تحولی جدی می‌کند که یکی از مهم‌ترین آن  جنبه‌های عملی در زمینه سلامت است.

وی ادامه داد: در دانشگاه علوم پزشکی ایران از شهریور ۱۴۰۰ با همکاری روسای سابق دانشگاه و کارشناسان، ۷ هدف برای این دانشگاه در نظر گرفته شد. یکی از این ۷ هدف، بحث هوش مصنوعی است و بر اساس انتظار رهبر معظم انقلاب در زمینه قرار دادن ایران در بین ۱۰ کشور برتر دنیا در زمینه هوش مصنوعی، مسئولیت دانشگاه ها و ... معاون علمی و فناوری رئیس جمهور دو برابر شده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی ایران خاطرنشان کرد: این دانشگاه در زمینه هوش مصنوعی با دانشگاه های وزارت علوم و دانشکده‌های فنی و مهندسی همکاری دارد که در این زمینه با دانشگاه‌های شریف، علم و صنعت، تهران و امیرکبیر جای تشکر دارد. تولید محصولات و چاپ مقاله در این زمینه ادامه دارد، به عنوان مثال دو مقاله در جراحی چاقی منتشر شده است و این روند در سایر زمینه‌ها انجام خواهد شد.

هوش-مصنوعی

کاهش ۵۰درصدی بیماری های غیرواگیر با کمک دستیار هوشمند خودمراقبتی

مصطفی قانعی، دبیر ستاد توسعه اقتصاد سلامت دانش بنیان معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این مراسم با اشاره به بازار جهانی سلامت الکترونیک گفت: شرکت‌هایی که قصد فعالیت در این زمینه را دارند باید ضامن جامعه‌ای سالم و الگوهای آنها مردم محور، تقاضا محور و داده محور و در نهایت استاندارد خدمات سلامت الکترونیکی آنها باشد. بر اساس شواهد باشد.

قانعی ادامه داد: ۵۰ درصد بیماری های غیرواگیر به دلیل سه مشکل کم تحرکی، تغذیه نامناسب و استعمال دخانیات رخ می دهد که باید در دسته بندی قرار گیرند. دیابت و فشار خون اضافه شده است، بنابراین کاهش بیماری های غیر واگیر با دستیار خودمراقبتی هوشمند قابل تحقق است. بی‌خوابی نیز یکی از مشکلاتی است که در ۹۰ درصد بیماری ها شایع است که با دستیار هوشمند خودمراقبتی قابل حل است.

دبیر ستاد توسعه اقتصاد سلامت دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: رشد سواد سلامت و گسترش تغذیه سالم همراه با تقویت خدمات باروری و واکسیناسیون را نیز می توان با کمک دستیار هوشمند خودمراقبتی بهبود بخشید.

قانعی با اشاره به ارزش و گردش مالی ۳۱ میلیارد دلاری استفاده از هوش مصنوعی در حوزه سلامت تا سال ۲۰۳۰ ، که هدف ایران دستیابی به یک درصد از این گردش مالی است، افزود: یکی از نهادهای مهم در این زمینه بیمه ها هستند و بر اساس مفاد قانون برنامه هفتم توسعه، بیمه ها باید ۵ درصد را در حوزه پیشگیری اختصاص دهند. اعم از ورزش، تغذیه، سلامت روان و پیشگیری از استعمال دخانیات، برای کاهش تجویز آزمایش و دارو باید هزینه های بهداشتی کاهش یابد و علاوه بر آن سلامت افراد جامعه نیز افزایش یابد.

وی به یکی از مصادیق توسعه پلتفرم دیجیتال با تمرکز بر بیماری سرطان ریه اشاره کرد و گفت:  در استان قم نیز با تمرکز بر روی فایل الکترونیکی رشته بیماری سرطان پستان با حمایت بنیاد خیریه مکسا طراحی‌های لازم انجام شده است. همچنین از این نوع همکاری‌های فناورانه می‌توان در زمینه ارائه خدمات به زائران اربعین نام برد.

هوش-مصنوعی2

تدوین سند جامع سلامت الکترونیک با چشم انداز ۵۰ساله

 فاطمه محمدبیگی نماینده مجلس و رئیس کمیسیون سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در این مراسم اظهار داشت: در ابتدای مجلس یازدهم ۱۵چالش در حوزه سلامت وجود دارد. مشخص شد که برخی از آن موارد شامل افزایش سرطان، عدم توجه به پیشگیری، تعدد درمان ها، افزایش حوادث، تغذیه و امنیت غذایی و بحث آگاهی بهداشتی است که به همین دلیل پیشنهاد شد تشکیل کمیته جدیدی در کمیسیون بهداشت با عنوان کمیته بهداشت. الکترونیک ارائه و تشکیل شد که از سال ۱۴۰۰تاکنون بالغ بر ۵۷جلسه تشکیل شده است و بند قانونی تخصیص ۵درصد از بودجه بیمه ای حوزه پیشگیری در قانون برنامه هفتم توسعه نیز حاصل این امر است.

وی با اشاره به اینکه دولت سیزدهم پرچم دولت الکترونیک را برافراشته است، ادامه داد: ایران از معدود کشورهایی است که تاسیس کرده است. قوانین و در صدد تدوین سند جامع سلامت الکترونیک با چشم انداز ۲۰تا ۵۰ساله هستیم، بنابراین باید به سمتی برویم که با هوشمندسازی و ارتقای سلامت، ۲۰تا ۳۰درصد از هزینه های سلامت خانوارها کاهش یابد. ما همچنین معتقدیم که با افزایش آگاهی می توان از مهاجرت نخبگان جلوگیری کرد.

 سید رضا مظهری رئیس مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت نیز در این مراسم اظهار داشت: در این مدت کوتاه ۲۰۰محصول شناسایی و بررسی شده و روند فعلی به گونه ای است که در حال حاضر ساختار فناوری پاسخگوی همه این تقاضاها نیست زیرا با پیشرفت فناوری سلامت مواجه هستیم و عرضه محصولات افزایش یافته است و باید تقاضا نزدیک به عرضه و حمایت شود.

در رویداد هوش مصنوعی و سلامت با تمرکز بر دستیار هوشمند خودمراقبتی خاطرنشان کرد: در این رویداد پیشنهاد شد سیستمی برای دعوت از شرکت ها و حمایت از آنها برای کاربردی تر کردن محصولات سلامت محور تشکیل دهید.

بتول مهرشاد، مدیر آمار و فناوری اطلاعات دانشگاه علوم پزشکی ایران نیز به تشریح این رویداد پرداخت و گفت: این رویداد دانشگاهی به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی برگزار می شود. با مشارکت وزارت بهداشت، مرکز ملی فضای مجازی، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، دانشگاه علوم پزشکی تهران، دانشگاه شهید بهشتی در ایران برگزار شد. دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه امیرکبیر و دانشگاه تهران. و در این مدت کوتاه ۱۳۰طرح ارائه شد که از این تعداد ۱۵محصول و ۵ ایده به داوری نهایی این رویداد رسیدند.

  • OXIYAN ارسالی در

    تکنولوژی شگفت انگیز هوش مصنوعی !!!!

ارسال نظر

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    سایر رسانه ها